سرطان دندان

سرطان دندان

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان،سرطان لثه دندان،سرطان ریشه دندان،نشانه سرطان دندان،سرطان دهان و دندان،خمیر دندان سرطان زا،علائم سرطان دندان و لثه،علائم سرطان دهان و دندان،سرطان لثه و دندان،نشانه های سرطان دندان،انواع سرطان دهان و دندان،سرطان های دهان و دندان

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان دندان و دهان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.با توجه به آمارهای بنیاد سلامت دهان و دندان بریتانیا، بسیاری از مردم از وجود سرطانی با عنوان سرطان دندان و دهان هیچ گونه آگاهی ای ندارند. البته در سال های اخیر با ابتلای مایکل داگلاس، ستاره هالیوود، به سرطان دهان، میزان اطلاع رسانی در زمینه این سرطان مقداری بیشتر شده است.

آشنایی با سرطان دندان و دهان

“سرطان” به رشد بی رویه و غیر قابل کنترل سلول‌ها گفته می‌شود که به بافت‌های اطراف خود حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رسانند. “سرطان دهان” ممکن است در هر یک از بخش‌های تشکیل دهنده دهان رخ دهد، که عبارتند از:لب‌ها و لثه و زبان و سطح داخلی مخاط گونه‌ها و سقف دهان و کف دهان میباشند سرطان دهان یکی از انواع مختلف سرطان است که در دسته “سرطان سر و گردن” جای می‌گیرد. سرطان دهان و سایر سرطان‌های سر و گردن اغلب درمان مشابهی دارند.

تشخیص سریع سرطان دندان و دهان

هر چقدر تشخیص سرطان دندان و دهان و دندان زودتر انجام بگیرد بهتر است. اگر قبل از آنکه سرطان دهان گسترش پیدا کند، تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن افراد مبتلا تا 90 درصد افزایش پیدا می کند.متاسفانه در 40 سال گذشته میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان دندان و دهان پیشرفت خاصی را نشان نداده است و می توان علت اصلی این قضیه را در تشخیص دیر هنگام علایم این سرطان دانست. در واقع بیش از دو سوم افراد مبتلا به سرطان دهان در مراحل آخر سرطان متوجه علائم سرطان شده و سرطان دهان آنها تشخیص داده می شود.

علت‌ها و عوامل بروز سرطان دهان و دندان

مردان دو برابر بیشتر از زنان درمعرض خطر ابتلا به سرطان دندان و دهان قرار دارند و مردان بالای 50 سال، بیشتر از سایرین با خطر سرطان دهان مواجه هستند. هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث جهش در سلول‌های سنگفرشی دهان شده و نهایتاً منجر به سرطان دهان می‌شود. اما پزشکان عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد، شناسایی کرده‌اند. عوامل خطرساز برای رشد سرطان دهان عبارتند از: سیگار کشیدن – افرادی که سیگار، سیگار برگ، و یا پیپ می‌کشند، شش برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض انواع سرطان دهان هستند. افرادی که تنباکوی بدون دود مصرف می‌کنند – افرادی که از دیپ، انفیه، یا محصولات جویدنی توتون و تنباکو استفاده می‌کنند، 50 برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان گونه، لثه و مخاط لب.قرار دارند. مصرف بیش از حد الکل – سرطان دهان در افراد الکلی حدود شش برابر شایع‌تراز افراد عادی است. سابقه خانوادگی سرطان. بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفتن- به خصوص در سنین جوانی. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) – برخی از گونه‌های ویروس HPV، عوامل خطر و زمینه ساز سرطان سلول سنگفرشی برای اوروفارنکس (OSCC) هستند.

علائم سرطان دندان و دهان

تشخیص علائم سرطان دندان و دهان دشوار است، علل خصوص اگر در گلو بروز کند. گاهی مواقع پزشکان نیز متوجه نشانه های مهم سرطان دهان نمی شوند. به عنوان مثال مایکل داگلاس چندین بار برای شکایت از درد در گلو و گوش به پزشک مراجعه کرد اما چون سرطان در پشت گلوی او قرار داشت، پزشکان نیز نتوانستند سرطان او را در مراحل اولیه تشخیص بدهند.علامت اصلی سرطان دهان که شما باید همواره مراقب آن باشید لکه های قرمز و یا سفید رنگ و یا زخم هایی در دهان هستند که برای مدتی بیش از سه هفته مداوا نمی شوند.علائم دیگر سرطان دندان و دهان عبارتند از توده های غیر معمول در هر بخشی از سر و یا گردن.

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان

عوامل خطرزا برای سرطان دهان و دندان

میزان شیوع سرطان دندان و دهان در حال افزایش است و همچنین حداقل سن ابتلا به این سرطان در حال کاهش است (اگر چه هنوز هم بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهان بالای 40 سال سن دارند.)مصرف دخانیات اصلی ترین علت ابتلا به سرطان دهان است تا آنجا که سه نفر از هر چهار نفر مبتلا به این سرطان به علت مصرف دخانیات به این سرطان دچار می شوند.مایکل داگلاس عادت داشت که هر روز نصف پاکت سیگار بکشد که البته در سال های اخیر این عادت بد خود را ترک کرده است.نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی نیز می تواند باعث ایجاد سرطان دهان شود. افرادی که به صورت همزمان هم سیگاری هستند و هم الکلی هستند تا 30 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارند.یافته های اخیر نشان می دهد که سرطان دهان با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV – یک عفونت مقاربتی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است و از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان منتقل می شود.) در ارتباط است.رژیم غذایی نامناسب یکی دیگر از عوامل خطرزای سرطان دهان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه ی ماهی، سبزیجات، میوه ها و تخم مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را کمتر کند.در گذشته بیشتر افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشکیل می دادند اما امروزه با تغییر عادت سیگار کشیدن و مصرف الکل در زنان، میزان ابتلای زنان به این سرطان در حال افزایش است. تا سی سال پیش مردان مبتلا به سرطان دهان 5 برابر زنان بودند اما امروزه این میزان به دو برابر رسیده است.

درمان سرطان دهان و دندان با جراحی

عمل جراحی برای سرطان دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد: جراحی برای برداشتن تومور. جراحی برای از بین بردن تومور که به گردن سرایت کرده است. جراحی بازسازی دهان جراحی با خطر خونریزی و عفونت همراه است. عمل جراحی سرطان دهان اغلب ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین برتوانایی شما برای صحبت کردن، غذا خوردن و بلع تاثیر می‌گذارد. پزشک ممکن است شما را به متخصصان مربوطه معرفی ‌کند تا با کمک آن‌هاُ با این تغییرات کنار بیایید.

تشخیص سرطان دهان و دندان

بیشترین موارد تشخیص سرطان دهان به کمک معاینه چشمی و پس از آن انجام آزمایش نمونه برداری از بافت (بیوپسی) انجام می شود.آزمون های جدیدی نیز وجود دارند که به کمک مواد شیمیایی موجود در بزاق می توانند سرطان را تشخیص دهند که البته در مرحله توسعه و پیشرفت قرار دارند. این روش می تواند در آینده به تشخیص سرطان دهان کمک قابل توجهی بکند.

درمان سرطان دهان و دندان با پرتودرمانی

در پرتو درمانی، از پرتوهای با انرژی بالا ( مانند اشعه ایکس) برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این پرتوها می‌تواند از یک دستگاه در خارج از بدن شما ساطع شود (پرتو درمانی خارجی) و یا از مهره‌ها و سیم‌های رادیواکتیو در نزدیکی محل تومور تابیده شود. (براکی تراپی) اگر سرطان دهان در مراحل اولیه باشد، پرتو درمانی ممکن است تنها روش درمان برای شما باشد. پرتو درمانی می‌‌تواند بعد از عمل جراحی نیز استفاده شود. درسایر موارد، پرتو درمانی ممکن است همراه با شیمی درمانی باشد. این درمان ترکیبی با اینکه تاثیر پرتودرمانی را افزایش می‌دهد، اما عوارض جانبی را نیز افزایش می‌دهد. در مورد سرطان دهان پیشرفته، پرتو درمانی ممکن است به از بین بردن علائم و نشانه‌های ناشی از سرطان (مانند درد) کمک کند.

سرطان دندان ،سرطان دندان و لثه،سرطان دندان چیست،سرطان دهان و دندان چیست،علائم سرطان دندان

درمان سرطان دهان و دندان

بعد از تشخیص، درمان سرطان دهان می تواند شامل ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی باشد. همچنین ممکن است عمل جراحی نیز الزامی باشد که این عمل می تواند باعث تغییر صدا و یا به طور کلی از دست دادن صدای فرد مبتلا شود.به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. شناخت عوامل خطرزا برای این سرطان و پیشگیری از آنها می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند در تشخیص سرطان به شما کمک کند. تقریبا نیمی از سرطان های دهان توسط دندانپزشک ها تشخیص داده می شود. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید و چنانچه هر گونه مشکلی در دهان خود حس می کنید حتما به ایشان اطلاع بدهید.

درمان سرطان دهان و دندان با شیمی درمانی

در شیمی درمانی از مواد شیمیایی برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. مصرف داروی شیمی درمانی می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر داروهای شیمی درمانی یا در ترکیب با سایرروش‌های درمان سرطان باشد. شیمی درمانی ممکن است تاثیر پرتودرمانی را افزایش دهد، به همین دلیل معمولا از ترکیب این دو روش برای درمان سرطان استفاده می‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع داروهایی بستگی دارد که برای شما تجویز می‌شود. عوارض جانبی شایع شامل تهوع، استفراغ و ریزش مو می‌باشد.

درمان سرطان دهان و دندان با دارودرمانی هدفمند

داروهای هدفمند، با تغییر ویژگی‌های خاصی از سلول‌های سرطانی که سبب ساز رشد بی‌رویه آن‌ها می‌شود، سرطان دهان را درمان می‌کنند. داروی “ستوکسیماب” (Erbitux) یکی از درمان‌های هدفمند است که برای درمان سرطان سر و گردن در شرایط خاص، مورد تایید قرار گرفته است. داروی “ستوکسیماب” مانع عملکرد نوعی پروتئین می‌شود که در بسیاری از انواع سلول‌های سالم یافت می‌شود، اما در انواع خاصی از سلول‌های سرطانی فراوان‌تر است. محققان در حال بررسی سایر داروهای هدفمند هستند. مصرف این داروها می‌تواند همراه با شیمی درمانی یا پرتو درمانی باشد.

پیشگیری از سرطان دهان و دندان

از مصرف سیگار، الکل و یا هر گونه فرآورده‌های توتون و تنباکو اجتناب کنید. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید، زیرا تماس مکرربدن با اشعه خورشید خطر ابتلا به سرطان در لب، به خصوص لب پایین را افزایش می‌دهد. در نور خورشید، ازکرم ضد آفتاب UV-A/B روی پوست صورت و همچنین لب‌های خود استفاده کنید. شما می‌توانید با انجام اقدامات زیر، نقش فعالی در تشخیص زود هنگام سرطان دهان داشته باشید: حداقل یک بار در ماه خود آزمایی انجام دهید. طبق یک برنامه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوامل سرطان دندان و لثه

سیگار: سیگار، قلیان، پیپ و به طور کلی دود حاصل از تنباکو مهمترین عامل بروز سرطان لثه و به طور کلی سرطان دهان است. مطالعات محققان انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان دهان در سیگاری ها ۶ برابر افراد غیر سیگاری است. نوشیدنی های الکلی: نوشیدنی های الکلی هم احتمال ابتلا به سرطان دهان را ۶ برابر افزایش می دهند. سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی سرطان، احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید.

تشخیص سرطان دهان و دندان

به عنوان بخشی از معاینات دندانپزشکی، آزمایش‌هایی جهت تشخیص سرطان دهان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندان‌پزشک به دنبال هر توده یا تغییرات نامنظم بافت در گردن، سر، صورت و دهان می‌گردد. همچنین در زمان معاینه‌ی دهان هر گونه زخم و تغییر رنگ بافت یک نشانه است. تشخیص سرطان دهان باید جدی گرفته شود. دندان‌پزشک در صورت مشاهده‌ی بافت مشکوک، ممکن است بیوپسی دهان انجام دهد. این بیوپسی بدون درد و شامل برداشتن نمونه‌ی کوچکی از بافت به منظور یافتن سلول‌های غیرطبیعی است. اگر بافت خیلی مشکوک‌ باشد دندان‌پزشک بیوپسی با چاقوی جراحی را توصیه می‌کند. در این روش بیهوشی موضعی به بیمار داده شده و توسط متخصص یا دندان‌پزشک انجام می‌شود. این آزمایش‌ها برای تشخیص به موقع سرطان لازم است.

بیشتر بخوانید : پوسیدگی دندان شیری کودکان ♥ عفونت دندان کشیده شده ♥ جرم دندان چگونه از بین میرود ♥ سیاهی دندان نشانه چیستدندان درد در بارداری و درمان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.