سکته قلبی

سکته قلبی

سکته قلبی ,بیماری سکته قلبی,سکته قلبی در بارداری,علائم سکته قلبی,درمان سکته قلبی,درمان سکته قلبی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سکته قلبی,سکته قلبی را چگونه درمان کنیم,سکته قلبی در کودکان,سکته قلبی در بزرگسالان,سکته قلبی در نوزادان,سکته قلبی در بهار,سکته قلبی در تابستان,سکته قلبی در پاییز,سکته قلبی در زمستان

سکته قلبی , سکته قلبی خفیف , سکته قلبی در خواب , سکته قلبی در جوانان , علائم سکته قلبی , جلوگیری از سکته قلبی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سکته قلبی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی و سن قابل ذکراند. به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۴ میلادی، بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

حمله قلبی یا سکته قلبی

حمله قلبی (Hearth Attack) زمانی رخ می دهد که یک لخته خونی جریان خون عروق کرونر (رگهایی که ماهیچه های قلب را تغذیه می دهند) را قطع می کند. جریان خون قطع شده که حین حمله قلبی رخ می دهد، قادر به آسیب رساندن و یا نابود کردن بخشی از قلب می باشد. حمله قلبی که به نام سکته فلبی نیز شناخته می شود، می تواند خطرناک باشد. درمان حمله قلبی در سالیان گذشته بسیار بهبود یافته است. شناخت علایم حمله قلبی (سکته قلبی) حیاتی بوده تا درصورتیکه این علایم را حس کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

سکته قلبی چگونه رخ می دهد

سکته قلبی (انفارکتوس) یکی از مهم‌ترین اورژانس‌های سلامت است. انفارکتوس وضعیتی است که در آن خونرسانی به بخشی از عضله قلب متوقف و بافت آن ناحیه دچار مرگ می‌شود. برای توضیح بیشتر در این مورد ابتدا باید با ساز و کار قلب آشنا شوید. قلب را می‌توان به دو قسمت چپ و راست تقسیم‌ کرد. بخش چپ قلب حاوی بطن چپ و دهلیز چپ است و وظیفه مهم‌تری را نسبت به بخش راست قلب ایفا می‌کند. درواقع بطن چپ تقریبا 80 درصد از بافت قلب را تشکیل می‌دهد. بخش راست قلب، خون استفاده‌شده را از بدن می‌گیرد و به ریه می‌فرستد تا در آنجا تصفیه شود. پس از آن خون از ریه به بخش چپ قلب جریان می‌یابد و از آنجا به کل بدن پمپاژ می‌شود. قلب دارای 3 رگ اصلی است که یکی از مهم‌ترین آنها در بخش چپ قلب قرار دارد. سکته زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از این رگ‌ها دچار تنگی و انسداد شوند. عامل این تنگی، پلاک‌هایی هستند که به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف روی دیواره داخلی رگ تشکیل می‌شوند. محتویات پلاک از 70 تا 80 درصد چربی و بقیه آن از گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی تشکیل می‌شود. روی پلاک، پوسته‌ای قرار دارد که معمولا نازک است. اگر تنگی رگ بیش از 50 درصد باشد، احتمال پاره شدن پوسته پلاک بالا می‌رود. با پاره شدن این پوسته، محتویات آن بیرون می‌ریزد و رگ را می‌بندد. در این وضعیت، خونرسانی به عضله قلب مختل می‌شود و سکته اتفاق می‌افتد.

درد قفسه سینه از علائم سکته قلبی

این علامت شایع‌ترین علامتِ خطر قلبی است. اگر با بسته شدن رگ یا سکته‌ قلبی مواجه شده باشید، ممکن است در قفسه‌ی سینه احساس درد، تنگی یا فشار کنید. دکتر چمبر می‌گوید: «هرکسی عبارت متفاوتی را برای احساسی که در قفسه‌ی سینه تجربه می‌کند به‌کار می‌برد. برخی می‌گویند انگار فیلی روی سینه‌شان نشسته است، برخی دیگر هم می‌گویند که در قفسه‌ی سینه‌شان احساس فشار یا سوزش می‌کنند.» این احساس معمولا بیشتر از یکی دو دقیقه دوام دارد. ممکن است حین فعالیت فیزیکی یا در زمان استراحت احساس شود. دکتر چمبر می‌گوید: «اگر این درد خیلی گذرا بود یا اگر درد نقطه‌ای است و با فشار دادن یا لمس کردن بدتر می‌شود، احتمالا مربوط به قلب نیست، اما هنوز لازم است که پزشک شما را معاینه کند. اگر علائم شدید‌تر است یا بیش از یکی دو دقیقه طول کشیده است باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.»

اضطراب از علائم سکته قلبی

آیا بدون دلیل احساس اضطراب می‌کنید؟ هیجان زده هستید؟ در خوابیدن مشکل دارید؟ افراد، به‌ویژه بانوانی، که از سکته قلبی رنج برده‌اند، گزارش کرده‌اند که ماه‌های قبل از سکته قلبی، احساس اضطراب داشته‌اند. این ارتباط در چندین مطالعه به اثبات رسیده است. تفکر این است که قلب‌های آسیب دیده اکسیژن کمتری را برای خون فراهم می‌کنند و سطوح پایین‌تر اکسیژن به احساس اضطراب منجر می‌شود. اگر احساس توجیه‌ناپذیر وحشت یا اضطراب دارید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

تهوع و سوزش سردل از علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی می‌تواند همراه با علائم گوارشی تجربه شود. برخی افراد علائم گوارشی را حین سکته تجربه می‌کنند و حتی ممکن است استفراغ کنند. زنان بیشتر از مردان این دسته علامت‌ها را گزارش می‌کنند. البته مشکلات گوارشی می‌توانند به دلایل فراوانی که هیچ ارتباطی با قلب ندارند به سراغ افراد بیایند. علائم گوارشی می‌توانند ناشی از غذایی باشند که خورده‌اید، اما لازم است از این نکته که حین سکته‌های قلبی هم ممکن است علائم گوارشی را تجربه کنید باخبر باشید. بنابراین اگر این علائم را دارید و در معرض عوامل خطر سکته‌ قلبی (که قبلا به آن اشاره کردیم) هستید اجازه بدهید که پزشکان علت آن را بررسی کنند، به‌خصوص اگر هریک از دیگر علائم سکته قلبیِ این فهرست را در خود مشاهده می‌کنید.

تنگی نفس از علائم سکته قلبی

وقتی قلب، به‌ویژه در گردش خون در بطن چپ به مشکل بر می‌خورد باعث تنگی نفس می‌شود، زیرا بدن تلاش می‌کند کمبود اکسیژن در سیستم‌اش را جبران کند. اکسیژن کمتر در خون باعث می‌شود احساس کنید در جای مرتفعی قرار دارید و اکسیژن به شما نمی‌رسد. در یک مطالعه، ۴۰٪ از حملات قلبی گزارش شده توسط سوپروایزرهای بیمارستان به تنگی نفس چند ماه قبل از سکته قلبی اشاره دارند.

درد پیشرونده تا بازوها از علائم سکته قلبی

درد پیشرونده به سمت بازوها جزءِ علائم کلاسیک سکته‌های قلبی است که در سمت چپ بدن منتشر می‌شود. دکتر چمبر می‌گوید: «این درد تقریبا همیشه از قفسه‌ی سینه آغاز می‌شود و به خارج از آن حرکت می‌کند. با این وجود من بیمارانی داشته‌ام که درد بازو شکایت اصلی آنها بوده است و بعدا معلوم شده که سکته قلبی کرده‌اند.»

ضعف از علائم سکته قلبی

آیا بیشتر از همیشه احساس ضعف دارید؟ نمی‌توانید آن شیشه ترشی را باز کنید؟ احساس ضعف یک نشانه‌ی دیگر سکته قلبی است. بسیاری از افرادی که به سکته قلبی دچار شده‌اند، از ضعف فیزیکی، انگار که به آنفولانزا دچار شده باشند، در روزهای قبل از سکته قلبی یاد کرده‌اند. این ضعف غالبا به‌خاطر گردش نامناسب خون در یک قلب بیمار است.

سرگیجه و سبکی سر از علائم سکته قلبی

موارد فراوانی می‌توانند باعث شوند تعادل خود را از دست بدهید یا به‌طور لحظه‌ای احساس غش‌وضعف کنید. ممکن است آب یا غذای کافی به بدن‌تان نرسانده باشید یا شاید خیلی سریع از جایتان بلند شده‌اید. اما اگر به‌صورت ناگهانی تعادل خود را از دست دادید و همزمان در قفسه‌ی سینه احساس ناراحتی کردید یا دچار تنگی نفس شدید، بدون معطلی با اورژانس تماس بگیرید. سرگیجه و سبکی سر می‌تواند ناشی از افت فشار خون باشد، زیرا قلب نمی‌تواند آن‌طور که باید، خون را پمپاژ کند.

بی حسی از علائم سکته قلبی

وقتی جریان خون به‌خاطر یک قلب بیمار که در شرف سکته قلبی است محدود می‌شود، بی حسی دست‌ها و بازوها اتفاق می‌افتد. بی‌حسی به خودی خود نشانه‌ی سکته قلبی نیست، ولی معمولا با نشانه‌های دیگر همراه است، پس اگر نگران شدید به دنبال نشانه‌های دیگر نیز باشید.

گلو درد و فک درد از علائم سکته قلبی

درد گلو یا فک به تنهایی جزءِ علائم سکته قلبی نیست. این‌دو با احتمال بالاتری به دلیل مشکلات عضلانی، سرماخوردگی یا مشکلات سینوس‌ها رخ می‌دهند. اما اگر درد یا فشاری در مرکز قفسه‌ی سینه‌تان احساس می‌کنید که به سمت گلو یا فک‌تان کشیده می‌شود، ممکن است علامت سکته‌ قلبی باشد. با اورژانس تماس بگیرید و کمک پزشکی بخواهید تا مطمئن شوید که خطری شما را تهدید نمی‌کند.

تغییر رنگ پوست از علائم سکته قلبی

اگر متوجه تغییر رنگ پوست‌تان به زرد یا خاکستری به‌ویژه در اطراف چشمان‌تان شدید، این نشانه می‌تواند هشداری برای سکته قلبی باشد. رنگ طبیعی پوست‌تان به واسطه‌ی رگ‌های خونی موجود در پوست‌تان تعیین می‌شود. کاهش جریان خون از یک قلب بیمار باعث می‌شود پوست رنگ خودش را از دست بدهد. بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می‌کند، تنها حدود ۱۰ ثانیه پیش از دست دادن هوشیاریش وقت دارد. به‌ هرحال، این قربانیان می‌توانند با سرفه‌های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشید، و سرفه باید عمیق و کش‌دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند. توالی یک‌نفس و یک سرفه باید حدود هر ۲ ثانیه یک‌بار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی بازگردد.

خستگی از علائم سکته قلبی

اگر ناگهان دچار خستگی مفرط می‌شوید یا پس از فعالیتی که سابقا بدون مشکل انجام می‌دادید، مثلا بالا رفتن از پله‌ها یا بردن خریدها از ماشین تا خانه، از نفس می‌افتید بدون اتلاف وقت با پزشک‌تان قرار ملاقاتی تنظیم کنید. تغییرات قابل ملاحظه‌ای ازاین‌دست، مهم‌تر از هر ناراحتی یا درد کوچک دیگری هستند که ممکن است تجربه کنید. خستگی بسیار زیاد یا ضعف بدنیِ بی‌دلیل، که گاهی به صورت چند‌روزه و تکراری رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ی حمله‌ی قلبی، به‌خصوص در زنان باشد.

خروپف از علائم سکته قلبی

خر‌وپف کردن هنگام خواب اگر به میزان اندک باشد اشکالی ندارد. اما خرو‌پف با صدای بلندتر از معمول که شبیه به نفس‌نفس زدن یا خفه‌شدن به نظر برسد می‌تواند نشانه‌ای از وقفه‌ی تنفسی (آپنه) در خواب باشد. وقفه‌ی تنفسی یعنی فرد در حین خواب شبانه چندین بار به مدت کوتاهی نفس نمی‌کشد. این وقفه فشار اضافه‌ای بر قلب وارد می‌کند. پزشک به شما خواهد گفت که برای پی‌بردن به اینکه دچار وقفه‌ی تنفسی هستید آیا لازم است به کلینیک‌های خواب مراجعه کنید یا نه. اگر معلوم شود که دچار وقفه‌ی تنفسی حین خواب هستید، ممکن است برای باز ماندن راه تنفس‌تان نیاز به استفاده از یک دستگاه CPAP داشته باشید که جریانِ هوا را به‌طور پیوسته وارد نای شما می‌کند.

تعریق زیاد از علائم سکته قلبی

نشستن عرق سرد بر بدن بدون دلیل واضح می‌تواند از علائم سکته قلبی باشد. اگر عرق سرد کرده‌اید و هریک از نشانه‌های دیگر این فهرست را دارید حتما بدون فوت وقت به اورژانس ۱۱۵ زنگ بزنید تا شما را به بیمارستان برسانند. در این حالت هرگز خودتان رانندگی نکنید.

سرفه مداوم از علائم سکته قلبی

در اغلب موارد، سرفه‌های ادامه‌دار از علائم سکته قلبی به شمار نمی‌روند. اما اگر بیماری قلبی دارید یا می‌دانید که در خطر سکته‌ قلبی هستید، این احتمال را جدی بگیرید. اگر سرفه‌های ادامه‌دارتان همراه با خلط سفید یا صورتی رنگ است ممکن است نشانه‌ی عارضه‌ی قلبی باشد. وقتی قلب نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای بدن باشد، خون به درون ریه‌ها نشت می‌کند. برای معلوم کردن علت سرفه‌هایتان با پزشک مشورت کنید.

ورم پا از علائم سکته قلبی

این مورد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اختلال قلب در پمپاژ کردن خون باشد. زمانی که قلب قادر نیست خون را به سرعت لازم پمپاژ کند، خون در رگ‌های پا جمع می‌شود و تورم ایجاد می‌کند. عارضه‌ی قلبی همچنین کار بیرون راندن آب و سدیم اضافه را برای کلیه‌ها دشوار کند که این نیز منجربه پف کردن بدن می‌شود.

ضربان قلب نامنظم علائم سکته قلبی

اگر زمانی که هیجان‌زده یا نگران‌اید قلب‌تان تندتر بزند، یا هر از گاهی ضربانی جا بیفتد یا ضربانی اضافه شود جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از چند ثانیه‌ی کوتاه احساس می‌کنید قلب‌تان خارج از ریتم می‌زند، یا اگر این اتفاق برای شما به صورت معمول رخ می‌دهد، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. اغلب اوقات علت نامنظم‌شدن ضربان قلب چیزی است که به سادگی قابل کنترل است، مانند مصرف مقدار زیاد کافئین یا کمبود خواب. اما بعضی اوقات این نشانه می‌تواند خبر از یک مشکل قلبی با نام فیبریلاسیون دهلیزی بدهد که نیاز به درمان دارد. بنابراین از پزشک بخواهید که این مورد را بررسی کند.

سکته قلبی , سکته قلبی خفیف , سکته قلبی در خواب , سکته قلبی در جوانان , علائم سکته قلبی , جلوگیری از سکته قلبی

نشانه های سکته قلبی در زنان

احساس فشار ناخوشایند ، سنگینى یا درد در وسط قفسه ى سینه. بیش از چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و دوباره به وجود می آید. درد یا ناراحتی در یک یا هر دو دست، پشت، گردن، فک یا معده تنگى نفس با یا بدون ناراحتی در قفسه ى سینه. علائم دیگر مانند عرق سرد، حالت تهوع یا سرگیجه. همانند مردان، شایعترین علامت حمله قلبی در زنان، درد یا ناراحتی قفسه سینه است. اما زنان به احتمال زیاد نسبت به مردان برخی از علائم رایج دیگر، به ویژه تنگى نفس، تهوع و استفراغ و درد پشت و یا فک را تجربه می کنند. اگر هر کدام از این علائم را داشتید، با آمبولانس تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

عوامل خطر سکته قلبی

سکته قلبی دارای 5 عامل خطر مهم است؛ دیابت، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و استعمال دخانیات. عوامل استرس‌زا نیز در بروز سکته‌های قلبی نقش دارند. حتما اصطلاح «دق‌مرگ شدن» را شنیده‌اید. منظور از این اصطلاح همان سکته است که بر اثر فشارهای روانی، استرس‌های زندگی ماشینی، مشکلات اقتصادی و اخبار دلهره‌آفرین ایجاد می‌شود. برای مثال بعد از یک حادثه مثل زلزله، آمار سکته‌های قلبی تا چند ماه بالا می‌رود. جالب است بدانید که آقایان 10 سال زودتر از خانم‌ها در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند. این خطر برای آقایان از حدود 50 سالگی و برای خانم‌ها از 60 سالگی آغاز می‌شود. علت این است که هورمون‌های زنانه از بدن در برابر عوامل خطرساز سکته محافظت می‌کنند اما با آغاز یائسگی و کاهش ترشح هورمون‌های زنانه، خانم‌ها نیز به‌تدریج در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند. سکته قلبی در فصل‌های سرد و ساعت‌های اولیه صبح بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال خیلی از افراد در فصل زمستان و حدود ساعت 5 و 6 صبح در خواب یا هنگام بیدار شدن از خواب دچار سکته می‌شوند. استفاده از ساعت‌های زنگ‌دار برای بیدار شدن یا بیدار کردن فرد به‌طور ناگهانی نیز خطر سکته را افزایش می‌دهد. احتمال سکته در روز اول هفته یعنی شنبه‌ها نیز بیشتر است زیرا در این روز افراد معمولا استرس‌های کاری بیشتری دارند. درکل هر فعالیتی که با هیجان بالا و شوک همراه باشد، خطر سکته را در افراد مستعد افزایش می‌دهد. برای مثال آمار سکته‌های قلبی در زمان بازی‌های مهم فوتبال بیشتر می‌شود.

کمک های اولیه در مواجهه با سکته قلبی

-1 حتی المقدور بیمار را از هرگونه فعالیت اضافی مانند راه رفتن، دویدن، صعود از پلکان و … باز دارید و وی را در وضعیت استراحت کامل قرار دهید. -2 سعی کنید بر روحیه خود مسلط باشید و تمامی تلاش خود را برای کاهش اضطراب بیمار بکار ببندید.از سر و صدا کردن، گریه و سایر مواردی که باعث اضطراب بیشتر بیمار می شود خودداری کنید. -3 از دادن خوراکی و آشامیدنی به بیمار اجتناب کنید. – 4 در صورتی که بیمار ، دچار تنگی تنفس است، وی را در وضعیت نشسته قرار دهید و پاهایش را از تخت آویزان کنید. 5 – در صورتی که بیمار ، دچار افت فشار خون است وی را در وضعیت خوابیده قرار دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدن نگهدارید. . لباس های اطراف گردن و قفسه سینه را شل کنید – 6انتقال هر چه سریع تر بیمار به مراکز درمانی با آمبولانس یا وسیله شخصی نکته بسیار مهمی است، بنابراین سعی کنید در این موارد، زمان را از دست ندهید. – 7 اگر بیمار بی هوش باشد سعی کنید عملیات احیاء قلبی عروقی را به درستی برایش اجرا نمایید

فعالیت های هنگام سکته قلبی

بیمار یا اطرافیان او باید به محض مشاهده علائم سکته با اورژانس تماس بگیرند. در این شرایط بیمار باید از فعالیت خودداری کند و در حالت استراحت قرار بگیرد. اورژانس بلافاصله با رسیدن به محل، از بیمار نوار قلب می‌گیرد و داروهای اولیه مثل قرص زیرزبانی یا نیتروگلیسیرین را در اختیار او قرار می‌دهد. به همه افراد توصیه می‌شود همیشه این دارو را در خانه یا همراه با خود داشته باشند بلکه روزی بتوانند جان خود یا اطرافیان را با آن نجات دهند. ممکن است شما مشکل قلبی نداشته باشید اما با همراه داشتن قرص زیرزبانی می‌توانید جان یک فرد را در خیابان، اتوبوس و… نجات دهید. البته افرادی که در 48 ساعت گذشته از داروی سیلدنافیل یا ترکیبات مشابه استفاده کرده‌اند نباید نیتروگلیسیرین مصرف کنند زیرا دچار افت شدید فشار خون خواهند شد. علاوه بر قرص زیرزبانی، مصرف آسپیرین نیز می‌تواند هنگام بروز علائم سکته مفید باشد. در این شرایط فرد باید 1 قرص آسپیرین 325 میلى‌گرمی جویدنى یا 4 قرص آسپیرین بچه (80 میلی‌گرمی) را یکجا مصرف کند تا آمبولانس به محل برسد.

ماساژ قلبی حین سکته قلبی

گاهی سکته باعث ایست قلبی می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که رگ راست قلب دچار گرفتگی شود و رگ فرعی برای خونرسانی به آن وجود نداشته باشد. در صورت وقوع ایست قلبی باید عملیات احیا یا CPR انجام شود. این عملیات را می‌توان از طریق شوک الکتریکی در بیمارستان و ماساژ قلبی انجام داد. با استفاده از شوک، سیستم الکتریکی قلب برای چند لحظه قطع می‌شود و قلب فرصت پیدا می‌کند تا دوباره فعالیت طبیعی خود را از سر گیرد اما اگر شوک الکتریکی در دسترس نباشد می‌توان از ماساژ قلبی استفاده کرد. این ماساژ برای کسانی کاربرد دارد که بیهوش شده‌اند و نبض ندارند. این افراد ممکن است تنفس نداشته باشند یا به‌طور غیرطبیعی نفس بکشند. ماساژ قلبی باعث می‌شود خون به حیاتی‌ترین عضو بدن یعنی مغز پمپاژ شود. درواقع اگر فعالیت قلب بیش از 6 دقیقه متوقف شود و فرد ماساژ قلبی دریافت نکند، دچار مرگ مغزی خواهد شد. در این وضعیت حتی با رسیدن اورژانس و احیای قلب، فعالیت مغز برنمی‌گردد. احیا از طریق ماساژ قلبی 3 مرحله دارد؛ مرحله اول آن باز کردن راه هوایی است. با خم شدن سر، مجاری هوایی روی هم می‌خوابند و راه تنفس بسته می‌شود. بنابراین باید چانه بیمار را به سمت بالا گرفت و دهانش را باز نگه داشت. مرحله بعدی، تنفس دهان به دهان است. مرحله سوم نیز به ماساژ قلبی مربوط می‌شود (2 بار تنفس به ازای 30 بار ماساژ قلبی). ماساژ قلب باید به قدری محکم باشد که به ماهیچه قلب فشار وارد شود و خون به گردش بیفتد. گاهی حتی ماساژ باعث شکستن دنده‌ها می‌شود اما جان بیمار مهم‌تر از این موضوع است. ماساژ قلبی باید آنقدر ادامه پیدا کند تا خون به مغز برسد. گاهی اوقات هم می‌توان با وارد کردن یک مشت محکم به ناحیه قلب، بیمار را برگرداند زیرا این مشت می‌تواند به اندازه یک ژول الکتریسیته ایجاد کند.

درمان سکته قلبی

مهم‌ترین معضل در بحث سکته قلبی مراجعه دیرهنگام بیماران است. با وقوع سکته و علائم آن بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شاید درد از معده یا ناحیه دیگری از بدنشان باشد. به همین دلیل مراجعه به اورژانس را به تعویق می‌اندازند، در صورتی که بحث قلب شوخی‌بردار نیست. وقتی رگ بسته می‌شود، زمان بسیار محدودی برای باز کردن آن وجود دارد. اگر در 20 دقیقه اول درمان انجام شود، قلب هیچ آسیبی نمی‌بیند اما بعد از آن به‌تدریج عضله‌های قلب از بین می‌روند، به‌طوری که بعد از 2 ساعت حدود 50 درصد از سلول‌ها و عضلات قلبی دچار مرگ می‌شوند. درواقع تا 6 ساعت پس از سکته می‌توان به درمان آن پرداخت اما هرچه زمان بیشتر بگذرد، قلب دچار نارسایی بیشتری خواهد شد. سکته را می‌توان در اغلب موارد با تزریق دارو و قرار دادن استنت در رگ درمان کرد. داروهای جدید تا 90 درصد می‌توانند گرفتگی رگ را باز کنند. اگر تخمین زده می‌شود بیمار طی 2 ساعت بعد از سکته به بیمارستان برسد، می‌توان از تزریق دارو صرف‌نظر و مستقیم او را برای استنت‌گذاری به بخش آنژیوپلاستی در بیمارستان منتقل کرد اما اگر رسیدن بیمار به بیمارستان بیش از 2 ساعت طول بکشد، بهتر است داروی بازکننده رگ توسط مسوول اورژانس برای او تزریق شود تا در نهایت به بیمارستان برسد و درمان لازم را ادامه دهد. امروزه مسوولان اورژانس به راحتی می‌توانند قبل از رسیدن به بیمارستان از بیمار نوار قلب بگیرند و نتیجه آن را از طریق اینترنت به متخصص قلب مستقر در بیمارستان بفرستند تا مشخص شود آیا فرد واقعا سکته کرده یا نه. در این صورت متخصص قلب دستور می‌دهد برای فرد داروی بازکننده عروق تزریق شود یا نشود.

پیشگیری از سکته قلبی با تغذیه

مواد غذایی چرب مثل کله‌پاچه یکدفعه و به سرعت سطح کلسترول خون را بالا می‌برند. به همین دلیل احتمال سکته قلبی بعد از مصرف این خوراکی‌ها افزایش می‌یابد. در مقابل، رژیم غذایی کم‌نمک و سرشار از پتاسیم، میوه و سبزیجات تازه می‌تواند از بروز سکته قلبی پیشگیری کند. برای کاهش خطر سکته و بیماری‌های قلبی باید کمبود ویتامین D را نیز با مصرف مکمل‌های دارویی برطرف کرد. متاسفانه در کلانشهری مانند تهران تقریبا همه افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.

راه پیشگیری از سکته قلبی

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

سیگار نکشیدن یا ترک سیگار

رژیم غذایی مناسب (سبزی و میوه زیاد و خوردن چربی کم، قند و گوشت کم)

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در رو

کنترل بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول

دوری از محیط پراسترس و خوردن سیب هم باعث پیشگیری می‌شود

خوابیدن به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر در میانه روز می‌تواند فشار خون را پایین آورده در نتیجه سبب کاهش خطر حمله قلبی تا ۱۰ درصد شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند که واکسن آنفلوآنزا در برابر حمله قلبی و سکته مغزی نقش محافظتی دارد و برای بیماران قلبی توصیه شده‌است.

رابطه بین سکسکه و سکته قلبی

سکسکه به‌طور خیلى نادر می‌تواند از تظاهرات سکته قلبی باشد. درواقع موارد خیلی نادری از این اتفاق به صورت گزارش موردی در مجلات علمی چاپ شده‌اند. به‌طور کلی هر بیمارى که با شکایت درد از ناحیه دندان و فک گرفته تا ناف به اورژانس مراجعه می‌کند باید تحت بررسی نوار قلب قرار بگیرد. سوء‌هاضمه نیز می‌تواند یکى از معادل‌هاى سکته قلبى باشد. سکسکه هم خود می‌تواند از تظاهرات سوء‌هاضمه باشد. در این موارد، پزشک باید شرح حال دقیقی از بیمار بگیرد. البته درمورد آقای لرستانی باید بررسى شود که آیا مرحوم علائم دیگری مثل احساس خفگى یا سنگینى سینه هم داشته یا نه. مرگ در خواب می‌تواند به دلایل دیگری مثل بیماری‌هاى ارثى نیز اتفاق بیفتد. بنابراین برای تشخیص علت دقیق فوت نیاز به کالبدشکافی وجود دارد. اگر تشخیص نهایی، سکته بوده و متوفی فقط از سکسکه شکایت داشته، خیلی نمی‌توان پزشک معالج را مقصر دانست. لازم به ذکر است یکى از درمان‌های سکسکه آرام‌بخش تزریقى است.

سکته قلبی در خواب

هنگامی که فرد به خواب می‌رود، ماهیچه‎‏های مجاری تنفسی او آرام و منبسط می‌شود که می‎تواند در برخی افراد مشکل‎‏ساز شود چرا که نفس حداقل به مدت ۱۰ ثانیه قطع می شود. جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیر عبورش قرار دارد، مرتعش می‌شود و صدای خروپف ایجاد می‏کند. همچنین هنگامی که مغز از قطع شدن نفس آگاه می‎شود، سیگنالی را به ماهیچه‎های مجرای هوایی ارسال می‎کند تا مجدد منقبض شود. در موارد خفیف وقفه تنفسی هنگام خواب، هر ۱۰ دقیقه یک بار اتفاق می‎افتد، اما در موارد وخیم‏تر خواب فرد کاملا تحت تاثیر سکته قلبی قرار می‌گیرد. پزشکان چینی معتقدند خطر سکته قلبی در افرادی که زیاد خروپف می‌کنند، از این مشکل نشات می‌گیردکه جریان خون در قلب با وقفه‎های مداوم تنفس مختل می‏شود و در رسیدن خون به این اعضای حیاتی مشکل ایجاد می‏کند. درمان سکته قلبی طی سال‌های گذشته شناخته‌شده، ولی تنها در صورت اقدام فوری اثربخش است.

بیشتر بخوانید : سکتهحمله قلبیسکته مغزی ♥ ایست قلبیدرد قلب

التهاب زیر چشم

التهاب زیر چشم

التهاب زیر چشم ,التهاب زیر چشم,التهاب زیر چشم کودک,علت التهاب زیر چشم,التهاب پوست زیر چشم,درمان التهاب زیر چشم,التهاب زیر پلک چشم,التهاب و قرمزی زیر چشم,تورم زیر چشم,تورم زیر چشم,تورم زیر چشم و درد,ورم زیر چشم کودک,ورم زیر چشم نشانه چیست,ورم زیر چشم قناری,ورم زیر چشم ها

التهاب زیر چشم

توضیحاتی در مورد التهاب زیر چشم

پف زیر چشم یا چشم های باد کرده اصطلاحی است که اغلب برای چشم هایی به کار می رود که اطراف آن متورم بوده و گاهی حالت التهاب هم دارد . افرادی که چشم های پف کرده دارند گاهی خودشان هم از علت آن سردر نمی آورند ؛ اما به طور کلی پف چشم ها می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. پف چشم به هر دلیلی که اتفاق بیفتد قابل تغییر و کاهش است . اینکه می گوییم امکان کاهش آن وجود دارد برای این است که نمی خواهیم امیدواری بیهوده داده باشیم چون برخی پف ها اصولا چندان قابل درمان نبوده و فقط می توان با راهکارهایی آن را کاهش داد .

پف زیر چشم

گاهی پف زیر چشم به دلیل ارث و ژنتیک ایجاد شده و بعضا در چند نفر از اعضای خانواده دیده میشود . با نگاهی به خاله ها و عمه ها و عموها می توان رد این مشکل را پیدا کرد . به طور کلی عارضه های ارثی و ژنتیکی کمتر امکان درمان داشته و فقط می توان از شدت و حدود آن کاست . یعنی می توانید با راهکارهایی که به شما ارائه می دهیم درصدی از میزان این پف را کاهش دهید .اختلالات ژنتیکی و ارثی نیاز به بررسی های عمیق و درمان های تخصصی دارند و عموما با روش های درمانی خانگی به طور کامل درمان نمیشوند اما همانطور که در بالا اشاره شد می توان مقداری از شدت و حدت آن کاست.

جمع شدن مایعات و التهاب زیر چشم

گاهی پف اطراف چشم میتواند به دلیل جمع شدن مایعات زیر پوست چشم ایجاد شود . در این حالت حتما باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های لازم را انجام دهید . گاهی این اتفاق به دلیل به هم خوردن تعادل مایعات بدن و یا افزایش چربی و یا فشار خون و یکسری عوامل دیگر رخ می دهد و فقط با ازمایش و بررسی های پزشکی قابل تشخیص و درمان است . برای درمان یک چنین عارضه ای نباید به هیچ وجه وقت را تلف کرده و پشت گوش بیندازید و در اولین فرصت موضوع را پیگیری کنید ؛ چون بحث سلامتی از زیبایی و جذابیت بسیار مهمتر است .

ورم و التهاب زیر چشم

عموما ورم پلک ‌ها در صورت وجود هرگونه التهاب یا مایع اضافی در بافت پیوندی پیرامون چشم رخ می‌دهد که ممکن است دردناک یا بدون درد باشد و پلک‌های فوقانی یا تحتانی را در بر گیرد. یکی از مواردی که ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیافتد ورم دور چشم است که معمولاً به آن می‌گویند “پف چشم” که باعث نگرانی خیلی‌ها از جمله خانم‌ها می‌شود. ورم پلک می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که از جمله آن عارضه ارثی، عفونت یا پیدایش یک زخم است. بیشترین موارد تورم اطراف چشم و پف زیر چشم ناشی از شل شدن پوست در سنین کهنسالی است.با افزایش سن پوست اطراف چشم ها نازکتر می شود و از توان ارتجاعی آن کاسته خواهد شد . در این هنگام چربی زیر پوست موجب برآمدگی پوست می گردد . برآمدگی های کیسه مانند و گرد اطراف چشم بر خلاف پف آلودگی می تواند نشانه ای از مشکلات تیروئید ، بیماری گریوز، و یا مشکلات کلیوی باشند .

پف و التهاب زیر چشم

اطراف کره چشم داخل حفره استخوانی چشم را چربی در برگفته است. با افزایش سن این چربی رفته رفته به بیرون آمده و موجب می شود حالت پف چشم ها تشدید شود.از این رو شرایطی که موجب احتباس آب در بدن می شوند اغلب با تشدید پف چشم ها همراهند. پف چشم باعث می شود چشم ها ظاهر ورم کرده و خسته داشته باشد و با توجه به میزان شدت مشکل ایجاد شده، ورم زیر چشم می تواند باز کردن یا بستن کامل چشم ها را دشوار نماید. دلایل مختلف و متعدد برای پف چشم وجود دارد که بعضی از آنها قابل اجتناب و بعضی دیگر غیر قابل اجتناب هستند.

علل ورم صورت و التهاب زیر چشم

آبسه دندان: آبسه دندان می تواند موجب پف کردن صورت شود. در حقیقت، آبسه دندان نشان دهنده عفونت و چرک دندان می باشد. هنگامی که عفونت در بدن رخ دهد، به طور طبیعی بدن، تعداد زیادی گلبول های سفید تولید می کند و این گلبول ها از پخش عفونت به دیگر قسمت های بدن جلوگیری می کنند و این عامل منجر به تجمع چرک می شود. چرک از گبول های سفید، باکتری و بافت مرده تشکیل می شود. اگر عفونت بدتر شود، تعداد زیادی گلبول های سفید در آن منطقه عفونت تجمع می یابند و باکتری های موجود را از بین می برند و موجب بیشتر شدن چرک می گردند. در نتیجه، آن منطقه ای از پوست که در اطراف دندان است متورم می شود و موجب پف صورت می گردد. آلرژی : واکنش های آلرژیک ممکن است باعث ورم و پف صورت شوند. آلرژی های فصلی مانند آلرژی به گرده گیاهان در بهار، می تواند باعث ورم پوست در همه نقاط بدن از جمله صورت شود.آلرژی منتقله از راه غذا معمولا جدی تر است و می تواند موجب ورم شدید صورت شود. در این موارد، زبان، لب و گلوی شما هم ممکن است متورم شود و شما را در معرض ناراحتی های تنفسی مثل قطع تنفس قرار دهد.اگر کلیه ها بیمار شوند و نتوانند عمل تصفیه مواد را به درستی انجام دهند، باعث تجمع مایعات و مواد زائد در بدن و بروز ورم می شوند پره اکلامپسی : بسیاری از زنان در هنگام بارداری متوجه ورم بدنشان می شوند. این ورم در صورت و دست ها قابل توجه است و ممکن است نشان‌دهنده پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد.پره اکلامپسی با افزایش فشار خون می تواند باعث نگه داشتن مایعات در صورت و یا اندام ها شود.تنها درمان پره اکلامپسی، زایمان است. بنابراین پزشک می تواند در پایین آوردن فشار خونتان کمک کند تا نوزاد به دنیا بیاید. سلولیت : یک عفونت باکتریایی است که در عمیق ترین لایه پوست بوجود می آید و باعث قرمزی و گرمی و درد می شود. سلولیت بیشتر در صورت و پایین پاها شایع است. هیپوترمی : به معنای کاهش دمای بدن به طور غیرعادی می باشد. درجه حرارت پایین بدن برای مدت زمان طولانی موجب نارسایی قلبی و تنفسی می شود و می تواند تا حد مرگ هم پیش رود. بیماری کلیوی : اگر کلیه ها کارکرد خود را از دست بدهند و نتوانند عمل تصفیه مواد را به درستی انجام دهند، باعث تجمع مایعات و مواد زائد در بدن و بروز ورم می شوند. کم کاری تیروئید : اگر مقدار هورمون غده تیروئید کمتر از میزان لازم باشد، این عارضه بوجود می آید. هورمون تیروئید بر ضربان قلب و مقدار کلسیم خون موثر است و تولید پروتئین، استفاده از کربوهیدرات و چربی ها و کنترل دمای بدن را بر عهده دارد. بیماری هاشیموتو: هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که به علت کم کاری غده تیروئید رخ می دهد. بر این اساس، غده تیروئید به مقدار کافی هورمون برای عملکرد طبیعی بدن تولید نمی کند. کم کاری هیپوفیز : غده هیپوفیز، غده کوچکی است که قدرت کنترل هورمونی و تحریک بدن را بر عهده دارد. بیماری کوشینگ : اگر مقدار زیادی کورتیزول (هورمون مترشحه از غده فوق کلیوی) در بدن تولید شود، به بیماری کوشینگ مبتلا می شوید. علائم اصلی این بیماری عبارت است از صورت پف کرده، احساس خستگی بیش از حد و به سادگی کبود شدن پوست. سوء تغذیه شدید : سوء تغذیه به معنای کمبود کالری و یا پروتئین نیست، بلکه می تواند در اثر کم مصرف کردن ویتامین ها و عناصر معدنی و دیگر مواد مغذی هم باشد. شما ممکن است لاغر و یا حتی چاق هم باشید، اما دچار سوء تغذیه هم شوید. گل مژه چشم: یکی از علل گل مژه، عفونت باکتری است و می تواند منجر به تورم، دردناک بودن، دارا بودن برآمدگی در پلک چشم گردد. سرطان ریه: یکی از علائم سرطان ریه، وجود ورم در صورت و گردن می باشد. آسیب و سوختگی صورت در هنگام استراحت و برای جلوگیری از احتباس مایعات در صورت، سر خود را با استفاده از دو بالش بالا ببرید گرفتن خون : به معنای تزریق خون در رگ می باشد. خونی که برای تزریق آماده می شود باید با خون گیرنده سازگار باشد. در صورت ناسازگاری، سیستم ایمنی بدن به آنتی بادی های خون حمله می کند و این پاسخ می تواند سلامتی شما را مختل کند. ورم ملتحمه چشم : چشم های متورم، باعث تجمع مایعات و ادم صورت می شود. کورتیکواستروئیدها: یا استروئیدها، نوع مصنوعی هورمون های قشر غده آدرنال (فوق کلیوی) هستند. این داروها برای درمان التهاب سیستم ایمنی بدن به کار می رود. عوارض جانبی این دارو شامل: ورم و پف صورت می باشد. برخی داروها: آسپیرین، پنی سیلین، برخی داروهای ادرار آور، ضد تشنج ها و داروهای آسم چاقی سینوزیت : سینوزیت می تواند منجر به تشکیل عفونت و ورم گردد. مصرف الکل : الکل باعث می شود که آب بدن از دست برود. اما، بدن با حفظ و نگهداری آب، جبران کمبود آب را رفع می نماید. این عامل باعث بزرگ شدن عروق خونی و ورم بدن می شود.

ورم پلک و التهاب زیر چشم

شایع ترین علت ورم پلک ‌ها آلرژی است.از دیگر علل : آلودگی هوا استفاده نامناسب از لنزهای چشمی مژه یا یک جسم خارجی در چشم تابش شدید آفتاب که در این مورد خاص علائم، ناراحتی شامل قرمزی چشم و سطح داخلی پلک ، ریزش اشک بر اثر احساس سوزش و دید مهم می باشد.

علائم پف و التهاب زیر چشم

بسیاری علل پف چشم بطور خاص، زمانی مشاهده می شود که شرایط ایجاد شده با دست زدن به چشم ها و یا مالیدن پلک ها همراه شود. معمولاً، دست زدن و مالیدن چشم ها می تواند باعث ایجاد پف زیر آنها شود. به همین دلیل در صورتی که شما با هر یک از این علائم مواجه شدید، بهترین کار دست نزدن و دستکاری نکردن چشم ها و پلک ها تا زمان استفاده از خدمات درمانی مناسب است: قرمزی چشم ها عدم امکان باز کردن یا بستن کامل چشم ها ورم کردن یا ملتهب شدن پلک درد چشم که می تواند ملایم یا شدید باشد پف کردن یا ایجاد پوست اضافی زیر چشم ها احساس خارش حساس شدن چشم ها سوزش چشم ها

علت التهاب زیر چشم

آماس ملتحمه چشم یا سرخ‌چشمی در واقع به سرخی و تورم ملتحمه چشم گفته می‌شود؛ یعنی غشای مخاطی که پلک و سطح چشم را می‌پوشاند. این لایه چشمی معمولا پاک و تمیز است. اگر هر نوع حساسیت و یا عفونتی رخ بدهد، این لایه یا جدار قرمز و متورم خواهد شد. ورم ملتحمه چشم بسیار شایع بوده و در اغلب مواقع چندان حاد نیست و ظرف ۷ تا ۱۰ روز بدون هیچ نوع درمان دارویی خود به خود خوب می‌شود.

پیشگیری از پف کردن و التهاب زیر چشم و صورت

آب بنوشید. کمبود ویتامین C نیز باعث پف کردن صورت می شود. برش خیار خیار را ببرید و برش آن را به مدت 10 دقیقه بر صورت خود قرار دهید. رژیم غذایی پر چرب نیز باعث پف کردن صورت می شود. – به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید. – ورزش کنید. ورزش باعث می شود که قلب خون را پمپاژ کند. جریان خون خوب، از پف کردن صورت جلوگیری می کند. صورت خود را با آب سرد به مدت 1 تا 2 دقیقه، بشویید. برای جلوگیری از تجمع مایعات در بافت ها، مصرف نمک را کم کنید. حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید. هنگام استراحت و برای جلوگیری از احتباس مایعات در صورت، سر خود را با استفاده از دو بالش بالا ببرید. چند عدد چای کیسه ای را در آب یخ قرار داده و بر صورت خود قرار دهید. لیف حمام خود را در آب سرد خیس کنید و به مدت 10 دقیقه بر صورت خود قرار دهید. کرم مرطوب کننده خود را در یخچال قرار دهید. این مرطوب کننده می تواند خنک و مفرح بخش باشد. کمپرسی از آب و پودر فندق درست کنید و آن را به مدت چند دقیقه هر روز بر صورت خود بگذارید. فندق، قابض طبیعی است و خلل و فرج پوست را پاک می کند و ورم را کاهش می دهد. علت تورم ناگهانی صورت و زیر چشم چیست؟

التهاب و کیسه های زیر چشم

کیسه های چشم هنگامی بوجود می آیند که پوست بعلت از دست دادن توده عضلانی، کشیده شده و شل می شود و چربی در زیر کاسه چشم، جمع می گردد. رترو اوربیتال یا کیسه های چربی، بطور طبیعی چشم را احاطه می کنند و از آنها در برابر ضربه و کبودی محافظت می نمایند. کیسه های زیر چشم، بلفاروشالازیس نیز نامیده شده و اغلب در پلک زیری دیده می شوند. کیسه های اطراف پلک بالایی، اغلب توسط افتادگی ابروها بوجود می آیند که به نوبه خود، فشار به سمت پایین و سنگینی روی پلک بالایی را افزایش داده و کیسه هایی برامده در اطراف پلک بالایی و گوشه های چشم ایجاد می کنند.

درمان التهاب و کیسه های زیر چشم

کیسه های چشم اغلب از طریق یک عمل جراحی به نام بلفاروپلاستی درمان می شوند که در آن، چربی و پوست اضافه از اطراف چشم برداشته می شود تا به آن، ظاهری جوان تر و شاداب تر دهد. برای پف کردگی چشم، قرار دادن کمپرس سرد روی چشم ها و پس از آن فشار ملایم برای چند دقیقه ممکن است باعث شود ظاهر پوست متورم یا شل بهتر به نظر برسد. مایو کلینیک می گوید داروهای آلرژی نیز ممکن است به کاهش مقداری از پف کردگی یا تورم در اطراف چشم کمک کنند. ضربه زدن به پلک های بالا و پایین و همچنین قرار دادن چای های کیسه ای خیسانده شده روی پلک های بسته بمدت ۱۵ دقیقه می تواند به جابجایی مایع و کاهش پف کردگی و تورم کمک کند.

درمان پف و التهاب زیر چشم

در صورتیکه پف چشم به دلیل مشکل جسمی نباشد، می توان از جراحی زیبایی چشم یا درمان های تایید شده دیگری که برای ترمیم چین و چروک و جوان سازی پوست اطراف چشم استفاده می شود کمک گرفت. معمولا استفاده از لیزر، روش های لایه برداری و مواد پُر کننده (filler) که برای رفع چین و چروک توصیه می شوند، در کاهش پف چشم موثر هستند.در مواقع پیشرفته، جراحی پلک ، زیر نظر فوق تخصص توصیه می شود. جراحی پلک بلفاروپلاستی نامیده می شود. بلفاروپلاستی یکی از شایع ترین روش های جراحی زیبایی چشم است که با برداشتن پوست، چربی و عضله اضافی و ترمیم موقعیت پلک، سبب تغییر قابل ملاحظه ای در ظاهر فرد می شود و نتایج آن گاهی به صورت مادام العمر پایدار است.

التهاب زیر چشم

به طور کلی آب و هوا و ترکیباتی که در هوای تنفسی وجود دارد در سلامت پوست موثر است . هوای آلوده باعث کدر شدن پوست و تغییراتی در اطراف چشم میشود . پوست اطراف چشم به دلیل اینکه از سایر قسمتها نازکتر است ، سریعتر تحت تاثیر عوامل خارجی قرار میگیرد. بنابراین اگر هوا آلوده بوده یا برخی ترکیبات و مواد مضر در آنها افزایش یابد، می تواند در افراد حساس ایجاد تورم و پف زیر چشم نماید. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید هر روز بعد از برگشت به خانه از ماسک های تقویت کننده پوست استفاده نمایید . اگر بعد از رفع آلودگی و استفاده از ماسک همچنان تداوم داشت ، باید به پزشک مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید : جراحی چشم ♥ درد حدقه چشم ♥ سرطان چشم ♥ تنبلی چشمسوزش چشم

حنا

حنا

حنا را بیشتر به عنوان رنگ مو و برای تقویت مو استفاده می نمایند.جالب است بدانید که حناگیاهی به صورت درختچه یا درختی با برگهای سبز متمایل به خاکستری، بیضوی و گلهائی به صورت خوشه گرزن بزرگ، به رنگ سفید یا زرد بسیار خوشبو، با میوه‌های خشک و شکوفا که حاوی دانه‌هائی خیلی کوچک می باشد.

حنا،خواص گیاه حنا
اندام داروئی جنا :

 گفتنی است که برگهای گیاه، بخش داروئی آن را تشکیل می‌دهد .

زمان جمع‌آوری برگهای حنا:

جالب است بدانید که برداشت برگ حنا از سال دوم و سوم و کشت آن سالی دو بار صورت می‌گیرد.در واقع در اوایل تیرماه به نام حنای گرما و در اواخر آبان‌ماه به نام حنای قوس مشهور می باشد.

محل رویش حنا :

بهتر است بدانید در مناطق جنوبی ایران، استان‌های کرمان، هرمزگان و بلوچستان کاشته می‌شود . انتشار عمومی این گیاه در مناطق حاره آفریقا و آسیاست. در شمال آفریقا از جمله مصر و همچنین در هندوستان و سیلان کشت می‌ گردد.

حنا،خواص گیاه حنا

مواد متشکله برگهای حنا :

گفتنی است که برگهای این گیاه حاوی ماده‌ای رنگی به نام لاوسون یا 1 ـ هیدروکسی نفتوکینون (4) (3/1 ـ 22/0 درصد)، گلیکوزیدهای فنلی متعدد کومارین (Coumarin)، گزانتون (Xanthone)، کینوئید (Quinoids)، گلیکوزید بتاسیتوسترول و فلاونوئیدهائی نظیر لوتئولین (Luteolin) و مشتق 7 ـ 5 ـ گلوکوزیدی آن، چربی، رزین و تانن می‌باشددر واقع این گیاه علاوه بر موارد مذکور دارای مانیتول و موسیلاژ است. وجود موسیلاژ باعث می‌گردد که برگ این گیاه به سهولت با آب به صورت خمیر درآید . این گیاه دارای 2/1% اسانس می‌باشد.

موارد کاربرد

بهتر است بدانید این گیاه به صورت موضعی در درمان بیماریهای قارچی پوستی بویژه در قارچ‌های عامل کچلی و تخفیف دردهای روماتیسم بکار می‌رود.همچنین بعنوان رنگ کننده بویژه رنگ کردن پوست و مو کاربرد دارد .جالب است بدانید این گیاه از رنگ‌های طبیعی بی‌ زیان است. قابض است و جوشاندۀ برگ آن برای درمان بیماریهای پوستی، گاهی اوقات تسکین سردرد و دهانشویه به کار می‌رود.قابل ذکر است که عصارۀ برگهای گیاه بعنوان ضد گرفتگی عضلانی دستگاه گوارشی به کار می‌رود . در بعضی نواحی، گرد برگ این گیاه، برگ هلو و برگ تانن‌دار گیاهان مختلف را مخلوط کرده و برای رفع دست و پا بدان می‌مالند.

حنا،خواص گیاه حنا

عوارض جانبی حنا

بهتر است بدانید که پودر این گیاه می‌تواند موجب تحریک پوست و درماتیت تماسی شود. برگهای این گیاه در موش مادۀ ناباروری ایجاد نموده است. بعنوان رنگ‌کنندۀ ابروها و مژه‌ها توجه و دقت نمایید، زیرا خطر آسیب رساندن به چشم وجود دارد . برگها دارای خاصیت مخدر است و مقادیر بالای آن باعث سردرد و مسمومیت می‌گردد. موارد استعمال در پزشکی گذشته:در واقع  در طب گذشته این گیاه به صورت موضعی در درمان دردهای مفاصل، جوش و زخم بکار می‌رفته است و بعنوان عامل رنگ‌کنندۀ پوست و مو مصرف شده است .

آثار فارماکولوژیکی: به علت وجود تانن، اثرات قابض نشان می‌دهد . به طور کلی عمدۀ آثار رنگ‌کنندگی و درمانی حنا را ناشی از وجود مادۀ لاوسون می‌دانند ، اما این ماده به تنهائی عمل نمی‌کند و به خصوص خاصیت رنگ‌کنندگی آن به سایر مواد نیز بستگی دارد . لاوسون سمیت بسیار کمی دارد و موجب کند شدن زودگذر ضربان قلب با افزایش دامنۀ انقباض آن می‌گردد. اثر ضد اسهالی آن را به علت کاهش تونوس و حرکات دودی شکل روده می‌دانند. اثرات ضد التهاب، ضد درد و ضد تب با مصرف 500 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن لاوسون (مادۀ مؤثر حنا) گزارش شده است . اثر ضد باکتری و ضد قارچی حنا را نیز به لاوسون نسبت می‌دهند .

حنا،خواص گیاه حنا

جالب است بدانید حنا دارای اثر ضد باکتری خصوصاً در باکتریهای گرم مثبت می‌باشد؛ همچنین دارای اثر ضد قارچی در قارچ‌های مولد کچلی تریکوفایتون، اسپوروتریکوم و کریپتوکوکوس است. لاوسون با غلظت 2 تا 50 میکروگرم در میلی‌لیتر بر روی گونه‌های بروسلا و نایسریا کاتارهالیس مؤثر بوده، همچنین دارای اثر ضد توموری بر روی سارکوما ـ 180 در موش می‌باشد . مهار فعالیت مایکوباکتریوم توبرکولوز بوسیلۀ 006/0 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن گزارش شده است . عصارۀ گیاه به صورت برون‌تنی و درون‌تنی در واقع در موش‌ها اثر ضد درد نشان داده است. LD50عصارۀ الکلی حنا در موش mg/kg 665 گزارش شده است . در کشور ما مراسمی به اسم حنابندان داریم و از حنا بری این مراسم استفاده می شود. برای درمان بیماری آب مروارید باید تخم حنا را ساییده و به چشم بکشید. برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید. جالب است بدانید که اگر ریواس با حنا مخلوط شود رنگ مو را شرابی میکندراه‌های دیگر آیت الکرسی، خوردن گوشت گردن(مثل بز و مرغ)، دائم‌الوضو بودن، پوشاندن سر در هنگام سرما و بعد از استحمام، حجامت کم خونی و مصرف مواد غذایی حاوی آهن، اجتناب از مصرف لبنیات به همراه غذاهای آهن‌دار و خوردن صبحانه‌ای کامل و مقوی.

بیشتر بخوانید : سماقخواص حنا گذاشتن کف پا ♥ خواص حنا برای مو ♥ حنا در درمان پروستاتحنا در دوران بارداری

ماهی مرکب

ماهی مرکب

ماهی مرکب ,ماهی مرکب حلال,ماهی مرکب به انگلیسی,ماهی مرکب در حل جدول,ماهی مرکب درجدول,ماهی مرکب حل جدول,ماهی مرکب غذا,ماهی مرکب در حدول,ماهی مرکب سوخاری,ماهی مرکب حرام است,ماهی مرکب حلال است یا حرام,ماهی مرکب حلال,ماهی مرکب حلال حرام

ماهی مرکب

توضیحاتی در مورد ماهی مرکب

ماهی مرکب یکی از ماهیان بی مهره خلیج فارس می باشد که هر ساله صد ها تن از این ماهی ارزشمند توسط صیادان صید و بعد از عمل آوری در شرکت های فرآوری بصورت کامل یا فیله شده به کشورهای دور یا نزدیک صادر می شود . در استان بوشهر فصل صید این ماهی از بهمن ماه هر سال شروع و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد و به عنوان یکی از محصولات غیر نفتی علاوه بر اشتغال زایی ، فرآوری و صادرات آن باعث ارز آوری می شود . این ماهی از راسته هشت پایان و تیره سرپایان با نام علمی Sepia pharaonis دارای هشت عدد پا ( شش عدد کوتاه و 2 عدد بلند ) یک جفت چشم ، یک دهان با دو دندان غیر فکی ، بدن کیسه مانند به شکل اتو می باشد که در قسمت پشتی این ماهی Cattle Bone قرار دارد که استخوانی بیضوی شکل و اسفنجی فرم است . که علاوه بر تثبیت شکل جانور باعث محافظت از ارگانها و احشاء داخلی می شود . این قسمت در گویش محلی کف دریا نامیده می شود و استخوان گونه های دیگر sepia مثل Sepiella maindroni و Sepia esculenta را نیز شامل می شود .

نام های ماهی مرکب

ماهی مرکب یا سَرپاوَر یا خساک (گویش محلی بوشهر) یا انکاس (گویش محلی بندرعباس)، یکی از بی‌مهرگان است.

ویژگی های ماهی مرکب

این ماهی در زمان احساس خطر ماده‌ای چون مرکب مشکی را در آب پخش می‌کند. سرپاوران (Teuthida) در کل گروه بزرگی از جانوران دریایی از ردهٔ سرپایان در زیرردهٔ نیام‌داران (Coleoidea) هستند. ویژگی سرپاورها سر ایشان است که به صورت دوشاخه‌ای قرینه است. آن‌ها نرم تنانی از خانواده اختاپوسها هستند، که هنگام روز در اعماق آب به سر برده و شب هنگام، برای تغذیه به سطح آب می‌آیند. اسکوئیدها با استفاده از ۱۰ بازوی خود، ماهیها را به درون دهان منقار مانند خود می‌کشند. طول انواع غول پیکر آن‌ها به ۱۳ متر می‌رسد. این جانور با کمک میلیون‌ها سلول رنگی، می‌تواند به راحتی رنگ پوستش را در تطابق با محیط تغییر دهد. بنابراین، ماهی‌های مرکب قادرند در کف دریا کاملا محو شوند.

مشخصات ماهی مرکب

انکاس (که ده‌پا و به اشتباه ماهی مرکب نیز نامیده شده) جانوری نرم‌تن و دریازی است ، انکاس ها شب‌ رو هستند و شب‌ها به شکار خرچنگ‌ها و میگوها می‌پردازند. انکاس‌ها معمولاً ۸ بازو دارند که دو شاخک گیره‌ای دراز در میان آن‌ها قرار گرفته‌است. این شاخک‌ها تنها به هنگام گرفتن شکار قابل دیدن است. انکاس از خانواده نرم تنان میباشد به آن‌ها سرپاوَران هم گفته شده‌است. ویژگی سرپایان، قرینه بودن دو بخش بدن، داشتن سر برجسته، و داشتن بازو یا شاخک است. همگی سرپایان دریازی هستند. از آنجا که سرپایان قادر به ترشح مرکب از بدن خود هستند ماهیگیران به آن‌ها ماهی‌های مرکب می‌گویند، از دیگر نرم تنان میتوان مرکب ماهی (کلموک) و اختاپوس (هشت پا) را نام برد .

خواص ماهی مرکب

درصد پروتئین موجود در گوشت سرپایان بالا است به این خاطر از محصولات شیلاتی به‌شمار می‌روند. همچنین از مرکب آن در صنعت و حتی در صنایع داروئی می‌توان استفاده کرد و یا از صدف داخلی برخی از انواع آنها بخاطر داشتن مواد معدنی مثل کلسیم نیز می‌توان استفاده کرد.

ماهی مرکب

در بندرعباس قدیم ، انکاس استفاده های جالب دیگری داشته ، از آنجایی که در ایام قدیم ، شاید قلم و دوات برای نوشتن وجود نداشته و یا در دسترس هرکسی نبوده ، از مرکب انکاس برای نوشتن استفاده میشد ، ساحل نشینان قدیمی مرکب انکاس را به عنوان جوهر دوات استفاده میکردند و دانش آموزان آن را با خود به مدرسه میبرند . استفاده جالب دیگر آن ، ساخت دهلهای کوچک برای بازی بچه ها بود ، با استفاده از پوست انکاس بجای پوست گاو یا گاومیش که در نمونه های اصلی دهل استفاده میشود ، از پوست نازک انکاس برای ساختن این لوازم برای سرگرمی کودکان استفاده میشد . این تنها استفاده برای بازی کودکان نبوده ، از آنجایی که در ایام قدیم عروسک و ماشینهای اسباب بازی وجود نداشته و یا منحصر به افراد کم بذاعت نبوده ، از استخوان انکاس بخاطر شکل تشت مانند آن به عنوان قایقی سفید رنگ کوچک نیز استفاده میشد . کودکان قدیم با این اسباب بازی های طبیعی سرخوش بودند . و اما استفاده کنونی از این نعمت خدادادی ، از انکاس میتوان به عنوان طعمه صیادی جهت صید کردن ماهی های بزرگ و گوشتی استفاده کرد و همینطور از انکاس به عنوان وعده غذایی نیز استفاده میشود ، و میتوان از آن انواع غذاهای خوشمزه دریایی طبخ کرد . غذاهایی نظیر کباب انکاس ، دلمه کالاماری ، خوراک انکاس و غیره … 

استفاده از ماهی مرکب

به منظور آماده سازی یا فرآوری Cuttle bone آن را از قسمت پشتی برداشته و با آب شستشو می دهند سپس آنرا در مقابل نور خورشید خشک می نمایند و شب هنگام در معرض رطوبت شبانه قرار می دهند تا بو و عطر ماهی خود را از دست بدهد ، این قسمت به صورت تازه نیز قابل استفاده است .

طبع ماهی مرکب

مزه آن کمی شور است ، رنگ آن سفید و قوام اسفنجی دارد ، مانند خود ماهی طبع بسیار گرمی دارد و بر روی فعالیت های کبد ، کلیه و کانال گوارشی موثر است . باعث تنظیم کارکرد کلیه و کبد می شود . تولید اسید معده را کاهش می دهد ، ترشحات لوکوسی بافت های پر خون را کاهش می دهد ، رطوبت را جذب کرده و با انقباض عروقی باعث جلوگیری از خونریزی می شود و در درمان عفونت های اگزودایی پوست موثر است . کاربرد آن در درمان خونریزی و ایستایی رحم نیز مشاهده شده است .

ماهی مرکب و یبوست

مقدار مصرف و روش تجویز : روزانه 12-6 گرم در آب جوشیده و یا 3-5/1 گرم پودر آن در هر نوبت بلعیده شود . در مصارف خارجی بمنظور جلوگیری از خونریزی های ناشی از ضربه و یا جلوگیری و درمان عفونت های اگزودایی پوست از پودر آن به مقدار کافی بصورت موضعی استفاده می شود . این پودر در زمانی که یبوست وجود دارد نباید به صورت خوراکی تجویز شود . قابل ذکر است که مردمان بوشهر سالهاست که به خواص دارویی Cuttle Bone پی برده اند و از پودر آن در زمان خونریزی های ناشی از ضربه و درمان عفونت های خارجی استفاده می نمایند ، بومیان منطقه پودر آن را با دان و غذای طیور و دامهای خود مخلوط می نمایند که علاوه بر تنظیم کارکرد کبد و کلیه و کاهش تولید اسید معده و سایر خواص مربوطه بدلیل سرشار بودن از کلسیم ) Ca ) و سایر مواد معدنی ، تاثیر بسزایی در رشد و سلامت دام و طیور دارد

حکم خوردن ماهی مرکب

ماهی مرکب که در بنادر جنوب با نام های بومی خساک و انکاس شناخته می شود در کشور ما به دلایل شرعی مصرف ندارد و این ماهی صادر می شود . همانطور که از اسم این ماهی پیداست دارای یک کیسه مرکب در بدن خودش است که در هنگام خطر از خودش ترشح میکند. روش پاک کردن و فیله کردن این ماهی به سادگی نیست و نیاز به مهارت دارد و بهمین دلیل پاک کردن این ماهی کار هر ماهیفروشی نیست

دلیل حرام بودن ماهی مرکب

وی با اشاره به دلایل منع خوردن ماهیان بدون پولک خاطر نشان کرد: از دلایل آن می‌توان به گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و آلودگی بدن و گوشت آنها به خاطر نبود پولک اشاره کرد. بهاری افزود: ماهی‌های پولک‌دار گیاه‌خوار بوده و به واسطه فلس‌ها از آلودگی‌های دریا در امان هستند. وی یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) تنها آبزیان پولک دار و میگو را حلال اعلام کرده‌اند که میگو هم به این دلیل که تمام عمرش را در آب بوده و در همان آب تخم‌ریزی و زندگی می‌کند، حلال اعلام شده است.

طرز پخت ماهی مرکب

ماهی مرکب یا همون خساک معروف در کشور ما به دلایل شرعی مصرف نداره. خساک رو به چندین روش میشه درست کرد. در ادامه به یکی از روش های پخت این موجود دریایی که باعث میشه هم طعم لذیذی تری پیدا کنه هم گوشت خساک نرم تر بشه و عطر غذا اشتها رو تحریک کنه می پردازیم. مواد لازم : خساک فیله شده : ۷۰۰گرم پیاز :یک عدد بزرگ و یک عدد متوسط فلفل دلمه : دو عدد متوسط زردچوبه : ۲ ق چ خ سیر :۴ حبه رب گوجه :۲ق غ خ خرما :۵ دانه درشت بدون هسته و چند تیکه شود پودر زنجبیل : یک سوم ق چ خ فلفل قرمز به اندازه ی تحمل نمک به مقدار لازم روغن به حد کافی قبل از دستور پخت اینو بگم که این وعده ی غذایی بصورت خوراکی برای ۴ نفر کفایت میکنه. فیله ی خساک رو بصورت چنجه ایی خورد کنید.یک ظرف مناسب ( ما میگیم پاتیل) مهیا کنید و فیله ها ی خورد و شسته شده رو درون دیگ منتقل کنید. اون پیاز متوسطه رو بصورت حلقه ایی برش و با فلفل دلمه ای درشت خورد شده به درون دیگ منتقل کنید.یک حبه سیر رو سالادی خورد کنید و با دو دانه خرما و یک قاشق چایخوری زردچوبه به محتویات اضافه کنیدحالا به اندازه ی حجم مواد آب اضافه کنید.( دقت کنید به اندازه ی حجم غذا آب اضافه بشه ، استخر درست نکنید !)حالا دیگ رو روی شعله بگذارید تا آب و مواد به نقطه ی جوش برسد.به نقطه جوش که رسید حدود ۵ دقیقه صبر کنید بعد از مدت ذکر شده یک تیکه از فیله ها رو بیارید بیرون و تست کنید که فیله ها در چه وضعیتی قرار دارند پخته شدند ، نرم شدند یا نه ، اگر هنوز جا داره ۵ دقیقه ی دیگه صبر کنید ولی بیشتر از ۱۰ دقیقه از زمان نقطه ی جوش و قل خوردن نگذرد چون نتیجه ی معکوس میده و فیله ها سفت و جر می شوند .فیله های پخته شده رو آبکش کنید و حلقه های پیاز و خرما و سیر رواز مواد بیرون آورده و معدوم کنید چون ماموریت خودشون رو بخوبی انجام دادند. .. . اون پیاز درشته رو سالادی خورد کنید و با روغن تفت بدید تا نزدیک به طلایی برسه ۳ حبه سیر داریم که باید با پهنای چاقو له کنیم و اگر با بوی سیر هم مشکل دارید مقداری نمک روش بپاشید و سیر له شده و نمک رو با هم آمیخته کنید و به پیازها منتقل کرده و با هم چرخ بدید فلفل دلمه رو اضافه کنید و یک قاشق چ خ زردچوبه و یک سوم ق چ خ پودر زنجبیل و فلفل قرمز هم هرچقدر تحمل داریداضافه کنید و تفت بدید تا رنگ ادویه ها واشه و از حالت خامی در بیان، خرماهای باقی مونده رو اضافه کنید و چرخ بدید مواد که خوب با هم تفت داده و میکس شدند فیله های خساک را اضافه کنید و تا زمانی تفت و چرخ بدید که فیله ها سرخ بشن .اون رب گوجه رو هم توی یک ماهیتابه ی جداگانه توی روغن تفت بدید و سرخ که شد به مواد اضافه کنید.مواد رو با هم مخلوط و چرخ بدید و شعله ی زیر غذا رو دمکشی کنید تا جا بیفته ( روغن غذا بیاد بالای غذا بایسته ) حدودا ۱۰ دقیقه برای جا افتادن غذا کافیست. آماده س اووو!نمک یادم رفت!!!نمک هم اضافه کنید ، غذا که بدون نمک مزه نداره غذاهای سرخ کردنی ، بده ، چربه ، مضرره اینو همه میدونن ! ولی چاره چیه آدم شکمو که این حرفا سرش نمیشه . غذاهایی که سرخ کردنیه ، مزه شون ذایقه رو تحریک نیاز به روغن دارند اگر برای سلامتی خودتون برنامه ایی دارید سرخ کردنی نخورید.

ماهی مرکب حلال

اسلام تاکید ویژه‌ای در موضوع غذا دارد و حلال بودن و بهداشتی بودن غذا مورد تاکید است. وی به اهمیت نشان حلال اشاره کرد و افزود: این موضوع مسئولیت‌ها را سنگین‌تر می‌کند چرا که باید نظارت‌ها و محکم‌کاری بیشتری در این زمینه انجام شود و مردم آسوده خاطر این محصولات را مصرف کنند. مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خواستار افزایش نظارت و دقت در زمینه کالاها شد و بیان کرد: سفارش‌ها و فشارها نباید مانع نظارت‌ها شود و باید نظارت دقیق انجام شود تا به اعتماد مردم خدشه‌ای وارد نشود. وی تصریح کرد: دریافت نشان حلال از اهمیت بسیار زیادی در حوزه اقتصاد مقاومتی برخردار است و می‌تواند زمینه‌ازی حضور محصولات داخلی در بازارهای خارجی باشد. حجت‌الاسلام هاشمی خواستار فرهنگ‌سازی مناسب در وزه غذایی شد و ادامه داد: رسانه‌ها در این فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نقش بسیار مهمی دارند و باید همکاری لازم را داشته باشند. وی به برخی از فرضیه‌های غلط در بین مردم اشاره کرد و گفت: خوردن خرچنگ بنا بر فتوای همه مراجع حرام است ولی متاسفانه به راحتی در بازار عرضه می‌شود و باید برخورد مناسبی با این موضوع شود. خساک(ماهی مرکب) نیز حرام است

روش پخت ماهی مرکب

این ماهی بیشتر به کشورهای اروپایی صادر میشه . این ماهی گوشتی شبیه گوشت میگو داره و مزه خیلی خوبی داره و فوق العاده مقوی هست ! این غذا حسابی شما رو سیر میکنه چون کالری بالایی داره . نیازمندی ها : ماده | قطعه تعداد | مقدار ماهی مرکب 0.5 کیلو پیاز 1 عدد گشنیز 150 گرم سیر 1 حبه لیمو عمانی مقدار  لازم ادویه مقدار لازم پس از پاک کردن و فیله شدن ماهی ، هر ماهی مرکب به صورت تکه هایی هست که تو تصویر اول میبینید . اون رو برای راحتتر آب پز شدن به چند تکه تقسیم میکنیم و آب پزش میکنیم . نیم ساعت برای آب پز کردن این ماهی مناسب است ، بعد به تکه های ریز تقسیم میکنیم و کنار میگزاریم . بعد پیاز رو خرد و سرخ میکنیم . سیر رو کوبیده و یا رنده میکنیم و به پیاز اضافه میکنیم و تفت میدهیم ، بعد گشنیز خرد شده را اضافه و تفت میدهیم . سپس ادویه که شامل نمک، فلفل، زردچوبه، لیمو عمانی آسیاب شده هست رو اضافه و خوب تفت میدیم . سپس ماهی مرکب ریز خرد شده رو به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم . سپس تفت میدیم و چند دقیقه ای با حرارت ملایم میگزاریم تا غذا آماده شود و تمام ! اکنون آموزش طرز تهیه ماهی مرکب ما در اینجا به پایان رسیده است ، امید که لذت برده باشید .

بیشتر بخوانید : ماهی سالمون ♥ ماهی دودی ♥ ماهی اوزون برون ♥ ماهی شیرماهی کیلکا

سرطان دندان

سرطان دندان

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان،سرطان لثه دندان،سرطان ریشه دندان،نشانه سرطان دندان،سرطان دهان و دندان،خمیر دندان سرطان زا،علائم سرطان دندان و لثه،علائم سرطان دهان و دندان،سرطان لثه و دندان،نشانه های سرطان دندان،انواع سرطان دهان و دندان،سرطان های دهان و دندان

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان دندان و دهان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.با توجه به آمارهای بنیاد سلامت دهان و دندان بریتانیا، بسیاری از مردم از وجود سرطانی با عنوان سرطان دندان و دهان هیچ گونه آگاهی ای ندارند. البته در سال های اخیر با ابتلای مایکل داگلاس، ستاره هالیوود، به سرطان دهان، میزان اطلاع رسانی در زمینه این سرطان مقداری بیشتر شده است.

آشنایی با سرطان دندان و دهان

“سرطان” به رشد بی رویه و غیر قابل کنترل سلول‌ها گفته می‌شود که به بافت‌های اطراف خود حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رسانند. “سرطان دهان” ممکن است در هر یک از بخش‌های تشکیل دهنده دهان رخ دهد، که عبارتند از:لب‌ها و لثه و زبان و سطح داخلی مخاط گونه‌ها و سقف دهان و کف دهان میباشند سرطان دهان یکی از انواع مختلف سرطان است که در دسته “سرطان سر و گردن” جای می‌گیرد. سرطان دهان و سایر سرطان‌های سر و گردن اغلب درمان مشابهی دارند.

تشخیص سریع سرطان دندان و دهان

هر چقدر تشخیص سرطان دندان و دهان و دندان زودتر انجام بگیرد بهتر است. اگر قبل از آنکه سرطان دهان گسترش پیدا کند، تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن افراد مبتلا تا 90 درصد افزایش پیدا می کند.متاسفانه در 40 سال گذشته میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان دندان و دهان پیشرفت خاصی را نشان نداده است و می توان علت اصلی این قضیه را در تشخیص دیر هنگام علایم این سرطان دانست. در واقع بیش از دو سوم افراد مبتلا به سرطان دهان در مراحل آخر سرطان متوجه علائم سرطان شده و سرطان دهان آنها تشخیص داده می شود.

علت‌ها و عوامل بروز سرطان دهان و دندان

مردان دو برابر بیشتر از زنان درمعرض خطر ابتلا به سرطان دندان و دهان قرار دارند و مردان بالای 50 سال، بیشتر از سایرین با خطر سرطان دهان مواجه هستند. هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث جهش در سلول‌های سنگفرشی دهان شده و نهایتاً منجر به سرطان دهان می‌شود. اما پزشکان عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد، شناسایی کرده‌اند. عوامل خطرساز برای رشد سرطان دهان عبارتند از: سیگار کشیدن – افرادی که سیگار، سیگار برگ، و یا پیپ می‌کشند، شش برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض انواع سرطان دهان هستند. افرادی که تنباکوی بدون دود مصرف می‌کنند – افرادی که از دیپ، انفیه، یا محصولات جویدنی توتون و تنباکو استفاده می‌کنند، 50 برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان گونه، لثه و مخاط لب.قرار دارند. مصرف بیش از حد الکل – سرطان دهان در افراد الکلی حدود شش برابر شایع‌تراز افراد عادی است. سابقه خانوادگی سرطان. بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفتن- به خصوص در سنین جوانی. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) – برخی از گونه‌های ویروس HPV، عوامل خطر و زمینه ساز سرطان سلول سنگفرشی برای اوروفارنکس (OSCC) هستند.

علائم سرطان دندان و دهان

تشخیص علائم سرطان دندان و دهان دشوار است، علل خصوص اگر در گلو بروز کند. گاهی مواقع پزشکان نیز متوجه نشانه های مهم سرطان دهان نمی شوند. به عنوان مثال مایکل داگلاس چندین بار برای شکایت از درد در گلو و گوش به پزشک مراجعه کرد اما چون سرطان در پشت گلوی او قرار داشت، پزشکان نیز نتوانستند سرطان او را در مراحل اولیه تشخیص بدهند.علامت اصلی سرطان دهان که شما باید همواره مراقب آن باشید لکه های قرمز و یا سفید رنگ و یا زخم هایی در دهان هستند که برای مدتی بیش از سه هفته مداوا نمی شوند.علائم دیگر سرطان دندان و دهان عبارتند از توده های غیر معمول در هر بخشی از سر و یا گردن.

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان

عوامل خطرزا برای سرطان دهان و دندان

میزان شیوع سرطان دندان و دهان در حال افزایش است و همچنین حداقل سن ابتلا به این سرطان در حال کاهش است (اگر چه هنوز هم بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهان بالای 40 سال سن دارند.)مصرف دخانیات اصلی ترین علت ابتلا به سرطان دهان است تا آنجا که سه نفر از هر چهار نفر مبتلا به این سرطان به علت مصرف دخانیات به این سرطان دچار می شوند.مایکل داگلاس عادت داشت که هر روز نصف پاکت سیگار بکشد که البته در سال های اخیر این عادت بد خود را ترک کرده است.نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی نیز می تواند باعث ایجاد سرطان دهان شود. افرادی که به صورت همزمان هم سیگاری هستند و هم الکلی هستند تا 30 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارند.یافته های اخیر نشان می دهد که سرطان دهان با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV – یک عفونت مقاربتی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است و از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان منتقل می شود.) در ارتباط است.رژیم غذایی نامناسب یکی دیگر از عوامل خطرزای سرطان دهان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه ی ماهی، سبزیجات، میوه ها و تخم مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را کمتر کند.در گذشته بیشتر افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشکیل می دادند اما امروزه با تغییر عادت سیگار کشیدن و مصرف الکل در زنان، میزان ابتلای زنان به این سرطان در حال افزایش است. تا سی سال پیش مردان مبتلا به سرطان دهان 5 برابر زنان بودند اما امروزه این میزان به دو برابر رسیده است.

درمان سرطان دهان و دندان با جراحی

عمل جراحی برای سرطان دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد: جراحی برای برداشتن تومور. جراحی برای از بین بردن تومور که به گردن سرایت کرده است. جراحی بازسازی دهان جراحی با خطر خونریزی و عفونت همراه است. عمل جراحی سرطان دهان اغلب ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین برتوانایی شما برای صحبت کردن، غذا خوردن و بلع تاثیر می‌گذارد. پزشک ممکن است شما را به متخصصان مربوطه معرفی ‌کند تا با کمک آن‌هاُ با این تغییرات کنار بیایید.

تشخیص سرطان دهان و دندان

بیشترین موارد تشخیص سرطان دهان به کمک معاینه چشمی و پس از آن انجام آزمایش نمونه برداری از بافت (بیوپسی) انجام می شود.آزمون های جدیدی نیز وجود دارند که به کمک مواد شیمیایی موجود در بزاق می توانند سرطان را تشخیص دهند که البته در مرحله توسعه و پیشرفت قرار دارند. این روش می تواند در آینده به تشخیص سرطان دهان کمک قابل توجهی بکند.

درمان سرطان دهان و دندان با پرتودرمانی

در پرتو درمانی، از پرتوهای با انرژی بالا ( مانند اشعه ایکس) برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این پرتوها می‌تواند از یک دستگاه در خارج از بدن شما ساطع شود (پرتو درمانی خارجی) و یا از مهره‌ها و سیم‌های رادیواکتیو در نزدیکی محل تومور تابیده شود. (براکی تراپی) اگر سرطان دهان در مراحل اولیه باشد، پرتو درمانی ممکن است تنها روش درمان برای شما باشد. پرتو درمانی می‌‌تواند بعد از عمل جراحی نیز استفاده شود. درسایر موارد، پرتو درمانی ممکن است همراه با شیمی درمانی باشد. این درمان ترکیبی با اینکه تاثیر پرتودرمانی را افزایش می‌دهد، اما عوارض جانبی را نیز افزایش می‌دهد. در مورد سرطان دهان پیشرفته، پرتو درمانی ممکن است به از بین بردن علائم و نشانه‌های ناشی از سرطان (مانند درد) کمک کند.

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان

درمان سرطان دهان و دندان

بعد از تشخیص، درمان سرطان دهان می تواند شامل ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی باشد. همچنین ممکن است عمل جراحی نیز الزامی باشد که این عمل می تواند باعث تغییر صدا و یا به طور کلی از دست دادن صدای فرد مبتلا شود.به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. شناخت عوامل خطرزا برای این سرطان و پیشگیری از آنها می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند در تشخیص سرطان به شما کمک کند. تقریبا نیمی از سرطان های دهان توسط دندانپزشک ها تشخیص داده می شود. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید و چنانچه هر گونه مشکلی در دهان خود حس می کنید حتما به ایشان اطلاع بدهید.

درمان سرطان دهان و دندان با شیمی درمانی

در شیمی درمانی از مواد شیمیایی برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. مصرف داروی شیمی درمانی می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر داروهای شیمی درمانی یا در ترکیب با سایرروش‌های درمان سرطان باشد. شیمی درمانی ممکن است تاثیر پرتودرمانی را افزایش دهد، به همین دلیل معمولا از ترکیب این دو روش برای درمان سرطان استفاده می‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع داروهایی بستگی دارد که برای شما تجویز می‌شود. عوارض جانبی شایع شامل تهوع، استفراغ و ریزش مو می‌باشد.

درمان سرطان دهان و دندان با دارودرمانی هدفمند

داروهای هدفمند، با تغییر ویژگی‌های خاصی از سلول‌های سرطانی که سبب ساز رشد بی‌رویه آن‌ها می‌شود، سرطان دهان را درمان می‌کنند. داروی “ستوکسیماب” (Erbitux) یکی از درمان‌های هدفمند است که برای درمان سرطان سر و گردن در شرایط خاص، مورد تایید قرار گرفته است. داروی “ستوکسیماب” مانع عملکرد نوعی پروتئین می‌شود که در بسیاری از انواع سلول‌های سالم یافت می‌شود، اما در انواع خاصی از سلول‌های سرطانی فراوان‌تر است. محققان در حال بررسی سایر داروهای هدفمند هستند. مصرف این داروها می‌تواند همراه با شیمی درمانی یا پرتو درمانی باشد.

پیشگیری از سرطان دهان و دندان

از مصرف سیگار، الکل و یا هر گونه فرآورده‌های توتون و تنباکو اجتناب کنید. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید، زیرا تماس مکرربدن با اشعه خورشید خطر ابتلا به سرطان در لب، به خصوص لب پایین را افزایش می‌دهد. در نور خورشید، ازکرم ضد آفتاب UV-A/B روی پوست صورت و همچنین لب‌های خود استفاده کنید. شما می‌توانید با انجام اقدامات زیر، نقش فعالی در تشخیص زود هنگام سرطان دهان داشته باشید: حداقل یک بار در ماه خود آزمایی انجام دهید. طبق یک برنامه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوامل سرطان دندان و لثه

سیگار: سیگار، قلیان، پیپ و به طور کلی دود حاصل از تنباکو مهمترین عامل بروز سرطان لثه و به طور کلی سرطان دهان است. مطالعات محققان انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان دهان در سیگاری ها ۶ برابر افراد غیر سیگاری است. نوشیدنی های الکلی: نوشیدنی های الکلی هم احتمال ابتلا به سرطان دهان را ۶ برابر افزایش می دهند. سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی سرطان، احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید.

تشخیص سرطان دهان و دندان

به عنوان بخشی از معاینات دندانپزشکی، آزمایش‌هایی جهت تشخیص سرطان دهان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندان‌پزشک به دنبال هر توده یا تغییرات نامنظم بافت در گردن، سر، صورت و دهان می‌گردد. همچنین در زمان معاینه‌ی دهان هر گونه زخم و تغییر رنگ بافت یک نشانه است. تشخیص سرطان دهان باید جدی گرفته شود. دندان‌پزشک در صورت مشاهده‌ی بافت مشکوک، ممکن است بیوپسی دهان انجام دهد. این بیوپسی بدون درد و شامل برداشتن نمونه‌ی کوچکی از بافت به منظور یافتن سلول‌های غیرطبیعی است. اگر بافت خیلی مشکوک‌ باشد دندان‌پزشک بیوپسی با چاقوی جراحی را توصیه می‌کند. در این روش بیهوشی موضعی به بیمار داده شده و توسط متخصص یا دندان‌پزشک انجام می‌شود. این آزمایش‌ها برای تشخیص به موقع سرطان لازم است.

بیشتر بخوانید : پوسیدگی دندان شیری کودکان ♥ عفونت دندان کشیده شده ♥ جرم دندان چگونه از بین میرود ♥ سیاهی دندان نشانه چیستدندان درد در بارداری و درمان

سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی ,سردرد صبحگاهی یک طرفه,سردرد صبحگاهی وبارداری,سردرد صبحگاهی سینوزیت,سردرد صبحگاهی در بارداری,سردرد صبحگاهی در کودکان,سردرد صبحگاهی پشت سر,سردرد صبحگاهی در دوران بارداری,سردرد صبحگاهی کودکان,سردردهای صبحگاهی نشانه چیست,سردرد صبحگاهی بارداری

سردرد صبحگاهی

توضیحاتی در مورد سردرد صبحگاهی

همه سردردهای صبحگاهی خطرناک نیست، ولی سردرد‌هایی که فقط صبح‌ها وجود دارد، ممکن است به عللی مانند تومور مغزی یا وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) مربوط باشد که باعث افزایش فشار داخل مغز می‌شود. به همین علت هم این نوع سردردها باید بررسی پزشکی شوند. در سردردهای ناشی از سرفه نیز باید به علت‌های مهمی نظیر پارگی عروق مغزی یا نقایص تکاملی اتصال مغز به گردن توجه کرد که در این موارد نیز مراجعه سریع به متخصص مغز و اعصاب و انجام ام‌آرآی مغز ضرورت دارد. دکتر روحانی با تاکید بر این که هنگام مواجهه با سردرد‌های مشکوک و وجود هر گونه علامت خطر باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد، اظهار می‌کند: «مهم‌ترین مساله در مواجهه با سردرد، تشخیص علت آن توسط پزشک است و تا قبل از آن، باید از مصرف خودسرانه داروهای مسکن پرهیز کرد. بی‌شک، پس از بررسی سردرد تحت نظر پزشک، بسته به علت آن درمان مناسب انجام می‌گیرد.»

علت سردرد صبحگاهی

زمانی که التهابی پشت بینی، چشم ها و گونه (قسمت پیشین سر) بروز می کند، در حین بیدار شدن از خواب سردردهای شدیدی ایجاد می شود. در این صورت لازم است که آلرژی یا عفونتی که باعث بروز تورم سینوس ها می شود درمان گردد تا علائم سردرد کاهش پیدا کند.

علل سردرد صبحگاهی

آپنه خواب وضعیتی است که در خواب بروز می کند و در آن تنفس فرد به مدت چند ثانیه متوقف می شود. در این صورت مغز به مدت چند ثانیه اکسیژن دریافت نمی کند. در نتیجه زمانی که فرد از خواب بیدار می شود احساس سردرد می کند. آپنه خواب علائم دیگری مانند احساس خستگی زیاد و گودی و سیاهی پای چشم(حتی اگر فرد زود خوابیده باشد) نیز دارد.اگر تمام این علائم را با هم دارید می توانید به وجود آپنه خواب شک کنید. می توانید از همسر یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا شما را در حین خواب تحت نظر داشته باشد. اگر خر و پف می کنید می تواند یک دلیل دیگر برای بروز آپنه خواب باشد. در نتیجه ابتدا لازم است که با مراجعه به پزشک، مشکل آپنه خواب را بررسی و رفع کنید.علاوه بر آپنه خواب که یک وضعیت بالینی است، عوامل عاطفی و روحی دیگری نیز وجود دارد که مانع از خواب خوب و استراحت کامل می شود. استرس، دغدغه های روزمره یا اضطراب باعث تغییر کیفیت خواب می شود. افراد زیادی هستند که شب ها دیر می خواند و صبح زود از خواب بیدار می شوند. در واقع به مدت 8 ساعت منظم نمی خوابند. این مسائل به طور مستقیم روی کیفیت خواب تاثیر می گذارند.

سردرد صبحگاهی

برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان سردرد صبحگاهی

سردرد های صبح زود ممکن است ناشی از شرایط منحصر به فرد باشد که باعث کمبود کیفیت خواب برای یک دوره زمانی محدود می شود. باید عادت های سالم خواب را تمرین کنید خواب کافی (حدود هفت یا هشت ساعت برای بزرگسالان) رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان های معین خواب در محیط مناسب خواب کاهش زمان استفاده از گوشی و لپ تاپ قبل از خواب دوش آب سرد بگیرید برخی سردرد ها به دلیل رگ های خونی موجود درد سر ایجاد می شوند. آب سرد قابلیت منقبض کننده دارد که باعث می وشد رگ ها تنگ شوند. ابتدا با دوش آب گرم شروع کنید و به تدریج دما را کاهش دهید تا بدنتان عادت کند. اجازه دهید دمای کم رگ هایتان را تنگ کند و علائم تان را تسکین دهد.گاهی اوقات سردرد خود را می توانید با یک کاسه خوب از غلات، به خصوص اگر گرسنگی و یا قند خون مقصر است درمان کنید. اگر شما خود را زیاد در معرض سردرد های مرتبط با گرسنگی و قند خون می بینید، سعی کنید عادت های غذا خوردن هنگام شب خود را تغییر دهید. بعد از شستن یک شام یک ساعت یا حتی داشتن چیزی کوچک برای خوردن (مانند یک کاسه غلات) درست قبل از خوابیدن می توانید بدن خود را تا صبح حفظ کنید.

علائم سردرد صبحگاهی

دکتر محمد روحانی، متخصص مغز و اعصاب بیان می کند: بر خلاف باور رایج، بیشتر سردردها به علت تومور مغزی نیست. بعلاوه همه تومورهای مغزی نیز با سردرد بروز نمی‌کنند. سردردی که به تازگی شروع شده و شدتی داشته باشد که فرد را از خواب بیدار کند یا همراه با استفراغ و علائم عصبی مانند دوبینی، تاری دید، افت سطح هوشیاری، تشنج و ضعف اندام‌ها باشد، باید دقیقا بررسی شود. در بیماری که سرطان دارد نیز باید سردرد ناشی از تومور مد نظر قرار گیرد و تصویربرداری مناسب مغزی انجام شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، بیمار باید بسرعت به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند، زیرا خطرناک هستند: – سردرد شدید با شروع ناگهانی و برق‌آسا، طوری که در کمتر از یک دقیقه به حداکثر شدت خود برسد. – سردردی که بتازگی شروع شده باشد، بویژه در افراد بالای 50 سال – سردرد جدید در بیمار مبتلا به هر نوع سرطان یا نقص ایمنی بدن، تب و سفتی گردن – سردرد همراه با علائمی مانند دوبینی، تاری دید، افت سطح هوشیاری، تشنج و ضعف اندام‌ها – سردردی که شدت آن به صورت روزافزون در حال افزایش است. – تغییر در شدت و کیفیت سردرد در بیماری که قبلا سردرد داشته است. – سردرد همراه با حساسیت پوست ناحیه گیجگاه در افراد بالای 50 سال

رفع سردرد صبحگاهی

بدن شما به طور معمول به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. بنابراین وقتی کم تر بخوابید فرض می کند اشتباهی وجود دارد و به حالت اضطراب می رود. به گفته دکتر سالواتور ناپولی Salvatore Napoli از مرکز نورولوژیست نیوانگلند ” هورمون های جنگ و گریز fight-or-flight hormones شما شروع به ترشح می کنند در نتیجه نرخ ضربان قلب بالا رفته، فشار خون افزایش پیدا کرده و دچار استرس می شوید. ” و تمام این ها می توانند موجب سردرد شوند. به گفته ناپولی، یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن ibuprofen یا ناپروکسن naproxen می تواند شما را از این سردرد صبحگاهی راحت کند. این مسکن ها با کاهش التهاب، درد را کاهش می دهند. و اگر هنوز احساس ناراحتی دارد یک چرت 20 تا 30 دقیقه ای بزنید تا زمان استراحت بیشتری به بدنتان برای انجام عملکردهای معمول خود داده باشید. ( چرت زدن شما نباید بیشتر شود چون چرت طولانی تر احتمالا شما را کسل کرده و سردردتان بدتر خواهد شد. ) و از این به بعد به چرخه طبیعی خواب برگردید تا صبح روز بعد هم با سردرد بیدار نشوید.

تهوع و سردرد صبحگاهی

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند .سردرد برخی سردردها اختصاصی تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد. سردرد انواع متفاوتی دارد و اگر شدید باشد، زندگی بیمار و حتی اطرافیان او را مختل می کند.سردرد اغلب به علت ایجاد تغییر در ترکیب ماده شیمیایی خون بر اثر رها شدن پروتئین از سلول های عصبی به وجود می آید. برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب شما را با عوامل سردرد صبحگاهی بیشتر آشنا می کنیم. سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می کنید، حالت تهوع دارید یا نمی توانید چشمان تان را باز کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت سردرد صبحگاهی در بارداری

من تازه وارد ماه هشتم شدم، تا الان هیچ مشکلی نداشتم، هم مقدار قندخونم خوب بوده و هم اینکه عفونت ادراری نداشتم، فقط در آزمایش آخر مقدار هموگلوبینم 10.5 بوده، من هر روز از خواب بیدار می شوم سر درد دارم، می خواستم علتش را بدونم چیه؟ پاسخ دکتر سمیه یگانه،‌ جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: سر درد شما در دوران بارداری می تواند به دلیل کم خونی و فقر آهن باشد و باید برای رفع این مشکل قرص آهن مصرف کنید چرا که در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول بارداری اسید فولیک زیر نظر متخصص زنان و زایمان برای شما تجویز می شود و بعد از 3 ماهه دوم قرص آهن باید برای شما تجویز شود. یکی از دلایل تجویز قرص آهن در بارداری هم این است که خانم های باردار بعد از زایمان خود خون زیادی را از دست می دهند و باید این کمبود خون در آنها جبران شود. به شما پیشنهاد می کنم که برای رفع سر درد خود آب زیادی در این دوران بنوشید تا گردش خون در بدن شما نرمال شود و حتما به متخصص زنان مراجعه کنید تا این قرص را با دوز مناسبی دریافت کنید.

سردرد صبحگاهی یک طرفه

سر درد یک‌طرفه همانطور که از اسم آن مشخص است، یک نوع سر درد است که فقط یک طرف سر را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند برای فرد درد و ناراحتی زیاد به همراه داشته باشد. این شرایط معمولاً مشابه درد به صورت قلب زدن در یک طرف سر احساس شده و نیز می‌تواند علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و حساسیت به نور را ایجاد کند. این نوع از سر درد در موارد ابتلا به میگرن و سر درد خوشه‌ای بسیار عادی است. هر دوی این موارد با درد و ناراحتی به نسبت شدید و علائم طولانی مدت همراه است. علت سردرد در ناحیه یک طرفه سر چیست؟

سردرد صبحگاهی نشانه چیست

اگر خواب کافی نداشته باشید دچار سردرد صبحگاهی خواهید شد بنابراین شاید فکر می کنید اگر بیشتر بخوابید به این مشکل دچار نخواهید شد، درست است؟ خیلی تند نروید: خوابیدن بیش از 9 ساعت در شب باعث کاهش سطح هورمون سروتونین serotonin (هورمون جاری کننده احساس خوب)در مغز می شود. و پایین بودن سطح سروتونین می تواند منجر به کاهش جریان خون به مغز شده و باعث ایجاد سردرد شود. این نوع سردرد معمولا در تعطیلات آخر هفته ایجاد می شد زمانی که بیشتر تمایل به خوابیدن دارید – این مساله فقط یکی از دلایلی است که وقتی دیرتر از حد معمول به خواب می روید احساس بدی دارید. ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند درد شما را از بین ببرد ولی بهترین راه برای جلوگیری از بازگشت این دردها بیدار شدن بعد از 7 تا 8 ساعت خواب است. تنظیم زنگ ساعت در آخر هفته ها می تواند در این زمینه به شما کمک کند. تولید اندورفین endorphin که هورمون احساس خوب است در صبح در پایین ترین سطح خود است. و برای برخی افراد همین مساله می تواند باعث میگرن شود.دکتر مارک خرسندی Mark Khorsandi از مرکز درمانی میگرن در دالاس Dallas و فورت ورث Fort Worth توضیح می دهد: سطوح پایین اندورفین می تواند سطح دیگر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین را تحت تاثیر قرار دهد که موجب کاهش جریان خون به رگ های مغز می شود. این کاهش جریان خون به مغز می تواند عامل ایجاد سردرد شود. خبر بد این است که کارشناسان نمی دانند چرا این مکانیسم فقط در برخی افراد باعث ایجاد سردرد می شود. ولی ورزش صبحگاهی بلافاصله بعد از بیدار شدن می تواند راهی برای توقف این درد باشد چون ورزش باعث ترشح اندورفین می شود.

سردرد صبحگاهی و بارداری

سردرد بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی یا پشت سر مادر بروز کند و با علایم فشاری، ضربانی یا در موارد شدید همراه تهوع و استفراغ باشد.سردرد از مشکلات شایع مادران باردار است که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. سردرد بارداری در سه ماهه اول حاملگی شیوع بیشتری دارد. سردرد بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی و یا پشت سر مادر بروز کند و با علایم فشاری، ضربانی و یا در موارد شدید همراه با تهوع و استفراغ باشد. در بعضی خانم‌ها این سردردها معمولا صبحگاهی‌اند و در برخی دیگر بعدازظهر‌ها شروع می‌شوند.

سردرد صبحگاهی در کودکان

دکتر منصوره تقاء متخصص مغز و اعصاب،بیان کرد: سردرد شدید ناگهانی بدون سابقه مشابه، سردرد به همراه یک نقص عصبی مثل کاهش بینایی یا اختلال تعادلی یا حرکتی، سردردهای تشدید یابنده، سردرد پیشرونده در بارداری و یا هفته های اول پس از زایمان، سردرد در سن زیر ۵ سال یا بالای ۵۰ سال، سردرد در کسانی که سابقه بدخیمی در هرجای بدن دارند و یا داروهایی که ایمنی را کاهش می دهند مثل کورتیکواستروئید ها باید جدی گرفته شوند و ممکن است در صورت بی توجهی به آنها به طور بالقوه خطرناک باشند.گرچه معمولا کودکان به‌دلیل شدید یا طولانی نبودن سردرد به مراکز درمانی آورده نمی‌شوند، اما مواردی از سردرد نیز وجود دارد که بسیار شدید بوده و منجر به مراجعه کودکان به مراکز درمانی می‌شود. کودکان کم سن نمی‌توانند سردرد خود را ابراز کنند و علائم دیگری مانند گریه مکرر یا استفراغ را از خود نشان می‌دهند. سردرد کودک مشکل مهمی است و لازم است از سوی پزشک مورد بررسی دقیق قرار گیرد و از طرف دیگر، تشخیص آن با کمتر شدن سن کودک مشکل تر خواهد شد. 

علت سردرد صبحگاهی در کودکان

در کودکی که دچار سردرد شدید صبحگاهی به‌صورت جهنده می‌‌شود و سردردش نیز با سرفه شدت می‌یابد، لازم است مورد بررسی پزشکان متخصص اعصاب کودکان قرار بگیرد. سردردهای مزمن نیز در کودکان مشاهده می‌شود. از این گروه می‌توان سردردهای تنشی و میگرن را نام برد. شیوع سردرد مکرر و شدید با سن افزایش می‌یابد. به‌خاطر داشته باشید سردردهای میگرنی منشا ارثی دارند و در صورت وجود این نوع سردرد در پدر و مادر و دیگر افراد خانواده، احتمال وقوع آن در کودک بیشتر می‌شود.در صورتی که کودکی از سردرد شدید شاکی است، گهگاهی استفراغ می‌کند، علائم بینایی و مشکلات حسی و حرکتی دارد و به علت سردرد از بازی و فعالیت‌های روزانه دست می‌کشد، این مساله را باید جدی گرفت و کودک را برای بررسی بیشتر نزد پزشک برد

بیشتر بخوانید : سردرد تنشی یا هیجانی ♥ سردرد عصبی عروقی ♥ سردرد خوشه ای چیست

میخچه پا

میخچه پا

درمان میخچه پا,درمان میخچه پا چیست,درمان میخچه پا با سیر,درمان میخچه پا با گوجه فرنگی,درمان میخچه پا در طب سنتی,درمان میخچه پای خروس لاری,درمان میخچه پای خروس,درمان میخچه پا با لیزر,درمان میخچه پا با چسب,درمان میخچه پا با طب سنتی,درمان میخچه کف پا چیست,راه درمان میخچه پا چیست,درمان میخچه ی پا چیست,درمان میخچه کف پا با سیر

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

یکی از عواملی که میتواند موجب افزایش این فشار ها شده و احتمال صدمه به پا را بالا میبرد استفاده از کفش نامناسب است. یکی از این صدمات تشکیل  میخچه است. این ضایعه میتواند در روی انگشتان پا یا در زیر پنجه پا و بر اثر فشار کفش نامناسب بوجود بیاید.

درمان میخچه پا

میخچه محافل کوچک سخت، کلفت شدن پوست است. میخچه اغلب در پا ، به خصوص در بالا و کناره های انگشتان پا، کف پا و حتی بین انگشتان پا بوجود می آید.  همچنین می توانند در قسمت های دیگر بدن  نیز ایجاد شود. شایع ترین علت میخچه در پا راه رفتن است و یا بعلت پوشیدن کفش بد است. حتی اگرمدت بسیار طولانی کفش های تنگ یا پاشنه بلند بپوشیم باعث ایجاد میخچه می شود . دیگر علل ممکن  راه رفتن بدون پوشیدن کفش، پوشیدن کفش بدون جوراب، و یا در فعالیت های ورزشی که  پا تحت فشار قرار می گیرد.

کسانی که دارای  غدد عرق آسیب دیده، زخم و یا زگیل روی پای خود دارند احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به  میخچه بیش  از دیگران است. همچنین، افراد مبتلا به دیابت و یا کسانیکه جریان خون ضعیفی در پا دارند بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از میخچه هستند. در چنین افرادی، میخچه باید توسط پزشک درمان شود . برخی از علائم و نشانه های  میخچه  ضخیم و خشن  شدن پوست، برجستگی های سخت  و درد هنگام فشار دادن بر روی آنها است.  همچنین در زمان ایستادن و یا راه رفتن باعث اذیت می شود . معمولا به سادگی از بین بردن نمی رود در صورت نیاز،  از داروها و لوسیون های برای درمان میخچه استفاده میکنند. همچنین می توانید داروهای خانگی طبیعی ساده را  برای خلاص شدن از میخچه بکارببرید .

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

پوست یکی از حساس‌ترین مناطق بدن به شمار می‌رود و با کوچک‌ترین فشاری عکس‌العمل نشان می‌دهد و این واکنش‌ها به صورت‌های مختلفی همچون تورم ، قرمزی ، تاول و… خود را نشان می‌دهند .

درمان میخچه پا چیست

داروهای خانگی برای میخچه:


۱.  سنگ پا

ماساژ دادن میخچه و قسمت های مجاور  آن با سنگ پا یک درمان موثر است. سنگ پا  پوست سخت را از بین برده،  درد  را کاهش میدهد و سریع خوب می شود . قبل از رفتن به رختخواب،  پای خود را در آب  گرم به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید تا پوست سخت نرم شود سپس سنگ پا را به آرامی از جلو وعقب در منطقه آسیب دیده ۳-۵  دقیقه مالش دهید سپس با یک توپ پنبه ای به محل روغن کرچک بزنید و رویش را بپوشانید تا یک شب بماند چند روز این کار را انجام دهید تا بطور کامل از بین برود

۲.  سرکه  سفید

سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی  برای درمان میخچه  پا است. سطح اسیدیته سرکه سفید به  نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی  آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش  میدهد . قبل از رفتن به رختخواب،  یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب مخلوط کنید تا رقیق شود سپس با وسیله نرمی بر روی میخچه بمالید صبح روز بعد پوسته پوسته می شود آن را با سنگ پا تمیز کنید و سپس روغن زیتون یا روغن نارگیل بمالید هر روز یکبار این کار را انجام دهید تا میخچه بطور کامل از بین برود.

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است . گاهی توجه نکردن به پوشش و حفظ بهداشت پاها که قلب دوم ما هستند ، می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد در آن ناحیه شود .

درمان میخچه پا با سیر

۳. جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد ، همچنین ضد قارچ  است و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک میکند ۲-۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین  را  مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرو ببرید.  منطقه مبتلا  را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی  آب  خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم 

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

میخچه ضایعه‌ای پینه‌‌ای‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست بخصوص در قسمت پشتی پنجه یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌تر پوست کف دست و پا ایجاد می‌شود .

درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

۴. لیمو

یکی دیگر از شیوه های درمان میخچه  پا خود لیمو است. اسید موجود  در لیمو  برای نرم کردن پوست سخت است که باعث می شود میخچه از بین برود . آب لیموی تازه را روی میخچه زده  و میگذاریم خشک شود حداقل روزانه سه بار این کارر ا انجام دهید . روش دیگر، خیس کردن دو قطعه از میخک در یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مدت ۱۵ دقیقه است . میخک باید کاملا حل شود  وقتی مالیدیم میگذاریم درمعرض هوا  خشک شود روزی چند بار این کاررا انجام می دهیم . در شیوه دیگر مخلوط یک قاشق چای خوری مخمر آبجو با کمی آب  لیمو یک خمیر درست می کنیم . برروی میخچه زده،  با نوار زخم بندی پوشش می دهیم ، و یک شب بماند تا زمانیکه بهبود پیدا کرد میتوانید هرکدام از این روشها را استفاده کنید


۵. سیر

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی  است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است. همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند. نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید  پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان  را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که  میخچه از بین می رود تکرار کنید روش دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک  ریخته بزنید و رویش را بندید سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید گزینه دیگر این است که  دو حبه سیر،  کمی سرکه  را بطور مستقیم روز میخچه می مالیم . با قرار دادن یک توپ پنبه  روی آن را با نوار زخم میبندیم .  مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز میکنیم چند هفته این کار را انجام دهید

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

میخچه زمانی به وجود می‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن جهت فشار است که به مرور زمان گسترده می‌شود . اگر تحریک به طور مستمر روی بافت‌های تولیدکننده میخچه ادامه یابد ، حتی پس از حذف آن ، پوست مجددا تولید میخچه می‌کند .

درمان میخچه پا در طب سنتی

۶. روغن سقز

سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میشود قرار دادن یخ در یک پارچه نازک و ماساژ منطقه آسیب دیده با آن را برای دو دقیقه.  خشک  کردن منطقه و مالش  با روغن سقر در محل مورد نظر و رویش را می بندیم شب این کار رامیکنیم و تا صبح میماند . روش دیگر،  کمی روغن نارگیل  خالص را  در مایکروویو ذوب کرده. مخلوط را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور میریزیم تا سرد شود سپس پای خود را در آب گرم بمدت چند دقیقه گذاشته این کرم را میزنیم. .بقیه کرم را در یک ظرف در بسته گذاشته روزی ۲-۳ بار تکرار میکنیم .

۷. پاپایا

پاپایا یکی دیگر از درمان بسیار آسان و موثر برای از بین بردن میخچه پا است. چندین آنزیم در پاپایا  وجود دارد که به نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، هر گونه درد و ناراحتی را تسکین و حتی به بهبود سریعتر میخچه کمک میکند . شیوه استفاده از پاپایا : رنده یک قطعه کوچک از پاپایا خام و تهیه آب آن به محل میخچه آب آن را  مالیده  و با نوار زخم میبندیم تا صبح بماند سپس صبح رو ز بعد با سنگ پا به آرامی لایه برداری میکنیم  تا زمان بهبودی میتوانید تکرار کنید

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

مکانی که میخچه ایجاد می‌شود باعث ایجاد میخچه‌های نرم و سخت می‌شود . انواع سخت معمولا در سطوح خشک و مسطح پوست و انواع نرم آن بین انگشت‌های نزدیک ایجاد می‌شوند .

درمان میخچه پا با لیزر

۸. شیرین بیان

در آیورودا، شیرین بیان برای درمان میخچه در پا تاثیر شگفت انگیزی دارد یک قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل  مخلوط کنید تا خمیرشود . این خمیر را بر روی منطقه آسیب دیده قبل از رفتن به رختخواب بزنید و با باند ببندید . صبح روز بعد،  پانسمان  را باز کرده و با آب ولرم این منطقه را بشوئید . این کار را هر شب تا زمانی که  میخچه نرم و کوچک شود انجام دهید 

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

میخچه معمولا در قسمت بالایی انگشتان پا و یا در کناره و جاهای برجسته پاها ایجاد می‌شود و عموما به دلیل این که اعصاب پوست را درگیر می‌کند دردناک می‌شود . به علاوه میخچه کوچک‌ر از پینه است . به طور کلی میخچه و پینه راه‌های طبیعی هستند که بدن برای حفاظت از خود استفاده می‌کند.

درمان میخچه پا با چسب

۹. زردچوبه

یکی دیگر از درمان خوب  زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین،  درد  را کاهش و به سرعت بهبود دهد . یک قاشق چای خوری زردچوبه  و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که  درمان شود ادامه دهید . یکی دیگر از گزینه ها : مخلوط یک قاشق چای خوری از ژل آلوئه ورا را با نصف قاشق چای خوری زرد چوبه مخلوط کرده  روی میخچه گذاشته.پانسمان کنید تا صبح بماند . صبح روز بعد، پوست نرم  را با سنگ پا مالش داده و کرم مرطوب کننده بزنید .

درمان میخچه پا , درمان میخچه پا چیست , درمان میخچه پا با سیر , درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

 ظاهر میخچه مشخص است. میخچه بصورت یک برجستگی کوچک پوستی دردناک در وسط که در اطراف آن پوست به رنگ زرد درآمده است دیده میشود. وجود میخچه در پا میتواند موجب بروز اشکال در راه رفتن و لنگش شود.

درمان میخچه پا با طب سنتی

۱۰. آناناس

 برای  درمان میخچه، پوست آناناس موثر تر از گوشت  آن است. پوست  آن حاوی آنزیم های خاصی است که به نرم کردن میخچه کمک میکند . یک مربع کوچک از پوست آناناس تازه را ببرید قسمت داخلی ان را برروی میخچه قرار دهید با یک بانداژ ببندید یا جوراب بپوشید و یک شب بماند صبح روز بعد این بانداژ را برداشته ناحیه را بشوئید و روغن  نارگیل بزنید هر شب بمدت یک هفته این کاررا انجام دهید

بیشتر بخوانید : خار پاشنه چیست ♥ میخک پا چیست ♥ درد پاشنه پا نشانه چیست

روغن شاهدانه

روغن شاهدانه

روغن شاهدانه ,روغن شاهدانه برای مو,روغن شاهدانه برای پوست,روغن شاهدانه سرطان,روغن شاهدانه خوراکی,روغن شاهدانه خواص,روغن شاهدانه خرید,روغن شاهدانه و سرطان,روغن شاهدانه قیمت,روغن شاه دانه برای چی خوبه,خواص روغن شاه دانه برای مو

روغن شاهدانه

توضیحاتی در مورد روغن شاهدانه

روغن شاهدانه صرفا به دلیل گیاهی که از آن به دست می‌آید یکی از روغن های غیر معمول در بین روغن های درمانی است. گرچه شاهدانه و بوته آن هزاران سال به عنوان بوته های درختی مورد استفاده قرار گرفته اند اما شهرت آن به عنوان مواد مخدر در خیلی از نقاط دنیا رابطه بین استفاده کننده گان از شاهدانه و بوته آنرا با مقامات دولتی در موارد بخصوصی پیچیده کرده است. با این حال، روغن شاه دانه یک روغن مفید است و به طور گسترده ای به عنوان یکی از موثر ترین روغن‌ها برای کاهش بیماری ها و شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن با تقطیر به وسیله بخار آب از گل و برگ های بالاتنه گیاهان شاهدانه استخراج می شود.

خواص روغن شاهدانه

در طب سنتی از گیاه شاهدانه برای درمان برخی بیماریها استفاده شده و از آن کمک گرفته میشود. بیماری هایی که خواص شاهدانه باعث بهبود آنها میشود عبارتند از: بیماری فشار خون بالا میگرن عفونتهای گوارشی عفونتهای ادراری سیاه زخم قفل شدن فک نقرس بیماری های دستگاه تنفسی مانند آسم، برونشیت، سیاه سرفه درمان اگزما و تقویت پوست و مو با استفاده از روغن شاه دانه کمک به درمان پوکی استخوان و التهاب مفصلی با روغن تخم شاهدانه​

نحوه گرفتن روغن شاهدانه

روغن شاه دانه یک مایع سبز رنگ است که بسیار فرار است و مواد تشکیل دهنده بسیار قدرتمندی از جمله مونوترپنس، سسکویترپنس ودیگر ترکیبات آلی بسیار فعالی دارد. روغن شاهدانه به صورت عمده در کشور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی مختلف تولید می‌شود اما استخراج این روغن همانطور که در بالا ذکر شد به دلیل قانون استخراج آن و اینکه این روغن از چه چیزی استخراج شده است، محدود است. علاوه بر کاربرد های پزشکی گستره، این روغن همچنین در صنایع عطر، صابون و شمع، و در آشپزی استفاده می شود. با توجه به این که این روغن بسیار قدرتمند است مقدار بسیار کمی از آن کافی است.

روغن شاهدانه چیست

روغن شاه دانه صرفا گونه تقطیر شده و غلیظ همان گیاه شاهدانه است. بسیاری از روغن‌های گیاهی نشان داده‌اند که خاصیت درمانی دارند. اما روغن شاهدانه بیش از همه خواص دارویی دارد.

روغن شاهدانه برای مو

روغن شاهدانه را می توان برای زیباسازی مو مورد استفاده قرار داد. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا3 ، ویتامین و پروتئین است. همچنین این روغن برای افراد با انواع مختلف پوست و مو مفید می باشد. برخی از افراد آن را با ماری جوانا اشتباه می گیرند که این درست نیست زیرا روغن شاهدانه مجاز و قانونی است. استفاده از روغن شاهدانه برای پوست و مو توصیه می شود.روغن شاهدانه حاوی ویتامین E است که همراه با اسیدهای چرب موجود در آن خاصیت نرم کنندگی خواهد داشت بدین معنا که مانع از دست دادن آب می شود. بعلاوه این روغن یک مرطوب کننده طبیعی است که افزایش سلامت پوست سر ، تقویت ماتریس بین سلولی و ممانعت از ازدست دادن رطوبت را منجر می شود. سالم نگه داشتن پوست سر مانع از خشکی آن شده و تحریک را در پوست سر به حداقل می رساند.استفاده از روغن شاهدانه مخصوصا در فصل زمستان توصیه می شود زیرا هوای بیرون سرد و هوای داخل خانه گرم است که این عامل سبب خشکی پوست و مو می شود. ارزش غذایی روغن شاهدانه حاوی اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 و امگا9 است که استفاده از آن در پخت و پز توصیه می شود.مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده باعث تحریک رشد مو می شوند.همچنین روغن این گیاه حاوی اسید گاما لینولئیک است که به مبارزه با خشکی مو می پردازد. روغن شاهدانه را می توان با روغن زیتون و روغن بذر کتان به میزان کم در سالاد و غذا مصرف نمود.

روغن شاهدانه برای پوست

اجزای قدرتمند روغن شاهدانه برای محافظت از پوست موثر هستند که می توان هم به صورت داخلی و هم استعمال خارجی مورد استفاده قرار گیرد تا مثمر ثمر واقع شود. این روغن می تواند ریزش پوست مرده را تحریک کند و رشد دوباره پوست سالم و درخشان را سریعتر کند. همچنین برای جلوگیری از چین و چروک، علائم پیری و حفاظت در برابر اگزما موثر است. چگونگی تاثیر روغن شاهدانه بر سلامت پوست همانطور که گفته شد ، روغن شاهدانه سرشار از موادی است که پوست از آنها تغذیه می کند . در این قسمت بخشی از فواید این روغن برای پوست را مطرح می کنیم : پوست خسته و خشک را پر تر نشان می دهد : این روغن پوست را بازسازی می کند و ظاهری جوان به پوست می بخشد. رطوبت طولانی مدت به پوست می بخشد : اگر پوست شما در نیمه ی روز خشک و بی روح می شود ، احتمالا این روغن برای حل مشکل مفید خواهد بود . استفاده منظم و طولانی مدت از روغن شاهدانه به پوست قابلیت حفظ رطوبت را می دهد. چربی پوست را تنظیم می نماید : از آنجایی که منافذ پوست را نمی بندد ، مرطوب کننده ای مناسب برای پوست چرب و با منافذ زیاد محسوب می شود. اثر آرامبخشی برای پوست دارد :برخی از حساسیت های موقت پوستی با روغن شاهدانه قابل درمان است . رطوبت موجود در این روغن با قرمزی و خارش پوست مبارزه می کند و آن را از بین می برد . به کاهش چین و چروک روی پوست کمک می کند : روغن شاهدانه از پوست در برابرعوامل مخرب محیطی حفاظت می نماید و از این طریق میزان چین و چروک روی پوست صورت را نیز کاهش می دهد . برای تمام انواع پوست مناسب است : شاید پوست شما چرب و با منافذی باز باشد ، شاید هم خشکی بی اندازه ی پوست را تجربه می کنید . روغن شاهدانه میزان مناسبی از رطوبت را با توجه به پوست شما فراهم می آورد . 

روغن شاهدانه خوراکی

برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند، در طول شب مداوم اضطراب دارند و یا به سادگی با کوچکترین صدا بیدار می شوند روغن شاهدانه برای یک شب خواب آرام مانند جادو است. روغن شاهدانه با آرام کردن بدن و ذهن و ایجاد یک سطح انرژی پایین ترباعث پایین آمدن ضربان قلب شما میشود و قبل از یک شب خواب آرام ذهن شما را پاک و سبک می کند. یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین انواع مختلف استفاده از روغن شاهدانه خلاصی از استرس و اضطراب است. ترکیبات طبیعی موجود در این روغن، از جمله THC – چیزی که آنرا در بسیاری از کشورها به عنوان یک ماده مخدر قلمداد می‌کند- برای آزاد کردن هورمونهای لذت بخش و آرامش ذهن، کاهش استرس و ایجاد آرامش بسیار مفید است.

روغن شاهدانه سرطان

پژوهش‌های محققان نشان می‌دهد که کانابینوئیدها قادر به هدف‌گیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی هستند و نقش بسزایی در ریکاوری بیماران سرطانی دارند. البته، بسیاری از این مطالعات امیدوارکننده هنوز در مراحل اولیه تحقیق به سر می‌برند. شاید کانابینوئیدها قادر باشند که سلول‌های سرطانی را از بین ببرند یا جریان خون آنها را قطع کنند، شاید هم فقط در شرایط آزمایشگاه موثر باشند. آنچه می‌توان با اطمینان گفت، این است که بیماران ناامید حاضرند خواص درمانی این روغن را محک بزنند. موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا در سال 2015 اظهار داشت که کلاهبرداران زیادی قصد فریب بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها را دارند. آنها به دنبال این هستند که بیماران را به صرف هزینه‌های گزاف برای خرید روغن شاهدانه وادار کنند. البته این بدان معنی نیست که روغن شاهدانه هیچگونه خواصی ندارد. در حال حاضر، تحقیقات پزشکی قادر به تبیین خواص بالقوه این روغن گیاهی نیستند. از این رو، باید بیشتر مراقب ادعاهای دروغین در رابطه با تاثیر این روغن بر درمان سرطان باشیم.

روغن شاهدانه خواص

همه می دانند کسانی که شاهدانه را در دیگر شکل های آن مصرف می کنند افزایش اشتهای قابل توجه ای را احساس می کنند که به “مونشای”معروف است. با این حال، روغن شاهدانه می تواند به تنظیم اشتها و گرسنگی شما کمک کند، در حالی که سیستم گوارشتان را نیز در یک سطح منظم فعال می کند. این خاصیت می تواند به ویژه به افرادی که پس از یک بیماری پیشرفته یا آسیب دیدگی می خواهند به سرعت وزنشان را افزایش دهند کمک کند.

مضرات روغن شاهدانه

هرچند این فهرست به وضوح نشان می دهد که روغن شاهدانه می تواند یک درمان مؤثر برای بسیاری از بیماری های شایع باشد اما هنوز یک ماده شیمیایی قوی از یک گیاه با مواد روانگردان است. بنابراین هنگام استفاده ازاین روغن از جمله مقدار مورد استفاده و شرایطی که از آن استفاده می کنید همیشه باید بسیار مراقب باشید. قبل از مصرف همزمان این روغن و داروهایی که درحال استفاده هستید با یک متخصص صحبت کنید. همچنین استفاده از شاهدانه در بسیاری از کشورها محدودو یا ممنوع است. بنابراین قبل از استفاده با بهیار محلی مشورت کنید. مصرف گیاه شاهدانه و زیاده روی در خوردن دانه آن برای بیماران قلبی میتواند مسئله‌ساز و خطرناک باشد و مصرف آن در این افراد بایستی حتما با نظر پزشک و با احتیاط صورت گیرد. افت فشار خون، افزایش ضربان قلب و عواقب مربوطه به آن در افراد مستعد از مضرات شاهدانه است. خوردن مقدار معمول شاهدانه در دوران بارداری بلامانع است ولی زیاده روی در مصرف آن و یا گیاه آن ممنوع است. زیاده روی در مصرف این گیاه، موجب سردرد، تاری دید و درد معده می‌شود و در موارد مصرف زیاد، استفراغ نیز دیده شده است. به طور کلی علیرغم گسترده بودن خواص شاهدانه، مصرف زیاد و طولانی مدت شاهدانه به ویژه خود گیاه میتواند موجب بی تفاوتی و اختلال شخصیتی شود.

خواص دارویی روغن شاهدانه

دانه شامل ۲۵-۲۰ درصد پروتئین ،۳۰-۲۰ درصد کربوهیدرات و۱۵-۱۰ درصد فیبر ‏غیر محلول است و منبع خوبی برای مواد معدنی بخصوص فسفر ، پتاسیم، ‏منیزیم، سولفور و کلسیم است. همچنین دارای مقدار نسبتا کمی از آهن و روی ‏است که روی به عنوان کوفاکتور آنزم برای متابولیسم اسیدهای چرب در انسان ‏بکار می رود. همچنین منبع نسبتا خوبی برای کاروتن ( به عنوان پیشساز ‏ویتامینA‏) و فیبر رژیمی می باشد. اکثر دانه شامل ۳۵-۲۵ درصد روغن هستند. ‏یک واریته از آن که در روسیه رشد می کند و ‏Olifera‏ نامیده می شود شامل ‏حدود ۴۰ درصد روغن است. یک واریته هم در چین وجود دارد که ادعا می شود ‏مقدار روغن آن بیش از این است. از نظر مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع شبیه ‏روغن کتان است. از روغن آن به عنوان ماده خام برای شوینده ها و صابون ‏ها، همچنین به عنوان ماده نرم کننده پوست استفاده می شود.‏ ضایعات حاصل از فشردن دانه جهت تغذیه حیوانات بکار می رود. همچنین برای ‏انسان هم بکار می رود که دارای آمینواسیدهای بینابینی و کربوهیدارت و ‏مقدار کمی روغن باقی مانده است که برای رژیم انسان ضروری است.‏ شاهدانه دارای اثرات دارویی است و حاوی مواد روان گردان هم نیست. معمولا ‏از شاهدانه بخاطر فیبر آن استفاده می شود و در مورد خواص دارویی آن ‏اطلاعات زیادی وجود ندارد. از گیاه شاهدانه جهت سوخت هم استفاده می شود. ‏یکی از این سوختها بیودیزل است که در آن روغن، دانه ها و ساقه شاهدانه ‏وجود دارد. از سوختهای دیگر می توان به بیوالکل حاصل از ساقه فیبری ‏اشاره کرد.‏

روغن شاهدانه و سرطان

شاهدانه و همتایان شیمیایی این ترکیب گیاهی که مشترکا کانابینوئید نامیده می‌شوند، نقش قابل‌توجهی در کاهش درد و سایر علائم ناشی از شیمی‌درمانی مثل تهوع و استفراغ در بیماران دارند. روغن شاهدانه به شکل شگفت انگیزی دردهای زیاد را تسکین میدهد و توصیه می شود که افرادی که دچار درد های مزمن و یا التهاب هستند به صورت منظم آنرا استفاده کنند. دلیل بسیار محکمی وجود دارد که چرا افرادی که از سرطان رنج می برند زمانی که تحمل درد شیمی درمانی یا بیماری برایشان غیر قابل تحمل می شود اغلب به شاهدانه و فراورده های آن رومی‌آورند.

روغن شاهدانه

حدود ۶۵ درصد از پروتئین شاهدانه مربوط به ایدستین می باشد که این ‏پروتئین فقط در دانه شاهدانه یافت می شود. ایدستین به هضم و گوارش غذا ‏کمک می کند و تا حدودی دارای فسفر آزاد است و تصور می شود که باعث ‏استحکام ‏DNA‏ سلولی می شود. پروتئین دیگر شاهدانه آلبومین است که پروتئین ‏گلوبولین با کیفیت بالاست، شبیه آنچه در تخم مرغ یافت می شود. فرایند ‏حرارتی بر روی دانه شاهدانه باعث تغییر پروتئین ها می شود که می تواند ‏بصورت نامحلول شدن و یا تغییر در قابلیت هضم باشد.‏ ساختمان و خواص روغن‎ ‎شاهدانه روغن شاهدانه تصفیه نشده که به وسیله پرس سرد استخراج می شود به رنگ زرد ‏تا سبز تیره است و دارای طعم مطلوب شبیه پر گردو است. البته گاهی هم ‏همراه با احساس تندی است. دانه و روغن شاهدانه معمولا حاوی مواد روان ‏گردان نیست.‏ گزارشاتی مبنی بر ساختار روغن شاهدانه بیان شده است و همه آنها متفقاً ‏تولید روغن را در سوئیس و از گیاهان تک پایه اعلام کرده اند.‏ شاهدانه یکی از معدود گیاهانی است که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ‏و گامالینولنیک اسید است . بیان شده است که روغن آن به طور فوق العاده ‏ای حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد.(۸۰-۷۰درصد) در حالیکه مقدار ‏اسیدهای چرب اشباع در آن کمتر از ۱۰درصد است.‏

بیشتر بخوانید : روغن هسته انگور برای مو ♥ روغن مورد برای سفیدی مو ♥ روغن جوانه گندم اصل ♥ روغن زیتون برای سرخ کردنی

تالاسمی

تالاسمی

تالاسمی ,تالاسمی مینور,تالاسمی ماژور,تالاسمی آلفا,تالاسمی مینور و ازدواج,تالاسمی چیست,تالاسمی مینور ازدواج,تالاسمی مینور چیست؟,تالاسمی ماژور چیست,تالاسمی مینور و عوارض آن,تالاسمی مینور و بارداری,تالاسمی مینور درمان,تالاسمی مینور در کودکان,تالاسمی مینور در بارداری,تالاسمی مینور و ماژور,تالاسمی ماژور,تالاسمی ماژور و ازدواج

تالاسمی ,تالاسمی مینور,تالاسمی ماژور,تالاسمی آلفا,تالاسمی مینور و ازدواج,تالاسمی چیست

تالاسمی

تالاسمی از بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد وبنابراین پدیدهٔ تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود در نتیجه هموگلو بین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست. پس در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته‌است. هموگلوبین جزء انتقال دهنده اکسیژن در سلولهای قرمز خونی است. هموگلوبین شامل دو پروتئین مختلف به نام آلفا و بتا است. اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلولهای خونی بطور کامل شکل نمی‌گیرند و توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارند و نتیجه یک نوع کم خونی است که در طفولیت آغاز می‌شود و تا پایان عمر به طول می‌انجامد. هر چند این بیماری یک اختلال منفرد نیست، اما یک گروه اختلالات از طرق مشابه بدن انسان را درگیر می‌کند. درک تفاوت بین گونه‌های مختلف این بیماری مهم است.

تالاسمی مینور

اشخاص با خصیصه تالاسمی مینور دارای این بیماری هستند ولی بیمار نیستند این اشخاص مطلقا” سالم و طبیعی هستند ، بعضی از آنها ممکن است کم خونی خفیف داشته باشند بیشتر کسانی که حامل خصیصه این بیماری هستند نمی دانند که ناقل تالاسمی مینور هستند فقط وقتی از آن مطلع می شوند که خونشان را آزمایش کنند و یا صاحب یک کودک مبتلا به تالاسمی ماژور شوند . گلبولهای قرمز خون اشخاصی که تالاسمی مینور دارند کوچکتر حد معمول است . در خون مبتلایان به خصیصه تالاسمی مینور همچنین از یک نوع هموگلوبین که هموگلوبین A2 نامیده می شوند مختصری بیشتر از حد معمول وجود دارد . خصیصه تالاسمی مینور د ر موقع تولد وجود دارد و در تمام طول زندگی باقی می ماند.ممکن است توسط والدین به کودکان منتقل شود یعنی ارثی است .دانستن اینکه تالاسمی مینور دارید مهم است زیرا گاهی ممکن است از اشخاصی که خصیصه تالاسمی مینور دارند صاحب فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور شوید . که اختلال خونی شدیدی است.

تالاسمی ماژور

تالاسمی ماژور یا آنمی کولی به علت حذف یا جهش در هر دو ژن سازنده زنجیره بتا ایجاد می شود و به این ترتیب یا هیچ زنجیره بتایی ساخته نمی شود و یا به مقدار کمی ساخته می شود. در نتیجه بدن کمبود این زنجیره ها را با ساخت زنجیره های آلفا جبران می کند که این زنجیره های آلفای اضافی برای گلبولهای قرمز سمی هستند و با رسوب بر روی سلولهای گلبول قرمز باعث می شوند که گلبولهای قرمز در مغز استخوان و در داخل خون تخریب شده و زنجیره های آلفا در مغز استخوان رسوب می کنند. از طرفی به علت خونسازی غیر موثر ، مراکز خونساز خارج مغز استخوان ، ار جمله کبد و طحال شروع به خونسازی می کنند و بزرگ می شوند. بیماری معمولا بصورت کم خونی شدید در 6 ماهه اول زندگی کودک تظاهر می کند و درصورت عدم شروع تزریق خون ، بافت مغز استخوان و مکانهای خونساز خارج مغز استخوان فعال و بزرگ شده و باعث بزرگی مغز استخوانها بخصوص استخوانهای پهن (صورت و جمجمه) و بزرگی کبد و طحال می شوند.

تالاسمی چیست

این بیماری نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره های پروتئینی هموگلوبین (ماده اصلی داخل سلولهای قرمز خون) ایجاد می شود. هموگلوبین نه تنها برای حمل و تحویل طبیعی اکسیژن لازم است، بلکه در شکل و اندازه و بدشکلی گلبول قرمز نیز دخالت دارد.تالاسمی کودکان هموگلوبین مولکول اصلی داخل گویچه های قرمز است که از هم و زنجیره های پروتئنی یا گلوبین تشکیل شده است. در هر زنجیره گلوبین یک مولکول هم وجود دارد که اکسیژن را توسط آهن خود حمل می کند. پس تولید هموگلوبین نیاز به تامین آهن و ساخت هموگلوبین دارد بر اساس نوع زنجیره پروتئینی چند نوع هموگلوبین وجود دارد.

تالاسمی آلفا

به گزارش سایت جسارت انتقال اکسیژن در خون توسط گلبولهای قرمز و پروتئینی به نام هموگلوبین انجام می‌گیرد . این پروتئین از دو زنجیره آلفا و دو زنجیره بتا تشکیل شده است. کمبود هر کدام از این زنجیره‌ها که در اثر نقصان عملکرد ژنهای تولید کننده آنها بروز می‌کند باعث بروز بیماری کم خونی ژنتیکی موسوم به تالاسمی می‌شود. تالاسمی آلفا به علت کاهش میزان زنجیره آلفا گلوبولین ایجاد می­شود. این بیماری به صورت اتوزومال مغلوب به ارث می­رسد. پیش از انجام آزمایش ژنتیکی لازم است آزمایشات CBC و الکتروفورز هموگلوبین انجام گیرد. تشخیص ژنتیکی این بیماری در دو مرحله تشخیص ناقلین (مرحله اول) و تشخیص پیش از تولد (مرحله دوم ) انجام می­گیرد. با انجام آزمایش مرحله اول در صورت نیاز بر اساس نوع ژنوتیپ والدین ضرورت بررسی مرحله دوم برای جنین مشخص می­شود. کلاستر ژن آلفا گلوبولین در انتهای بازوی کوتاه کروموزم 16 قرار دارد. در داخل این کلاستر دو ژن آلفا یک و آلفا دو قرار دارند که تولید کننده زنجیره آلفا هستند. همچنین یک ژن کاذب و یا ژن غیر فعال آلفا نیز در این کلاستر وجود دارد. ژن زتا (ζ) که تولید کننده زنجیره آلفا در دوران جنینی (embryo) است به همراه پسودوژن زتا نیز در این کلاستر قرار دارند. به دلیل وجود تشابه 95 درصدی ژن‌های آلفا یک و آلفا دو احتمال جفت شدن نابجای این دو توالی و در نتیجه حذف ژنی وجود دارد. حذف بخشی از ژن آلفا گلوبولین در بیش از 90 درصد موارد عامل ایجاد کننده بیماری است. در 10 درصد موارد نیز حذف‌های کوچک باعث به وجود آمدن علائم بیماری می شوند. افراد سالم 4 نسخه ژن فعال آلفا (دو تا بر روی هر کروموزم 16) دارند. فردی که یک نسخه ژن غیر فعال و 3 نسخه ژنی فعال داشته باشد به عنوان ناقل خاموش آلفا تالاسمی شناخته می‌شود (α α /− α). تاثیر نقصان یک زنجیره آلفا در ناقلین خاموش به حدی کم است که تاثیری در عملکرد پروتئین هموگلوبین و باتبع سلامت فرد حامل ندارد. افرادی که دو نسخه فعال و دو نسخه غیر فعال داشته باشند ناقلان دارای خصیصه آلفا تالاسمی نامیده می‌شوند. این افراد دچار کم‌خونی خفیف هستند که نشانه ‌بالینی ندارد و معمولا با فقر آهن اشتباه گرفته می‌شود. البته نحوه توزیع ژن‌های معیوب آلفا تالاسمی بر روی دو کروموزم و یا ژنوتیپ ناقلان دارای خصیصه آلفا تالاسمی به صورت سیس (α α /− −) و یا ترانس (α −/ α −) است. دو نوع مهم آلفا تالاسمی که با عوارض متعدد بالینی رو­­­ به رو هستند آلفا تالاسمی ماژور یا هیدروپس فتالیس با ژنوتیپ (− − /− −) و بیماری H با ژنوتیپ (− −/− α) است. مبتلایان به بیماری H در بدو تولد با علائمی چون کوچک بودن گلبولهای قرمز (microcytic)، کم‌خونی همولیتیک هایپرکرومیک (hypochromic hemolytic anemia)، بزرگی کبد و طحال (hepatosplenomegaly)، زردی و در مواردی تغییرات استخوانی مرتبط با تالاسمی روبه‌رو هستند. این بیماران نیاز به تزریق خون دارند. در جنین‌های مبتلا به هیدروپس فتالیس یا تالاسمی آلفا ماژور نیز نوع خاصی هموگلوبین که از چهار زنجیره لاندا تشکیل شده و هموگلوبین Barts نامیده می‌شود در خون تجمع می‌یابد. این جنین‌های مبتلا معمولا پیش از تولد یا مدت کوتاهی پس از تولد فوت می‌کنند. در این موارد علاوه بر خود جنین، جان مادران جنین‌ها نیز در طول دوران بارداری و یا در زمان وضع حمل در معرض خطر است. زمانی که هر دو والد ناقل دارای خصیصه آلفا تالاسمی به صورت ترانس باشند، هیچ گاه فرزند بیمار به دنیا نمی‌آید و تمام فرزندان مشابه والدین ناقل این بیماری دارای خصیصه این بیماری خواهند بود.

تالاسمی ازدواج

سید حسینعلی صابری در ارتباط با موضوع این بیماری اظهارداشت : تشخیص‌های انجام شده قبل از تولد به صورت ۱۰۰ درصد و تضمینی مانع از تولد کودک ناهنجار می‌شود اما با توجه به هزینه های بالای ژنتیک در جهان و ایران، از ازدواج دو فرد مبتلا به نوع مینور جلوگیری می شود. پزشک مشاور ژنتیک با اشاره به اینکه نوع ماژور حاصل ژن‌های ناقل و معیوبی است که بیشتر در اثر ازدواج های فامیلی صورت می‌گیرد عنوان کرد: همچنین این بیماری در بعضی از نقاط مثل شمال کشور ، استان‌های گیلان و مازندران و جنوب مثل هرمزگان و بوشهر شیوع بالاتری دارد و این مناطق بر روی خط تالاسمی قرار دارند. صابری افزود: در این مناطق حتی در ازدواج های غیرفامیلی به دلیل اینکه ناقلیت ژن معیوب تالاسمی در بین مردم شیوع فراوانی دارد احتمال بروز این بیماری نیز نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر است و در نتیجه به طور اتوماتیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت این افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. وی ضمن بیان اینکه تالاسمی ماژور یا کشنده با کم خونی بروز می‌کند، افزود: از علائم دیگر این بیماری به غیر از کم خونی ، بد شکلی‌ های ظاهری در سروصورت و اندام‌ها و بزرگی کبد و طحال است. بیماران مبتلا به نوع ماژور به مرور زمان با استفاده از جراحی طحال را از بدن خارج می کنند و حتی از شش ماهگی به بعد نیاز به تزریق خون خواهند داشت. پزشک مشاور ژنتیک با بیان اینکه غربالگری قبل از ازدواج برای جلوگیری از شیوع این بیماری خطرناک ضروری است، توضیح داد: چنانچه خانم یا آقا به کم‌ خونی مبتلا باشند باید قبل از ازدواج مورد بررسی و معالجه قرار بگیرد. صابری، تأکید کرد: خوشبختانه ایران به عنوان یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در دنیا در رابطه با این بیماری و غربالگری قبل از ازدواج تالاسمی شناخته شده است و بر این اساس باید متذکر شد امروزه ناقلیت این بیماری عاملی برای ممنوعیت ازدواج در جهان نیست ولی در ایران با توجه به عدم دسترسی به آزمایشات ژنتیک و عدم ارزیابی اجباری دولتی و منظم در طول بارداری، از این ازدواج ها جلوگیری می شود که امری منطقی برای شرایط فعلی کشور ما و بسیاری کشورهای منطقه است.

تالاسمی مینور چه بخورند

ویتامین C عامل افزایش دهنده ی جذب آهن است. ویتامینC در میوه ها (به ویژه در مرکبات و گوجه فرنگی) و سبزی ها (جعفری، شاهی، شنبلیله، تره، شبت، گل کلم، فلفل دلمه ای و…) یافت می شود. سبزی ها ی پخته شده حاوی ویتامین C کمتری می باشند. برای مثال مصرف یک عدد پرتقال یا 100 گرم سبزی خوردن همراه با غذا جذب آهن را دو برابر خواهد کرد. بنابراین بیماران تالاسمی عزیز بهتر است از مصرف میوه ها و سبزی ها به همراه وعده ی غذایی یا بلافاصله پس از آن خودداری کنند. اما از آنجایی که میوه ها و سبزی ها، حاوی انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند و مصرف آن ها ضروری است، بهتر است در بین دو وعده ی اصلی غذا (به عنوان میان وعده) مصرف شوند. * گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی و سایر غذاهایی دریایی این گروه از مواد غذایی نه تنها حاوی مقدار زیادی آهن از نوع هِم می باشند، بلکه باعث افزایش جذب آهن غیرهِم از سایر غذاها نیز می شوند.

تالاسمی مینور و بارداری

اگر شما به این بیماری مبتلا باشید، متخصص زنان و زایمان شما را به یک متخصص اختلالات خونی (هموتولوژیست) ارجاع می‌دهد تا وی به شما کمک کند. بسته به نوع این بیماری که به آن مبتلا هستید، شما در دوران بارداری تحت نظارت یک تیم متخصص قرار می‌گیرید. چه شما به این بیماری مبتلا باشد و چه حامل آن باشید، باید کودک شما 5 میلی‌گرم اسید فولیک در روز در دوران بارداری دریافت کند زیرا ابتلا به این بیماری احتمال این که لوله‌های عصبی کودک مانند اسپینا بیفیدا (مهره شکاف‌دار) معیوب باشد را افزایش می‌یابد. مصرف مقادیر زیاد فولیک اسید در روز احتمال ابتلا به این عوارض را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه فولیک اسید باعث می‌شود که خون شما سالم‌تر بماند. ابتلا به این بیماری منجر به کم‌خونی در دوران بارداری می‌شود. اگر شما به نوع بتای مینور مبتلا باشید، پزشک قبل از تجویز قرص آهن دستور انجام آزمایش‌های تکمیلی برای مشخص کردن میزان سطح آهن را می‌دهد. نوع بتا مینور بر نتایج آزمایش خون در دوران بارداری اثر داشته و ممکن است نشان‌دهنده پایین بودن سطح آهن خون باشد در حالی که در واقعیت این گونه نیست. نوع آلفای خفیف می‌تواند باعث ابتلا به کم‌خونی شود به خصوص اگر شما حامل دو ژن باشید. نوع آلفا HbH ممکن است باعث کم‌خونی خفیف تا شدید شده و باعث شود که شما نیاز به تزریق خون در دوران بارداری پیدا کنید. تالاسمی بتای ماژور احتمال ابتلا به عوارض را در دوران بارداری افزایش می‌دهد. ارگان‌های شما که تحت فشار هستند برای رشد نوزاد نیاز و تقاضاهای بیشتری دارند. انتقال خون و نیاز به مصرف برخی داروها ممکن است روند بارداری شما را تغییر دهد.

تالاسمی مینور در کودکان

این بیماری به دو نوع آلفا و بتا است که خود بتا هم شامل ماژور (شدید) و مینور یا خفیف می باشد. افراد مبتلا به مینور در واقع کم خونی مشکل سازی ندارندریا، ولی اگر دو فرد مینور با هم ازدواج کنند به احتمال 25% فرزندنشان دچار نوع شدید ماژور خواهد بود و 25% فرزندشان سالم و 50% نوع مینور خواهند داشت.

بیماری تالاسمی

این بیماری به گروهی از اختلالات ژنتیکی در خون اطلاق می شود. برای فهم تأثیر این بیماری بر بدن انسان لازم است ابتدا درباره نحوه ساخته شدن خون در بدن نکاتی را بدانیم. هموگلوبین جزو انتقال دهنده اکسیژن در سلول های قرمز خونی است. هموگلوبین شامل ۲ پروتئین مختلف به نام آلفا و بتا است. اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلول های خونی به طور کامل شکل نمی گیرد و در این صورت توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارد و در نتیجه نوعی کم خونی در بدن ایجاد می شود که شاید تا پایان عمر همراه فرد باشد. این بیماری که یکی از شایع ترین بیماری ها در ایران است معمولا از پدر و مادری که ناقل ژن کم خونی است به فرزندان به ارث می رسد. گاهی کم خونی و فقرآهن با تالاسمی اشتباه گرفته می شود. اولین قدم برای تشخیص این بیماری تعیین موتاسیون است. باید بررسی شود که پدر و مادر چه نوع موتاسیونی دارند. به طور مثال، کم خونی داسی شکل ۳۰۰ یا ۴۰۰ موتاسیون دارد.

درمان تالاسمی مینور چیست

کم خونی یک اصلاح کلی و عامیانه است و انواع مختلفی دارد. شایع ترین آن کم خونی فقر آهن و تالاسمی است. باید مشخص شود که کم خونی فرزند شما از چه نوع است. شما حتما باید یک آزمایش کم خونی برای فرزند خود بدهید تا مشخص شود نوع کم خونی او مینور ،ماژور و یا از نوع دیگری است. با توجه به نوع آن نیز نوع درمان مشخص می شود. موارد این بیماری نیز ژنتیکی است که از پدر و مادر می رسد. اگر مشخص شود که نوع کم خونی فرزند شما تالاسمی است نباید درمان را قطع کنید. شما باید اسیدفولیک و آهن را به طور همزمان مصرف کنید که میزان آن نیز توسط دکتر و بر اساس نوع و شدت آن مشخص می شود. ممکن است به طور مداوم این مشکل در آزمایش خون فرزندتان وجود داشته باشد و باید به طور مداوم داروهایش را مصرف کند. این مشکل درمان ریشه کن ندارد ولی تا زمانی که اسیدفولیک را مصرف کند آزمایش خون او نیز نرمال گزارش می شود. اما فقر آهن اینجوری نیست. برای درمان اگر ذخایر استخوان بچه از آهن پر شود دیگر نیازی به ادامه درمان نیست. نوع ماژور عوارض زیادی دارد که در مورد فرزند شما نیست و درمان آن باید با تزریق خون انجام شود. نوع مینور اما عارضه خاصی ندارد. نگران نباشید.

علائم تالاسمی مینور

ا – رنگ پریدگی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم 2-خستگی زود رس 3-بی تفاوتی 4- سرگیجه و سردرد 5- خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا 6 – حالت تهوع 7 – در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن

انواع تالاسمی

دو نوع تالاسمی داریم آلفا و بتا که آلفا به چهار قسمت و بتا به قسمت تقسیم میشوند

آلفا :حامل خاموش – نوع Trait یا خفیف و ملایم – هموگلوبین H – هیدروپس فتالین یا آلفا تالاسمی ماژور

بتا :نوع مینور یا نوع Trait – نوع اینترمدیا یا متوسط – نوع ماژور یا آنمی کولی

عوارض  تالاسمی

از عوارض این بیماری یک سری از عوارض از جمله اختلال رشد و تغییر قیافه بیمار و بزرگی کبد و طحال که به علت خود بیماری است و یکسری عوارض دیگر ناشی از درمان این بیماری است. اصلی ترین این عارضه هموسیدوز یا هموکروماتوز است. هموسیدروز به رسوب آهن در بافتها گفته می شود که نتیجه غیر قابل اجتناب تزریق طولانی مدت خون است. در هم نیم لیتر خونی که به بیمار تزریق می شود، حدود 200mg آهن به بافتها منتقل می کند که این مقدار آهن نمی تواند از بدن دفع شود و در بافتها رسوب می کند و باعث نارسایی در بافتها می گردد. بخصوص رسوب آهن در قلب و پانکراس و غدد ، مشکل اصلی این بیماران خواهد بود که باعث نارسایی پانکراس و دیابت ، نارسایی قلبی و نارسایی غدد جنسی و تیروئید و … می شود.

بیشتر بخوانید : آزمایش خون ازدواج ♥ غلظت خون در بارداری ♥ کم خونی همولیتیک

گوشت شتر

گوشت شتر

گوشت شتر ,گوشت شترمرغ,گوشت شترمرغ گرم یا سرد؟,گوشت شترمرغ قیمت,گوشت شتر برای زنان باردار,گوشت شترمرغ و خواص آن,گوشت شتر در بارداری,گوشت شترمرغ در بارداری,گوشت شتر برای زن حامله,گوشت شتر برای زن باردار,گوشت شترمرغ برای زنان باردار,گوشت شترمرغ برای نقرس,گوشت شترمرغ برای نوزاد

گوشت شتر

توضیحاتی در مورد گوشت شتر

امروزه بسیاری از شهرنشینان به علت عادت نداشتن به مصرف گوشت شتر از خوردن آن اجتناب می‌کنند. برخی نیز بر این باورند که این گوشت سفت و دیرپز بوده و ارزش غذایی ندارد. حال پرسش اینجاست، ارزش غذایی گوشت شتر چه میزان است؟ دکتر مظاهری، متخصص تغذیه گفت: گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام‌های اهلی مقداری تفاوت دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت‌های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است. وی افزود: مقدار ویتامین “ب کمپلکس” و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم آن بسیار زیاد است. اما باید افزود که نسبت آهن و روی آن کمتر از گوشت سایر دام‌های اهلی است و نسبت کلسیم این گوشت در عضلات ران آن زیادتر است.

خواص گوشت شتر

این متخصص تغذیه بیان کرد: ویتامین‌های گروه B این گوشت در تقویت اعصاب تاثیر زیادی دارند و “روی” آن در تقویت قوای جنسی و جلوگیری از اختلالات در رشد جنین کارآمد است. کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌کند و توصیه می‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند. وی تاکید کرد: ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک در آن است؛ چرا که این حیوان در طبیعت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می‌کند. همچنین وجود مواد طعم‌دهنده و معطر در گوشت این حیوان موجب تحریک و ترشح غدد بزاقی و شیره معده شده و در نتیجه قدرت جذب را افزایش می‌دهد. معمولا از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا و کمر و دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود. این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: از گوشت شتر به همراه کوهان آن که چربی خالص بوده و تقریبا ۸۲ درصد از وزن کل چربی بدن شتر را تشکیل می‌دهد در تهیه انواع خورش، آبگوشت و خوراک استفاده می‌شود. دل، جگر، قلوه، مغز، زبان و دیگر احشای این حیوان نیز از نظر ارزش تغذیه‌ای تقریبا مانند دیگر دام‌های اهلی است. وی اضافه کرد: گوشت شترهای کم‌سن و سال که بین یک تا ۳ ساله هستند از جهت مزه، طعم و نرمی شبیه گوشت گوساله است. اما دلایلی که باعث شده مردم گمان کنند این گوشت دیرپز است، استفاده از گوشت شتر پیر است. هر چه عمر شتر بالا برود پیوند بین بافت‌های گوشت آن افزایش یافته و حرارت پخت دیرتر بر آن تاثیر می‌گذارد. در ضمن گوشت شتر پیر برای سرخ کردن هم مناسب نیست؛ چرا که میزان کلاژن آن زیاد و حین سرخ کردن ناپز می‌ماند.

قیمت گوشت شتر

بر اساس اعلام سازمان مدیریت میادین میوه‌وتره بار شهرداری تهران قیمت بسته‌های 500 گرمی راسته شتر 19 هزار تومان و بسته 1000 گرمی 37 هزار تومان است.

قیمت گوشت شترمرغ

ران بدون استخوان شترمرغ بشقابی،وکیوم 195000 380000 2 ماهیچه شترمرغ بشقابی،وکیوم 195000 380000 3 فیله (بادبزنی، مغز ران و سفید ران صدفی) بشقابی،وکیوم 205000 400000 4 آب گوشتی شتر مرغ (ران و گردن) بشقابی،وکیوم 147000 285000 5 گردن شتر مرغ بشقابی،وکیوم 65000 123000 6 چرخ کرده خالص شتر مرغ بشقابی 120000 230000 7 بال و بازوی بدون پوست بشقابی،وکیوم 65000 123000 8 دل و جگر پاک شده بشقابی 127000 245000 9 سنگدان شتر مرغ بشقابی 57000 105000 10 چربی جامد شتر مرغ بشقابی 72000 135000

خواص گوشت شترمرغ

مصرف گوشت شترمرغ مدتی است که به دلایل مختلف افزایش زیادی یافته و حتماً از خواص آن بسیار شنیده اید اما خوب است این نکات را هم از نظر طب ایرانی بدانید.گوشت شترمرغ گوشت شترمرغ منبع غنی ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B6 و B12 است. در واقع میزان ویتامین B6 در گوشت شترمرغ حدود 10 بار بیشتر از گوشت های دیگر مانند گوشت مرغ است، همچنین در گوشت شترمرغ یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E زیاد یافت می شود.

مضرات گوشت شتر

گوشت شتر کالری بالایی دارد که برای تقویت افراد ضعیف و لاغر و ورزشکاران مفید است. به دلیل بالابودن نسبی .چربی و سدیم این گوشت، مبتلایان به چربی و فشارخون باید در مصرف آن احتیاط کنند گوشت شتر بهتر است هر روز مصرف نشود

طبع گوشت شتر

شتر نوع مزاج: گرم و خشک مصلح: پختن با نمک و شوید ، فلفل ، سرکه ،زیره

غذا با گوشت شتر

دقت کنید که باید قبل از طبخ، چربی های اضافی را از گوشت پاک کنید و از مصرف سس های چرب یا سایر روغن های افزودنی به غذا اجتناب کنید. به این ترتیب می توان هم از پروتئین خوب گوشت قرمز و هم از مواد معدنی آن مانند آهن بهترین استفاده را برد. آهن برای پیشگیری از کم خونی لازم است. کمتر جانوری چون شتر می‌تواند ادعا کند که این چنین اثر تعیین کننده‌ای در تاریخ بشر داشته است، و اغراق نیست اگر ادعا شود که زندگی بدون وجود او برای انسانهایی که در منطقه بزرگی از جهان یعنی بیایان زندگی می‌کردند، ناممکن بوده است. و احتمالا تمدن هرگز در آفریقای شمالی و آسیای صغیر گسترش نمی‌یافت.

پخت گوشت شتر

مواد لازم : گوشت شتر (اگه در دسترس نبود گوسفند) 250 گرم . پیاز 1 عدد بزرگ . کیوی 1 عدد . فلفل سیاه نصف ق چ .گوشت رو به قطعات 3 در 2 سانت خرد کنید پیاز رو خلالی درشت خرد کنید کیوی پوست بگیرید و رنده کنید و همه ی مواد رو با فلفل سیاه مخلوط کنید و در ظرف در بسته حداقل 6 ساعت داخل یخچال نگهداری کنید تا گوشت مزه دار بشه . بعد گوشتها رو به سیخ بکشید نمک بزنید و روی اجاق یا ترجیحا زغال کباب کنید . 

با گوشت شتر چی بپزم

موادلازم: گوشت شتر چرخ کرده:500گرم آردنخودچی:1 قاشق غذاخوری پیازکوهی یا ترخون خشک:1قاشق مرباخوری نعنای خشک:1 قاشق مرباخوری پودرزیره:یک دوم قاشق چای خوری پودرتخم گشنیز:یک دوم قاشق چای خوری نمک و فلفل:به دلخواه زرده ی تخم مرغ:1 عدد(درصورت تمایل) روغن مایع:به میزان لازم فلفل دلمه ای کوچک:1 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش کوچک:نصف یک عدد زعفران:به دلخواه موادلازم برای سس: پیاز تفت داده:1 قاشق غذاخوری گوجه فرنگی:250 گرم نمک و فلفل:به دلخواه آب یاآب گوشت:یک دوم لیوان طرزتهیه: گوشت شتررا دو بارچرخ کنید.درصورتیکه ازچرخ دستی استفاده میکنید بهتراست آردنخودچی،سبزی خشک، پودرزیره،تخم گشنیز، نمک و فلفل رابه گوشت چرخ کرده اضافه کنید. درصورت تمایل میتوانید یک عدد زرده ی تخم مرغ نیزبه دلخواه به موادبیفزایید.مواد راکاملا”مخلوط کنیدو تا حدی ورز دهیدکه به دست نچسبد. سپس آن رایک ساعت دریخچال بگذارید.در این فاصله پیازتفت داده راباتکه های گوجه فرنگی درغذاسازبریزید و پوره کنیدوبه آن نمک و فلفل و آب یاآب گوشت بیفزایید.در صورتی که گوجه فرنگی دردسترس نبودمیتوان ازرب گوجه هم استفاده کرد. دراین مرحله به دوروش می توان عمل کرد: 1-مقداری روغن رادرتابه گرم کنید وازمخلوط گوشت گلوله هایی به اندازه ی یک گردودرست کنید وکاملا” آنرا گردکرده و سرخ کنید.سپس ازسس اماده شده که احتیاج به پختن ندارددر یک ظرف پیرکس یامخصوص فربریزیدوگلوله ها را روی سس قراردهید وتکه های فلفل دلمه ای رانیزاضافه کنید.بعد بافویل در آن را ببندید ودر طبقه ی وسط فر باحرارت 180 درجه سانتی گرادیا 350 درجه فارنهایت 20تا 25دقیقه بپزد. 2-روش دیگربه این ترتیب است که گلوله های گوشت رابدون اینکه سرخ کنید به سس آماده شده بیفزایید وداخل فر قرار دهید.درهر دو روش دراواخرپخت آب لیموترش وزعفران را به سس اضافه کنید. نکته: -در این کوفته ازپیازاستفاده نمیشود. – این غذا را میتوان بدون فر وروی گازهم تهیه کرد. -این غذارامی توان درمایکروفرهم پخت دراین حالت غذارا با قدرت 90 و به مدت 7 تا10 دقیقه تهیه میشود. – دقت داشته باشید که گوشت شتر طبیعت بسیارگرمی دارد.

گوشت شتر مرغ

گوشت شترمرغ مزاج گرم و خشکی دارد. بادهای دستگاه گوارش و سایر نقاط بدن را از بین می برد. بلغم های اضافه را می شکند و دفع می کند. در برخی انواع فلج، بی حسی ها و بیماری های اعصاب ناشی از غلبه سردی و تری مفید است. در دردهای مفصلی مثل سیاتیک، درد کمر و ساق پا که ناشی از سردی باشد مفید است. در بیماری های رحمی که ناشی از سردی باشد مفید است. گوشت شترمرغ غلیظ است و به همین دلیل افرادی که دارای معده ضعیف هستند باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند. این گوشت بافت ضعیفی دارد و به تعبیری لطیف است بنابراین نباید زیاد پخته شود چون زود خشک می شوددر طب ایرانی هضم نهایی این گوشت کمی مشکل بوده و البته برای گرم مزاجان مناسب نیست و گرم مزاجان در صورت تمایل به مصرف باید در کنار آن از مواد حاوی سرکه مثل ترشی ها استفاده کنند. در کل افراد سردمزاج و مبتلا به بیماری های مفصلی و اعصاب ناشی از سردی می توانند گه گاه از این گوشت استفاده کنند ولی بهتر است گوشت دائمی آن ها نباشد گرم مزاجان نیز به مقدار خیلی کمتر مجاز به استفاده از این گوشت هستند. در منابع طب سنتی گفته شده خوردن روغن و پیه آن باعث سرعت تکلم اطفال و مالیدن آن به بدن و پاهایشان باعث سرعت حرکت اطفال می شود. همچنین روغن آن از بین برنده سردی اعضا و مفاصل و کاهنده درد و ورم آن ها است.

گوشت شتر برای زنان باردار

کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌کند و توصیه می‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

گوشت شتر در بارداری

گوشت شتر جزو گوشت‌های قرمز به شمار رفته که چربی آن از گوشت گوسفند کمتر است و ارزش غذایی آن مشابه گوشت گوسفند است.وی با اشاره به اینکه گوشت شتر منبع خوبی ا‌ز آهن و پروتئین است، افزود: به همین مسئله مصرف گوشت شتر برای افراد جوان و زنان باردار توصیه می‌شود.

گوشت شتر

گوشت شتر از ارزش غذایی و خواص دارویی و درمانی بسیاری برخوردار است و در روایات دینی ما به مصرف آن بسیار توصیه شده است. در روایاتی از حضرت رسول(ص) آمده است که گوشت شتر را بخورید حتی سالی یکبار و در جایی دیگر فرموده اند، گوشت شتر انسان را صبور می‌کند. با این وجود استفاده از گوشت شتر به دلیل رنگ تیره (زرشکی مایل به سیاه) و مزه‌اش، چندان مورد توجه نبوده و در بین مردم کشور ما چندان رایج نمی باشد. گوشت شتر به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و فسفر برای کسانی که استخوان درد یا درد مفاصل دارند، فوق‌العاده مفید میباشد و متخصصان طب سنتی مصرف آن را هر چند وقت یک‌بار به افراد بالای 60 سال توصیه می‌کنند. گوشت شتر که بزرگان دین مان در روایات، خوردن آن را هرچند وقت یک بار توصیه کرده ‌اند، رنگ تیره ‌ای دارد. طبع این گوشت گرم و مزه آن شیرین است. گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می‌ باشد. این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن ، فسفر و کلسیم است. همچنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هرچه بیشتر آب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد..

بیشتر بخوانید : گوشت بلدرچین گرم یا سرد ♥ گوشت سفید گوساله ♥ گوشت قرمز قند دارد