ماهی مرکب

ماهی مرکب ,ماهی مرکب حلال,ماهی مرکب به انگلیسی,ماهی مرکب در حل جدول,ماهی مرکب درجدول,ماهی مرکب حل جدول,ماهی مرکب غذا,ماهی مرکب در حدول,ماهی مرکب سوخاری,ماهی مرکب حرام است,ماهی مرکب حلال است یا حرام,ماهی مرکب حلال,ماهی مرکب حلال حرام

ماهی مرکب

توضیحاتی در مورد ماهی مرکب

ماهی مرکب یکی از ماهیان بی مهره خلیج فارس می باشد که هر ساله صد ها تن از این ماهی ارزشمند توسط صیادان صید و بعد از عمل آوری در شرکت های فرآوری بصورت کامل یا فیله شده به کشورهای دور یا نزدیک صادر می شود . در استان بوشهر فصل صید این ماهی از بهمن ماه هر سال شروع و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد و به عنوان یکی از محصولات غیر نفتی علاوه بر اشتغال زایی ، فرآوری و صادرات آن باعث ارز آوری می شود . این ماهی از راسته هشت پایان و تیره سرپایان با نام علمی Sepia pharaonis دارای هشت عدد پا ( شش عدد کوتاه و 2 عدد بلند ) یک جفت چشم ، یک دهان با دو دندان غیر فکی ، بدن کیسه مانند به شکل اتو می باشد که در قسمت پشتی این ماهی Cattle Bone قرار دارد که استخوانی بیضوی شکل و اسفنجی فرم است . که علاوه بر تثبیت شکل جانور باعث محافظت از ارگانها و احشاء داخلی می شود . این قسمت در گویش محلی کف دریا نامیده می شود و استخوان گونه های دیگر sepia مثل Sepiella maindroni و Sepia esculenta را نیز شامل می شود .

نام های ماهی مرکب

ماهی مرکب یا سَرپاوَر یا خساک (گویش محلی بوشهر) یا انکاس (گویش محلی بندرعباس)، یکی از بی‌مهرگان است.

ویژگی های ماهی مرکب

این ماهی در زمان احساس خطر ماده‌ای چون مرکب مشکی را در آب پخش می‌کند. سرپاوران (Teuthida) در کل گروه بزرگی از جانوران دریایی از ردهٔ سرپایان در زیرردهٔ نیام‌داران (Coleoidea) هستند. ویژگی سرپاورها سر ایشان است که به صورت دوشاخه‌ای قرینه است. آن‌ها نرم تنانی از خانواده اختاپوسها هستند، که هنگام روز در اعماق آب به سر برده و شب هنگام، برای تغذیه به سطح آب می‌آیند. اسکوئیدها با استفاده از ۱۰ بازوی خود، ماهیها را به درون دهان منقار مانند خود می‌کشند. طول انواع غول پیکر آن‌ها به ۱۳ متر می‌رسد. این جانور با کمک میلیون‌ها سلول رنگی، می‌تواند به راحتی رنگ پوستش را در تطابق با محیط تغییر دهد. بنابراین، ماهی‌های مرکب قادرند در کف دریا کاملا محو شوند.

مشخصات ماهی مرکب

انکاس (که ده‌پا و به اشتباه ماهی مرکب نیز نامیده شده) جانوری نرم‌تن و دریازی است ، انکاس ها شب‌ رو هستند و شب‌ها به شکار خرچنگ‌ها و میگوها می‌پردازند. انکاس‌ها معمولاً ۸ بازو دارند که دو شاخک گیره‌ای دراز در میان آن‌ها قرار گرفته‌است. این شاخک‌ها تنها به هنگام گرفتن شکار قابل دیدن است. انکاس از خانواده نرم تنان میباشد به آن‌ها سرپاوَران هم گفته شده‌است. ویژگی سرپایان، قرینه بودن دو بخش بدن، داشتن سر برجسته، و داشتن بازو یا شاخک است. همگی سرپایان دریازی هستند. از آنجا که سرپایان قادر به ترشح مرکب از بدن خود هستند ماهیگیران به آن‌ها ماهی‌های مرکب می‌گویند، از دیگر نرم تنان میتوان مرکب ماهی (کلموک) و اختاپوس (هشت پا) را نام برد .

خواص ماهی مرکب

درصد پروتئین موجود در گوشت سرپایان بالا است به این خاطر از محصولات شیلاتی به‌شمار می‌روند. همچنین از مرکب آن در صنعت و حتی در صنایع داروئی می‌توان استفاده کرد و یا از صدف داخلی برخی از انواع آنها بخاطر داشتن مواد معدنی مثل کلسیم نیز می‌توان استفاده کرد.

ماهی مرکب

در بندرعباس قدیم ، انکاس استفاده های جالب دیگری داشته ، از آنجایی که در ایام قدیم ، شاید قلم و دوات برای نوشتن وجود نداشته و یا در دسترس هرکسی نبوده ، از مرکب انکاس برای نوشتن استفاده میشد ، ساحل نشینان قدیمی مرکب انکاس را به عنوان جوهر دوات استفاده میکردند و دانش آموزان آن را با خود به مدرسه میبرند . استفاده جالب دیگر آن ، ساخت دهلهای کوچک برای بازی بچه ها بود ، با استفاده از پوست انکاس بجای پوست گاو یا گاومیش که در نمونه های اصلی دهل استفاده میشود ، از پوست نازک انکاس برای ساختن این لوازم برای سرگرمی کودکان استفاده میشد . این تنها استفاده برای بازی کودکان نبوده ، از آنجایی که در ایام قدیم عروسک و ماشینهای اسباب بازی وجود نداشته و یا منحصر به افراد کم بذاعت نبوده ، از استخوان انکاس بخاطر شکل تشت مانند آن به عنوان قایقی سفید رنگ کوچک نیز استفاده میشد . کودکان قدیم با این اسباب بازی های طبیعی سرخوش بودند . و اما استفاده کنونی از این نعمت خدادادی ، از انکاس میتوان به عنوان طعمه صیادی جهت صید کردن ماهی های بزرگ و گوشتی استفاده کرد و همینطور از انکاس به عنوان وعده غذایی نیز استفاده میشود ، و میتوان از آن انواع غذاهای خوشمزه دریایی طبخ کرد . غذاهایی نظیر کباب انکاس ، دلمه کالاماری ، خوراک انکاس و غیره … 

استفاده از ماهی مرکب

به منظور آماده سازی یا فرآوری Cuttle bone آن را از قسمت پشتی برداشته و با آب شستشو می دهند سپس آنرا در مقابل نور خورشید خشک می نمایند و شب هنگام در معرض رطوبت شبانه قرار می دهند تا بو و عطر ماهی خود را از دست بدهد ، این قسمت به صورت تازه نیز قابل استفاده است .

طبع ماهی مرکب

مزه آن کمی شور است ، رنگ آن سفید و قوام اسفنجی دارد ، مانند خود ماهی طبع بسیار گرمی دارد و بر روی فعالیت های کبد ، کلیه و کانال گوارشی موثر است . باعث تنظیم کارکرد کلیه و کبد می شود . تولید اسید معده را کاهش می دهد ، ترشحات لوکوسی بافت های پر خون را کاهش می دهد ، رطوبت را جذب کرده و با انقباض عروقی باعث جلوگیری از خونریزی می شود و در درمان عفونت های اگزودایی پوست موثر است . کاربرد آن در درمان خونریزی و ایستایی رحم نیز مشاهده شده است .

ماهی مرکب و یبوست

مقدار مصرف و روش تجویز : روزانه 12-6 گرم در آب جوشیده و یا 3-5/1 گرم پودر آن در هر نوبت بلعیده شود . در مصارف خارجی بمنظور جلوگیری از خونریزی های ناشی از ضربه و یا جلوگیری و درمان عفونت های اگزودایی پوست از پودر آن به مقدار کافی بصورت موضعی استفاده می شود . این پودر در زمانی که یبوست وجود دارد نباید به صورت خوراکی تجویز شود . قابل ذکر است که مردمان بوشهر سالهاست که به خواص دارویی Cuttle Bone پی برده اند و از پودر آن در زمان خونریزی های ناشی از ضربه و درمان عفونت های خارجی استفاده می نمایند ، بومیان منطقه پودر آن را با دان و غذای طیور و دامهای خود مخلوط می نمایند که علاوه بر تنظیم کارکرد کبد و کلیه و کاهش تولید اسید معده و سایر خواص مربوطه بدلیل سرشار بودن از کلسیم ) Ca ) و سایر مواد معدنی ، تاثیر بسزایی در رشد و سلامت دام و طیور دارد

حکم خوردن ماهی مرکب

ماهی مرکب که در بنادر جنوب با نام های بومی خساک و انکاس شناخته می شود در کشور ما به دلایل شرعی مصرف ندارد و این ماهی صادر می شود . همانطور که از اسم این ماهی پیداست دارای یک کیسه مرکب در بدن خودش است که در هنگام خطر از خودش ترشح میکند. روش پاک کردن و فیله کردن این ماهی به سادگی نیست و نیاز به مهارت دارد و بهمین دلیل پاک کردن این ماهی کار هر ماهیفروشی نیست

دلیل حرام بودن ماهی مرکب

وی با اشاره به دلایل منع خوردن ماهیان بدون پولک خاطر نشان کرد: از دلایل آن می‌توان به گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و آلودگی بدن و گوشت آنها به خاطر نبود پولک اشاره کرد. بهاری افزود: ماهی‌های پولک‌دار گیاه‌خوار بوده و به واسطه فلس‌ها از آلودگی‌های دریا در امان هستند. وی یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) تنها آبزیان پولک دار و میگو را حلال اعلام کرده‌اند که میگو هم به این دلیل که تمام عمرش را در آب بوده و در همان آب تخم‌ریزی و زندگی می‌کند، حلال اعلام شده است.

طرز پخت ماهی مرکب

ماهی مرکب یا همون خساک معروف در کشور ما به دلایل شرعی مصرف نداره. خساک رو به چندین روش میشه درست کرد. در ادامه به یکی از روش های پخت این موجود دریایی که باعث میشه هم طعم لذیذی تری پیدا کنه هم گوشت خساک نرم تر بشه و عطر غذا اشتها رو تحریک کنه می پردازیم. مواد لازم : خساک فیله شده : ۷۰۰گرم پیاز :یک عدد بزرگ و یک عدد متوسط فلفل دلمه : دو عدد متوسط زردچوبه : ۲ ق چ خ سیر :۴ حبه رب گوجه :۲ق غ خ خرما :۵ دانه درشت بدون هسته و چند تیکه شود پودر زنجبیل : یک سوم ق چ خ فلفل قرمز به اندازه ی تحمل نمک به مقدار لازم روغن به حد کافی قبل از دستور پخت اینو بگم که این وعده ی غذایی بصورت خوراکی برای ۴ نفر کفایت میکنه. فیله ی خساک رو بصورت چنجه ایی خورد کنید.یک ظرف مناسب ( ما میگیم پاتیل) مهیا کنید و فیله ها ی خورد و شسته شده رو درون دیگ منتقل کنید. اون پیاز متوسطه رو بصورت حلقه ایی برش و با فلفل دلمه ای درشت خورد شده به درون دیگ منتقل کنید.یک حبه سیر رو سالادی خورد کنید و با دو دانه خرما و یک قاشق چایخوری زردچوبه به محتویات اضافه کنیدحالا به اندازه ی حجم مواد آب اضافه کنید.( دقت کنید به اندازه ی حجم غذا آب اضافه بشه ، استخر درست نکنید !)حالا دیگ رو روی شعله بگذارید تا آب و مواد به نقطه ی جوش برسد.به نقطه جوش که رسید حدود ۵ دقیقه صبر کنید بعد از مدت ذکر شده یک تیکه از فیله ها رو بیارید بیرون و تست کنید که فیله ها در چه وضعیتی قرار دارند پخته شدند ، نرم شدند یا نه ، اگر هنوز جا داره ۵ دقیقه ی دیگه صبر کنید ولی بیشتر از ۱۰ دقیقه از زمان نقطه ی جوش و قل خوردن نگذرد چون نتیجه ی معکوس میده و فیله ها سفت و جر می شوند .فیله های پخته شده رو آبکش کنید و حلقه های پیاز و خرما و سیر رواز مواد بیرون آورده و معدوم کنید چون ماموریت خودشون رو بخوبی انجام دادند. .. . اون پیاز درشته رو سالادی خورد کنید و با روغن تفت بدید تا نزدیک به طلایی برسه ۳ حبه سیر داریم که باید با پهنای چاقو له کنیم و اگر با بوی سیر هم مشکل دارید مقداری نمک روش بپاشید و سیر له شده و نمک رو با هم آمیخته کنید و به پیازها منتقل کرده و با هم چرخ بدید فلفل دلمه رو اضافه کنید و یک قاشق چ خ زردچوبه و یک سوم ق چ خ پودر زنجبیل و فلفل قرمز هم هرچقدر تحمل داریداضافه کنید و تفت بدید تا رنگ ادویه ها واشه و از حالت خامی در بیان، خرماهای باقی مونده رو اضافه کنید و چرخ بدید مواد که خوب با هم تفت داده و میکس شدند فیله های خساک را اضافه کنید و تا زمانی تفت و چرخ بدید که فیله ها سرخ بشن .اون رب گوجه رو هم توی یک ماهیتابه ی جداگانه توی روغن تفت بدید و سرخ که شد به مواد اضافه کنید.مواد رو با هم مخلوط و چرخ بدید و شعله ی زیر غذا رو دمکشی کنید تا جا بیفته ( روغن غذا بیاد بالای غذا بایسته ) حدودا ۱۰ دقیقه برای جا افتادن غذا کافیست. آماده س اووو!نمک یادم رفت!!!نمک هم اضافه کنید ، غذا که بدون نمک مزه نداره غذاهای سرخ کردنی ، بده ، چربه ، مضرره اینو همه میدونن ! ولی چاره چیه آدم شکمو که این حرفا سرش نمیشه . غذاهایی که سرخ کردنیه ، مزه شون ذایقه رو تحریک نیاز به روغن دارند اگر برای سلامتی خودتون برنامه ایی دارید سرخ کردنی نخورید.

ماهی مرکب حلال

اسلام تاکید ویژه‌ای در موضوع غذا دارد و حلال بودن و بهداشتی بودن غذا مورد تاکید است. وی به اهمیت نشان حلال اشاره کرد و افزود: این موضوع مسئولیت‌ها را سنگین‌تر می‌کند چرا که باید نظارت‌ها و محکم‌کاری بیشتری در این زمینه انجام شود و مردم آسوده خاطر این محصولات را مصرف کنند. مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خواستار افزایش نظارت و دقت در زمینه کالاها شد و بیان کرد: سفارش‌ها و فشارها نباید مانع نظارت‌ها شود و باید نظارت دقیق انجام شود تا به اعتماد مردم خدشه‌ای وارد نشود. وی تصریح کرد: دریافت نشان حلال از اهمیت بسیار زیادی در حوزه اقتصاد مقاومتی برخردار است و می‌تواند زمینه‌ازی حضور محصولات داخلی در بازارهای خارجی باشد. حجت‌الاسلام هاشمی خواستار فرهنگ‌سازی مناسب در وزه غذایی شد و ادامه داد: رسانه‌ها در این فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نقش بسیار مهمی دارند و باید همکاری لازم را داشته باشند. وی به برخی از فرضیه‌های غلط در بین مردم اشاره کرد و گفت: خوردن خرچنگ بنا بر فتوای همه مراجع حرام است ولی متاسفانه به راحتی در بازار عرضه می‌شود و باید برخورد مناسبی با این موضوع شود. خساک(ماهی مرکب) نیز حرام است

روش پخت ماهی مرکب

این ماهی بیشتر به کشورهای اروپایی صادر میشه . این ماهی گوشتی شبیه گوشت میگو داره و مزه خیلی خوبی داره و فوق العاده مقوی هست ! این غذا حسابی شما رو سیر میکنه چون کالری بالایی داره . نیازمندی ها : ماده | قطعه تعداد | مقدار ماهی مرکب 0.5 کیلو پیاز 1 عدد گشنیز 150 گرم سیر 1 حبه لیمو عمانی مقدار  لازم ادویه مقدار لازم پس از پاک کردن و فیله شدن ماهی ، هر ماهی مرکب به صورت تکه هایی هست که تو تصویر اول میبینید . اون رو برای راحتتر آب پز شدن به چند تکه تقسیم میکنیم و آب پزش میکنیم . نیم ساعت برای آب پز کردن این ماهی مناسب است ، بعد به تکه های ریز تقسیم میکنیم و کنار میگزاریم . بعد پیاز رو خرد و سرخ میکنیم . سیر رو کوبیده و یا رنده میکنیم و به پیاز اضافه میکنیم و تفت میدهیم ، بعد گشنیز خرد شده را اضافه و تفت میدهیم . سپس ادویه که شامل نمک، فلفل، زردچوبه، لیمو عمانی آسیاب شده هست رو اضافه و خوب تفت میدیم . سپس ماهی مرکب ریز خرد شده رو به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم . سپس تفت میدیم و چند دقیقه ای با حرارت ملایم میگزاریم تا غذا آماده شود و تمام ! اکنون آموزش طرز تهیه ماهی مرکب ما در اینجا به پایان رسیده است ، امید که لذت برده باشید .

بیشتر بخوانید : ماهی سالمون ♥ ماهی دودی ♥ ماهی اوزون برون ♥ ماهی شیرماهی کیلکا