علل گوارشی

علل گوارشی

وراثت، کمبود ید در مواد غذایی، مصرف بیش از حد مواد غذایی مانند برنج، کلم، گل کلم، کاکائو، چغندر و سایر علل ناشناخته. گوترها به انواع گواتر خانوادگی، گواتر بومی (ساده)، گواتر واحد، گواتر چند ساله تقسیم می شوند. گواتر در مقابل گردن و داخل غده تیروئید ایجاد شده است. غده تیروئید شامل دو قسمت است که در جلوی و حنجره واقع شده اند. تومور خوش خیم غده تیروئید، که حجم آن را افزایش می دهد و مانند غده بزرگ زیر گلو و گردن ظاهر می شود، گواتر نام دارد. بر خلاف تصورات قبلی که غده تیروئید «ناراحت» بود، این بیماری هیچ ارتباطی با استرس عاطفی ندارد.
علل گوارشی

غده تیروئید شما دو هورمون عمده تیروئید (T-4) و تری تی تیرونین (T-3) را تولید می کند. این هورمون ها از طریق جریان خون شما جریان می یابند و به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کنند. آنها مقدار چربی و کربوهیدرات بدن را حفظ می کنند، به کنترل دمای بدن خود کمک می کنند، بر ضربان قلب تاثیر می گذارد و به تنظیم تولید پروتئین کمک می کند. غده تیروئید شما همچنین کلسیتونین را تولید می کند که یک هورمون است که به تنظیم مقدار کلسیم در خون کمک می کند. غده هیپوفیز و هیپوتالاموس میزان هورمون آزاد شده و تولید شده را کنترل می کنند. این روند زمانی آغاز می شود که هیپوتالاموس (ناحیه مغز شما که به عنوان یک ترموستات برای کل سیستم بدن شما عمل می کند)، غده هیپوفیز نیز باید هورمون شناخته شده به عنوان تستوسترون تحریک (TSH) را ترشح کند. غده هیپوفیز (که بر اساس مغز شما قرار دارد) مقدار مشخصی از TSH را به میزان تیروکسین و T-3 در خون شما آزاد می کند. غده تیروئید شما، به نوبه خود، تولید هورمون های تیروئید را بر اساس مقدار TSH از غده هیپوفیز تنظیم می کند. داشتن گواتر لزوما به این معنی نیست که غده تیروئید شما به طور معمول کار نمی کند. حتی وقتی غده تیروئید بزرگ می شود، تیروئید شما ممکن است سطوح طبیعی هورمون ها را تولید کند. با این حال، ممکن است بیش از مقدار تریروکسین یا کمتر از حد نرمال باشد، یا سطح T-3 را افزایش دهد.
گواتر و کمبود ید

ید، که برای تولید هورمونهای تیروئید ضروری است، عمدتا در آب های دریایی و ساحلی یافت می شود. در کشورهای در حال توسعه، برخی از مردم بومی یا ساکنان بلند بالا اغلب دارای کمبود ید هستند؛ در این حالت غده تیروئید تلاش بیشتری برای بدست آوردن ید بیشتر می کند و در نهایت بیماری پیشرفت می کند. کمبود اولیه ی ید ممکن است با رژیم حاوی سرکوبگرهای هورمونی مانند کلم، کلم بروکلی و گل کلم باشد. از آنجائیکه کمبود ید عامل اصلی بیماری در بسیاری از نقاط جهان است، معمولا ید به نمک و سایر غذاها در بسیاری از کشورها اضافه می شود.
بیماری گواتر و گریوس

وقتی غده تیروئید شما هورمون بیش از حد تولید می کند (پرکاری تیروئید)، ممکن است منجر به این بیماری شود. در بیماری گریوز، آنتی بادی هایی که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند، غده تیروئید را شناسایی نموده و باعث تولید بیشتر تریروکسین می شوند. این تورم اضافی غده تیروئید را تحریک می کند.
ارتباط بین گواتر و بیماری هشیموتو

همچنین می تواند منجر به کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) شود. هاشیموتو، مانند بیماری گریوس، یک بیماری خود ایمنی است. اما به جای تحریک تیروئید برای تولید هورمون های بیشتر، باعث کاهش بیش از حد هورمون تیروئید می شود. با کاهش سطح هورمون احساس غده هیپوفیز تولید TSH بیشتر را افزایش می دهد و باعث افزایش غده می شود.
ارتباط بین گواتر و گواتر چند قسمتی

در این شرایط، چندین ماده جامد یا پر از مایع، گره ها نامیده می شوند، در هر دو طرف غده تیروئید رشد می کنند و منجر به غده تیروئید بزرگ و متورم می شود.
علائم کم کار و گسترش گواتر

غده تیروئید خفیف نمیتواند علامتدار باشد و تنها در یک آزمایش آزمایشگاهی تصادفی یا علائم غیر اختصاصی مانند ضعف، اضطراب یا خستگی تشخیص داده شود. هیپوتیروئیدی ممکن است علائم را در تمام قسمت های بدن ایجاد کند. علائم کم خونی کم کاری تیروئیدیسم در افراد مبتلا به سرماخوردگی، خشکی پوست، ریزش مو و پارگی، شکستگی ناخن، یبوست، افزایش اندک وزن، اختلالات خلقی، تغییرات اشتها، تغییرات خلقی، افسردگی و یا حتی توقف قلب و فشار خون. اما با داشتن اضافه وزن برخلاف علائم هیپوترمی، فرد دارای اضطراب و بی حسی، تب و تپش قلب، عرق کردن، احساس گرما، خشم و تحریک پذیری، کاهش شدید وزن و افزایش اشتها، افزایش فرکانس حرکت روده، اسهال، تغییرات قاعدگی در مردان، قلب ناهنجاری های نرخی، افزایش فشار خون و ریزش مو، تغییر در رختخواب ناخن، یا ابرو، یا خواب آلودگی در نگاه، در دونوع پیشرفته و اشک و اختلال بینایی.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.