سکته قلبی

سکته قلبی ,بیماری سکته قلبی,سکته قلبی در بارداری,علائم سکته قلبی,درمان سکته قلبی,درمان سکته قلبی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سکته قلبی,سکته قلبی را چگونه درمان کنیم,سکته قلبی در کودکان,سکته قلبی در بزرگسالان,سکته قلبی در نوزادان,سکته قلبی در بهار,سکته قلبی در تابستان,سکته قلبی در پاییز,سکته قلبی در زمستان

سکته قلبی , سکته قلبی خفیف , سکته قلبی در خواب , سکته قلبی در جوانان , علائم سکته قلبی , جلوگیری از سکته قلبی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سکته قلبی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی و سن قابل ذکراند. به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۴ میلادی، بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

حمله قلبی یا سکته قلبی

حمله قلبی (Hearth Attack) زمانی رخ می دهد که یک لخته خونی جریان خون عروق کرونر (رگهایی که ماهیچه های قلب را تغذیه می دهند) را قطع می کند. جریان خون قطع شده که حین حمله قلبی رخ می دهد، قادر به آسیب رساندن و یا نابود کردن بخشی از قلب می باشد. حمله قلبی که به نام سکته فلبی نیز شناخته می شود، می تواند خطرناک باشد. درمان حمله قلبی در سالیان گذشته بسیار بهبود یافته است. شناخت علایم حمله قلبی (سکته قلبی) حیاتی بوده تا درصورتیکه این علایم را حس کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

سکته قلبی چگونه رخ می دهد

سکته قلبی (انفارکتوس) یکی از مهم‌ترین اورژانس‌های سلامت است. انفارکتوس وضعیتی است که در آن خونرسانی به بخشی از عضله قلب متوقف و بافت آن ناحیه دچار مرگ می‌شود. برای توضیح بیشتر در این مورد ابتدا باید با ساز و کار قلب آشنا شوید. قلب را می‌توان به دو قسمت چپ و راست تقسیم‌ کرد. بخش چپ قلب حاوی بطن چپ و دهلیز چپ است و وظیفه مهم‌تری را نسبت به بخش راست قلب ایفا می‌کند. درواقع بطن چپ تقریبا 80 درصد از بافت قلب را تشکیل می‌دهد. بخش راست قلب، خون استفاده‌شده را از بدن می‌گیرد و به ریه می‌فرستد تا در آنجا تصفیه شود. پس از آن خون از ریه به بخش چپ قلب جریان می‌یابد و از آنجا به کل بدن پمپاژ می‌شود. قلب دارای 3 رگ اصلی است که یکی از مهم‌ترین آنها در بخش چپ قلب قرار دارد. سکته زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از این رگ‌ها دچار تنگی و انسداد شوند. عامل این تنگی، پلاک‌هایی هستند که به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف روی دیواره داخلی رگ تشکیل می‌شوند. محتویات پلاک از 70 تا 80 درصد چربی و بقیه آن از گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی تشکیل می‌شود. روی پلاک، پوسته‌ای قرار دارد که معمولا نازک است. اگر تنگی رگ بیش از 50 درصد باشد، احتمال پاره شدن پوسته پلاک بالا می‌رود. با پاره شدن این پوسته، محتویات آن بیرون می‌ریزد و رگ را می‌بندد. در این وضعیت، خونرسانی به عضله قلب مختل می‌شود و سکته اتفاق می‌افتد.

درد قفسه سینه از علائم سکته قلبی

این علامت شایع‌ترین علامتِ خطر قلبی است. اگر با بسته شدن رگ یا سکته‌ قلبی مواجه شده باشید، ممکن است در قفسه‌ی سینه احساس درد، تنگی یا فشار کنید. دکتر چمبر می‌گوید: «هرکسی عبارت متفاوتی را برای احساسی که در قفسه‌ی سینه تجربه می‌کند به‌کار می‌برد. برخی می‌گویند انگار فیلی روی سینه‌شان نشسته است، برخی دیگر هم می‌گویند که در قفسه‌ی سینه‌شان احساس فشار یا سوزش می‌کنند.» این احساس معمولا بیشتر از یکی دو دقیقه دوام دارد. ممکن است حین فعالیت فیزیکی یا در زمان استراحت احساس شود. دکتر چمبر می‌گوید: «اگر این درد خیلی گذرا بود یا اگر درد نقطه‌ای است و با فشار دادن یا لمس کردن بدتر می‌شود، احتمالا مربوط به قلب نیست، اما هنوز لازم است که پزشک شما را معاینه کند. اگر علائم شدید‌تر است یا بیش از یکی دو دقیقه طول کشیده است باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.»

اضطراب از علائم سکته قلبی

آیا بدون دلیل احساس اضطراب می‌کنید؟ هیجان زده هستید؟ در خوابیدن مشکل دارید؟ افراد، به‌ویژه بانوانی، که از سکته قلبی رنج برده‌اند، گزارش کرده‌اند که ماه‌های قبل از سکته قلبی، احساس اضطراب داشته‌اند. این ارتباط در چندین مطالعه به اثبات رسیده است. تفکر این است که قلب‌های آسیب دیده اکسیژن کمتری را برای خون فراهم می‌کنند و سطوح پایین‌تر اکسیژن به احساس اضطراب منجر می‌شود. اگر احساس توجیه‌ناپذیر وحشت یا اضطراب دارید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

تهوع و سوزش سردل از علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی می‌تواند همراه با علائم گوارشی تجربه شود. برخی افراد علائم گوارشی را حین سکته تجربه می‌کنند و حتی ممکن است استفراغ کنند. زنان بیشتر از مردان این دسته علامت‌ها را گزارش می‌کنند. البته مشکلات گوارشی می‌توانند به دلایل فراوانی که هیچ ارتباطی با قلب ندارند به سراغ افراد بیایند. علائم گوارشی می‌توانند ناشی از غذایی باشند که خورده‌اید، اما لازم است از این نکته که حین سکته‌های قلبی هم ممکن است علائم گوارشی را تجربه کنید باخبر باشید. بنابراین اگر این علائم را دارید و در معرض عوامل خطر سکته‌ قلبی (که قبلا به آن اشاره کردیم) هستید اجازه بدهید که پزشکان علت آن را بررسی کنند، به‌خصوص اگر هریک از دیگر علائم سکته قلبیِ این فهرست را در خود مشاهده می‌کنید.

تنگی نفس از علائم سکته قلبی

وقتی قلب، به‌ویژه در گردش خون در بطن چپ به مشکل بر می‌خورد باعث تنگی نفس می‌شود، زیرا بدن تلاش می‌کند کمبود اکسیژن در سیستم‌اش را جبران کند. اکسیژن کمتر در خون باعث می‌شود احساس کنید در جای مرتفعی قرار دارید و اکسیژن به شما نمی‌رسد. در یک مطالعه، ۴۰٪ از حملات قلبی گزارش شده توسط سوپروایزرهای بیمارستان به تنگی نفس چند ماه قبل از سکته قلبی اشاره دارند.

درد پیشرونده تا بازوها از علائم سکته قلبی

درد پیشرونده به سمت بازوها جزءِ علائم کلاسیک سکته‌های قلبی است که در سمت چپ بدن منتشر می‌شود. دکتر چمبر می‌گوید: «این درد تقریبا همیشه از قفسه‌ی سینه آغاز می‌شود و به خارج از آن حرکت می‌کند. با این وجود من بیمارانی داشته‌ام که درد بازو شکایت اصلی آنها بوده است و بعدا معلوم شده که سکته قلبی کرده‌اند.»

ضعف از علائم سکته قلبی

آیا بیشتر از همیشه احساس ضعف دارید؟ نمی‌توانید آن شیشه ترشی را باز کنید؟ احساس ضعف یک نشانه‌ی دیگر سکته قلبی است. بسیاری از افرادی که به سکته قلبی دچار شده‌اند، از ضعف فیزیکی، انگار که به آنفولانزا دچار شده باشند، در روزهای قبل از سکته قلبی یاد کرده‌اند. این ضعف غالبا به‌خاطر گردش نامناسب خون در یک قلب بیمار است.

سرگیجه و سبکی سر از علائم سکته قلبی

موارد فراوانی می‌توانند باعث شوند تعادل خود را از دست بدهید یا به‌طور لحظه‌ای احساس غش‌وضعف کنید. ممکن است آب یا غذای کافی به بدن‌تان نرسانده باشید یا شاید خیلی سریع از جایتان بلند شده‌اید. اما اگر به‌صورت ناگهانی تعادل خود را از دست دادید و همزمان در قفسه‌ی سینه احساس ناراحتی کردید یا دچار تنگی نفس شدید، بدون معطلی با اورژانس تماس بگیرید. سرگیجه و سبکی سر می‌تواند ناشی از افت فشار خون باشد، زیرا قلب نمی‌تواند آن‌طور که باید، خون را پمپاژ کند.

بی حسی از علائم سکته قلبی

وقتی جریان خون به‌خاطر یک قلب بیمار که در شرف سکته قلبی است محدود می‌شود، بی حسی دست‌ها و بازوها اتفاق می‌افتد. بی‌حسی به خودی خود نشانه‌ی سکته قلبی نیست، ولی معمولا با نشانه‌های دیگر همراه است، پس اگر نگران شدید به دنبال نشانه‌های دیگر نیز باشید.

گلو درد و فک درد از علائم سکته قلبی

درد گلو یا فک به تنهایی جزءِ علائم سکته قلبی نیست. این‌دو با احتمال بالاتری به دلیل مشکلات عضلانی، سرماخوردگی یا مشکلات سینوس‌ها رخ می‌دهند. اما اگر درد یا فشاری در مرکز قفسه‌ی سینه‌تان احساس می‌کنید که به سمت گلو یا فک‌تان کشیده می‌شود، ممکن است علامت سکته‌ قلبی باشد. با اورژانس تماس بگیرید و کمک پزشکی بخواهید تا مطمئن شوید که خطری شما را تهدید نمی‌کند.

تغییر رنگ پوست از علائم سکته قلبی

اگر متوجه تغییر رنگ پوست‌تان به زرد یا خاکستری به‌ویژه در اطراف چشمان‌تان شدید، این نشانه می‌تواند هشداری برای سکته قلبی باشد. رنگ طبیعی پوست‌تان به واسطه‌ی رگ‌های خونی موجود در پوست‌تان تعیین می‌شود. کاهش جریان خون از یک قلب بیمار باعث می‌شود پوست رنگ خودش را از دست بدهد. بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می‌کند، تنها حدود ۱۰ ثانیه پیش از دست دادن هوشیاریش وقت دارد. به‌ هرحال، این قربانیان می‌توانند با سرفه‌های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشید، و سرفه باید عمیق و کش‌دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند. توالی یک‌نفس و یک سرفه باید حدود هر ۲ ثانیه یک‌بار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی بازگردد.

خستگی از علائم سکته قلبی

اگر ناگهان دچار خستگی مفرط می‌شوید یا پس از فعالیتی که سابقا بدون مشکل انجام می‌دادید، مثلا بالا رفتن از پله‌ها یا بردن خریدها از ماشین تا خانه، از نفس می‌افتید بدون اتلاف وقت با پزشک‌تان قرار ملاقاتی تنظیم کنید. تغییرات قابل ملاحظه‌ای ازاین‌دست، مهم‌تر از هر ناراحتی یا درد کوچک دیگری هستند که ممکن است تجربه کنید. خستگی بسیار زیاد یا ضعف بدنیِ بی‌دلیل، که گاهی به صورت چند‌روزه و تکراری رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ی حمله‌ی قلبی، به‌خصوص در زنان باشد.

خروپف از علائم سکته قلبی

خر‌وپف کردن هنگام خواب اگر به میزان اندک باشد اشکالی ندارد. اما خرو‌پف با صدای بلندتر از معمول که شبیه به نفس‌نفس زدن یا خفه‌شدن به نظر برسد می‌تواند نشانه‌ای از وقفه‌ی تنفسی (آپنه) در خواب باشد. وقفه‌ی تنفسی یعنی فرد در حین خواب شبانه چندین بار به مدت کوتاهی نفس نمی‌کشد. این وقفه فشار اضافه‌ای بر قلب وارد می‌کند. پزشک به شما خواهد گفت که برای پی‌بردن به اینکه دچار وقفه‌ی تنفسی هستید آیا لازم است به کلینیک‌های خواب مراجعه کنید یا نه. اگر معلوم شود که دچار وقفه‌ی تنفسی حین خواب هستید، ممکن است برای باز ماندن راه تنفس‌تان نیاز به استفاده از یک دستگاه CPAP داشته باشید که جریانِ هوا را به‌طور پیوسته وارد نای شما می‌کند.

تعریق زیاد از علائم سکته قلبی

نشستن عرق سرد بر بدن بدون دلیل واضح می‌تواند از علائم سکته قلبی باشد. اگر عرق سرد کرده‌اید و هریک از نشانه‌های دیگر این فهرست را دارید حتما بدون فوت وقت به اورژانس ۱۱۵ زنگ بزنید تا شما را به بیمارستان برسانند. در این حالت هرگز خودتان رانندگی نکنید.

سرفه مداوم از علائم سکته قلبی

در اغلب موارد، سرفه‌های ادامه‌دار از علائم سکته قلبی به شمار نمی‌روند. اما اگر بیماری قلبی دارید یا می‌دانید که در خطر سکته‌ قلبی هستید، این احتمال را جدی بگیرید. اگر سرفه‌های ادامه‌دارتان همراه با خلط سفید یا صورتی رنگ است ممکن است نشانه‌ی عارضه‌ی قلبی باشد. وقتی قلب نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای بدن باشد، خون به درون ریه‌ها نشت می‌کند. برای معلوم کردن علت سرفه‌هایتان با پزشک مشورت کنید.

ورم پا از علائم سکته قلبی

این مورد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اختلال قلب در پمپاژ کردن خون باشد. زمانی که قلب قادر نیست خون را به سرعت لازم پمپاژ کند، خون در رگ‌های پا جمع می‌شود و تورم ایجاد می‌کند. عارضه‌ی قلبی همچنین کار بیرون راندن آب و سدیم اضافه را برای کلیه‌ها دشوار کند که این نیز منجربه پف کردن بدن می‌شود.

ضربان قلب نامنظم علائم سکته قلبی

اگر زمانی که هیجان‌زده یا نگران‌اید قلب‌تان تندتر بزند، یا هر از گاهی ضربانی جا بیفتد یا ضربانی اضافه شود جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از چند ثانیه‌ی کوتاه احساس می‌کنید قلب‌تان خارج از ریتم می‌زند، یا اگر این اتفاق برای شما به صورت معمول رخ می‌دهد، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. اغلب اوقات علت نامنظم‌شدن ضربان قلب چیزی است که به سادگی قابل کنترل است، مانند مصرف مقدار زیاد کافئین یا کمبود خواب. اما بعضی اوقات این نشانه می‌تواند خبر از یک مشکل قلبی با نام فیبریلاسیون دهلیزی بدهد که نیاز به درمان دارد. بنابراین از پزشک بخواهید که این مورد را بررسی کند.

سکته قلبی , سکته قلبی خفیف , سکته قلبی در خواب , سکته قلبی در جوانان , علائم سکته قلبی , جلوگیری از سکته قلبی

نشانه های سکته قلبی در زنان

احساس فشار ناخوشایند ، سنگینى یا درد در وسط قفسه ى سینه. بیش از چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و دوباره به وجود می آید. درد یا ناراحتی در یک یا هر دو دست، پشت، گردن، فک یا معده تنگى نفس با یا بدون ناراحتی در قفسه ى سینه. علائم دیگر مانند عرق سرد، حالت تهوع یا سرگیجه. همانند مردان، شایعترین علامت حمله قلبی در زنان، درد یا ناراحتی قفسه سینه است. اما زنان به احتمال زیاد نسبت به مردان برخی از علائم رایج دیگر، به ویژه تنگى نفس، تهوع و استفراغ و درد پشت و یا فک را تجربه می کنند. اگر هر کدام از این علائم را داشتید، با آمبولانس تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

عوامل خطر سکته قلبی

سکته قلبی دارای 5 عامل خطر مهم است؛ دیابت، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و استعمال دخانیات. عوامل استرس‌زا نیز در بروز سکته‌های قلبی نقش دارند. حتما اصطلاح «دق‌مرگ شدن» را شنیده‌اید. منظور از این اصطلاح همان سکته است که بر اثر فشارهای روانی، استرس‌های زندگی ماشینی، مشکلات اقتصادی و اخبار دلهره‌آفرین ایجاد می‌شود. برای مثال بعد از یک حادثه مثل زلزله، آمار سکته‌های قلبی تا چند ماه بالا می‌رود. جالب است بدانید که آقایان 10 سال زودتر از خانم‌ها در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند. این خطر برای آقایان از حدود 50 سالگی و برای خانم‌ها از 60 سالگی آغاز می‌شود. علت این است که هورمون‌های زنانه از بدن در برابر عوامل خطرساز سکته محافظت می‌کنند اما با آغاز یائسگی و کاهش ترشح هورمون‌های زنانه، خانم‌ها نیز به‌تدریج در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند. سکته قلبی در فصل‌های سرد و ساعت‌های اولیه صبح بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال خیلی از افراد در فصل زمستان و حدود ساعت 5 و 6 صبح در خواب یا هنگام بیدار شدن از خواب دچار سکته می‌شوند. استفاده از ساعت‌های زنگ‌دار برای بیدار شدن یا بیدار کردن فرد به‌طور ناگهانی نیز خطر سکته را افزایش می‌دهد. احتمال سکته در روز اول هفته یعنی شنبه‌ها نیز بیشتر است زیرا در این روز افراد معمولا استرس‌های کاری بیشتری دارند. درکل هر فعالیتی که با هیجان بالا و شوک همراه باشد، خطر سکته را در افراد مستعد افزایش می‌دهد. برای مثال آمار سکته‌های قلبی در زمان بازی‌های مهم فوتبال بیشتر می‌شود.

کمک های اولیه در مواجهه با سکته قلبی

-1 حتی المقدور بیمار را از هرگونه فعالیت اضافی مانند راه رفتن، دویدن، صعود از پلکان و … باز دارید و وی را در وضعیت استراحت کامل قرار دهید. -2 سعی کنید بر روحیه خود مسلط باشید و تمامی تلاش خود را برای کاهش اضطراب بیمار بکار ببندید.از سر و صدا کردن، گریه و سایر مواردی که باعث اضطراب بیشتر بیمار می شود خودداری کنید. -3 از دادن خوراکی و آشامیدنی به بیمار اجتناب کنید. – 4 در صورتی که بیمار ، دچار تنگی تنفس است، وی را در وضعیت نشسته قرار دهید و پاهایش را از تخت آویزان کنید. 5 – در صورتی که بیمار ، دچار افت فشار خون است وی را در وضعیت خوابیده قرار دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدن نگهدارید. . لباس های اطراف گردن و قفسه سینه را شل کنید – 6انتقال هر چه سریع تر بیمار به مراکز درمانی با آمبولانس یا وسیله شخصی نکته بسیار مهمی است، بنابراین سعی کنید در این موارد، زمان را از دست ندهید. – 7 اگر بیمار بی هوش باشد سعی کنید عملیات احیاء قلبی عروقی را به درستی برایش اجرا نمایید

فعالیت های هنگام سکته قلبی

بیمار یا اطرافیان او باید به محض مشاهده علائم سکته با اورژانس تماس بگیرند. در این شرایط بیمار باید از فعالیت خودداری کند و در حالت استراحت قرار بگیرد. اورژانس بلافاصله با رسیدن به محل، از بیمار نوار قلب می‌گیرد و داروهای اولیه مثل قرص زیرزبانی یا نیتروگلیسیرین را در اختیار او قرار می‌دهد. به همه افراد توصیه می‌شود همیشه این دارو را در خانه یا همراه با خود داشته باشند بلکه روزی بتوانند جان خود یا اطرافیان را با آن نجات دهند. ممکن است شما مشکل قلبی نداشته باشید اما با همراه داشتن قرص زیرزبانی می‌توانید جان یک فرد را در خیابان، اتوبوس و… نجات دهید. البته افرادی که در 48 ساعت گذشته از داروی سیلدنافیل یا ترکیبات مشابه استفاده کرده‌اند نباید نیتروگلیسیرین مصرف کنند زیرا دچار افت شدید فشار خون خواهند شد. علاوه بر قرص زیرزبانی، مصرف آسپیرین نیز می‌تواند هنگام بروز علائم سکته مفید باشد. در این شرایط فرد باید 1 قرص آسپیرین 325 میلى‌گرمی جویدنى یا 4 قرص آسپیرین بچه (80 میلی‌گرمی) را یکجا مصرف کند تا آمبولانس به محل برسد.

ماساژ قلبی حین سکته قلبی

گاهی سکته باعث ایست قلبی می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که رگ راست قلب دچار گرفتگی شود و رگ فرعی برای خونرسانی به آن وجود نداشته باشد. در صورت وقوع ایست قلبی باید عملیات احیا یا CPR انجام شود. این عملیات را می‌توان از طریق شوک الکتریکی در بیمارستان و ماساژ قلبی انجام داد. با استفاده از شوک، سیستم الکتریکی قلب برای چند لحظه قطع می‌شود و قلب فرصت پیدا می‌کند تا دوباره فعالیت طبیعی خود را از سر گیرد اما اگر شوک الکتریکی در دسترس نباشد می‌توان از ماساژ قلبی استفاده کرد. این ماساژ برای کسانی کاربرد دارد که بیهوش شده‌اند و نبض ندارند. این افراد ممکن است تنفس نداشته باشند یا به‌طور غیرطبیعی نفس بکشند. ماساژ قلبی باعث می‌شود خون به حیاتی‌ترین عضو بدن یعنی مغز پمپاژ شود. درواقع اگر فعالیت قلب بیش از 6 دقیقه متوقف شود و فرد ماساژ قلبی دریافت نکند، دچار مرگ مغزی خواهد شد. در این وضعیت حتی با رسیدن اورژانس و احیای قلب، فعالیت مغز برنمی‌گردد. احیا از طریق ماساژ قلبی 3 مرحله دارد؛ مرحله اول آن باز کردن راه هوایی است. با خم شدن سر، مجاری هوایی روی هم می‌خوابند و راه تنفس بسته می‌شود. بنابراین باید چانه بیمار را به سمت بالا گرفت و دهانش را باز نگه داشت. مرحله بعدی، تنفس دهان به دهان است. مرحله سوم نیز به ماساژ قلبی مربوط می‌شود (2 بار تنفس به ازای 30 بار ماساژ قلبی). ماساژ قلب باید به قدری محکم باشد که به ماهیچه قلب فشار وارد شود و خون به گردش بیفتد. گاهی حتی ماساژ باعث شکستن دنده‌ها می‌شود اما جان بیمار مهم‌تر از این موضوع است. ماساژ قلبی باید آنقدر ادامه پیدا کند تا خون به مغز برسد. گاهی اوقات هم می‌توان با وارد کردن یک مشت محکم به ناحیه قلب، بیمار را برگرداند زیرا این مشت می‌تواند به اندازه یک ژول الکتریسیته ایجاد کند.

درمان سکته قلبی

مهم‌ترین معضل در بحث سکته قلبی مراجعه دیرهنگام بیماران است. با وقوع سکته و علائم آن بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شاید درد از معده یا ناحیه دیگری از بدنشان باشد. به همین دلیل مراجعه به اورژانس را به تعویق می‌اندازند، در صورتی که بحث قلب شوخی‌بردار نیست. وقتی رگ بسته می‌شود، زمان بسیار محدودی برای باز کردن آن وجود دارد. اگر در 20 دقیقه اول درمان انجام شود، قلب هیچ آسیبی نمی‌بیند اما بعد از آن به‌تدریج عضله‌های قلب از بین می‌روند، به‌طوری که بعد از 2 ساعت حدود 50 درصد از سلول‌ها و عضلات قلبی دچار مرگ می‌شوند. درواقع تا 6 ساعت پس از سکته می‌توان به درمان آن پرداخت اما هرچه زمان بیشتر بگذرد، قلب دچار نارسایی بیشتری خواهد شد. سکته را می‌توان در اغلب موارد با تزریق دارو و قرار دادن استنت در رگ درمان کرد. داروهای جدید تا 90 درصد می‌توانند گرفتگی رگ را باز کنند. اگر تخمین زده می‌شود بیمار طی 2 ساعت بعد از سکته به بیمارستان برسد، می‌توان از تزریق دارو صرف‌نظر و مستقیم او را برای استنت‌گذاری به بخش آنژیوپلاستی در بیمارستان منتقل کرد اما اگر رسیدن بیمار به بیمارستان بیش از 2 ساعت طول بکشد، بهتر است داروی بازکننده رگ توسط مسوول اورژانس برای او تزریق شود تا در نهایت به بیمارستان برسد و درمان لازم را ادامه دهد. امروزه مسوولان اورژانس به راحتی می‌توانند قبل از رسیدن به بیمارستان از بیمار نوار قلب بگیرند و نتیجه آن را از طریق اینترنت به متخصص قلب مستقر در بیمارستان بفرستند تا مشخص شود آیا فرد واقعا سکته کرده یا نه. در این صورت متخصص قلب دستور می‌دهد برای فرد داروی بازکننده عروق تزریق شود یا نشود.

پیشگیری از سکته قلبی با تغذیه

مواد غذایی چرب مثل کله‌پاچه یکدفعه و به سرعت سطح کلسترول خون را بالا می‌برند. به همین دلیل احتمال سکته قلبی بعد از مصرف این خوراکی‌ها افزایش می‌یابد. در مقابل، رژیم غذایی کم‌نمک و سرشار از پتاسیم، میوه و سبزیجات تازه می‌تواند از بروز سکته قلبی پیشگیری کند. برای کاهش خطر سکته و بیماری‌های قلبی باید کمبود ویتامین D را نیز با مصرف مکمل‌های دارویی برطرف کرد. متاسفانه در کلانشهری مانند تهران تقریبا همه افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.

راه پیشگیری از سکته قلبی

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

سیگار نکشیدن یا ترک سیگار

رژیم غذایی مناسب (سبزی و میوه زیاد و خوردن چربی کم، قند و گوشت کم)

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در رو

کنترل بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول

دوری از محیط پراسترس و خوردن سیب هم باعث پیشگیری می‌شود

خوابیدن به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر در میانه روز می‌تواند فشار خون را پایین آورده در نتیجه سبب کاهش خطر حمله قلبی تا ۱۰ درصد شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند که واکسن آنفلوآنزا در برابر حمله قلبی و سکته مغزی نقش محافظتی دارد و برای بیماران قلبی توصیه شده‌است.

رابطه بین سکسکه و سکته قلبی

سکسکه به‌طور خیلى نادر می‌تواند از تظاهرات سکته قلبی باشد. درواقع موارد خیلی نادری از این اتفاق به صورت گزارش موردی در مجلات علمی چاپ شده‌اند. به‌طور کلی هر بیمارى که با شکایت درد از ناحیه دندان و فک گرفته تا ناف به اورژانس مراجعه می‌کند باید تحت بررسی نوار قلب قرار بگیرد. سوء‌هاضمه نیز می‌تواند یکى از معادل‌هاى سکته قلبى باشد. سکسکه هم خود می‌تواند از تظاهرات سوء‌هاضمه باشد. در این موارد، پزشک باید شرح حال دقیقی از بیمار بگیرد. البته درمورد آقای لرستانی باید بررسى شود که آیا مرحوم علائم دیگری مثل احساس خفگى یا سنگینى سینه هم داشته یا نه. مرگ در خواب می‌تواند به دلایل دیگری مثل بیماری‌هاى ارثى نیز اتفاق بیفتد. بنابراین برای تشخیص علت دقیق فوت نیاز به کالبدشکافی وجود دارد. اگر تشخیص نهایی، سکته بوده و متوفی فقط از سکسکه شکایت داشته، خیلی نمی‌توان پزشک معالج را مقصر دانست. لازم به ذکر است یکى از درمان‌های سکسکه آرام‌بخش تزریقى است.

سکته قلبی در خواب

هنگامی که فرد به خواب می‌رود، ماهیچه‎‏های مجاری تنفسی او آرام و منبسط می‌شود که می‎تواند در برخی افراد مشکل‎‏ساز شود چرا که نفس حداقل به مدت ۱۰ ثانیه قطع می شود. جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیر عبورش قرار دارد، مرتعش می‌شود و صدای خروپف ایجاد می‏کند. همچنین هنگامی که مغز از قطع شدن نفس آگاه می‎شود، سیگنالی را به ماهیچه‎های مجرای هوایی ارسال می‎کند تا مجدد منقبض شود. در موارد خفیف وقفه تنفسی هنگام خواب، هر ۱۰ دقیقه یک بار اتفاق می‎افتد، اما در موارد وخیم‏تر خواب فرد کاملا تحت تاثیر سکته قلبی قرار می‌گیرد. پزشکان چینی معتقدند خطر سکته قلبی در افرادی که زیاد خروپف می‌کنند، از این مشکل نشات می‌گیردکه جریان خون در قلب با وقفه‎های مداوم تنفس مختل می‏شود و در رسیدن خون به این اعضای حیاتی مشکل ایجاد می‏کند. درمان سکته قلبی طی سال‌های گذشته شناخته‌شده، ولی تنها در صورت اقدام فوری اثربخش است.

بیشتر بخوانید : سکتهحمله قلبیسکته مغزی ♥ ایست قلبیدرد قلب