سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی ,سردرد صبحگاهی یک طرفه,سردرد صبحگاهی وبارداری,سردرد صبحگاهی سینوزیت,سردرد صبحگاهی در بارداری,سردرد صبحگاهی در کودکان,سردرد صبحگاهی پشت سر,سردرد صبحگاهی در دوران بارداری,سردرد صبحگاهی کودکان,سردردهای صبحگاهی نشانه چیست,سردرد صبحگاهی بارداری

سردرد صبحگاهی

توضیحاتی در مورد سردرد صبحگاهی

همه سردردهای صبحگاهی خطرناک نیست، ولی سردرد‌هایی که فقط صبح‌ها وجود دارد، ممکن است به عللی مانند تومور مغزی یا وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) مربوط باشد که باعث افزایش فشار داخل مغز می‌شود. به همین علت هم این نوع سردردها باید بررسی پزشکی شوند. در سردردهای ناشی از سرفه نیز باید به علت‌های مهمی نظیر پارگی عروق مغزی یا نقایص تکاملی اتصال مغز به گردن توجه کرد که در این موارد نیز مراجعه سریع به متخصص مغز و اعصاب و انجام ام‌آرآی مغز ضرورت دارد. دکتر روحانی با تاکید بر این که هنگام مواجهه با سردرد‌های مشکوک و وجود هر گونه علامت خطر باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد، اظهار می‌کند: «مهم‌ترین مساله در مواجهه با سردرد، تشخیص علت آن توسط پزشک است و تا قبل از آن، باید از مصرف خودسرانه داروهای مسکن پرهیز کرد. بی‌شک، پس از بررسی سردرد تحت نظر پزشک، بسته به علت آن درمان مناسب انجام می‌گیرد.»

علت سردرد صبحگاهی

زمانی که التهابی پشت بینی، چشم ها و گونه (قسمت پیشین سر) بروز می کند، در حین بیدار شدن از خواب سردردهای شدیدی ایجاد می شود. در این صورت لازم است که آلرژی یا عفونتی که باعث بروز تورم سینوس ها می شود درمان گردد تا علائم سردرد کاهش پیدا کند.

علل سردرد صبحگاهی

آپنه خواب وضعیتی است که در خواب بروز می کند و در آن تنفس فرد به مدت چند ثانیه متوقف می شود. در این صورت مغز به مدت چند ثانیه اکسیژن دریافت نمی کند. در نتیجه زمانی که فرد از خواب بیدار می شود احساس سردرد می کند. آپنه خواب علائم دیگری مانند احساس خستگی زیاد و گودی و سیاهی پای چشم(حتی اگر فرد زود خوابیده باشد) نیز دارد.اگر تمام این علائم را با هم دارید می توانید به وجود آپنه خواب شک کنید. می توانید از همسر یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا شما را در حین خواب تحت نظر داشته باشد. اگر خر و پف می کنید می تواند یک دلیل دیگر برای بروز آپنه خواب باشد. در نتیجه ابتدا لازم است که با مراجعه به پزشک، مشکل آپنه خواب را بررسی و رفع کنید.علاوه بر آپنه خواب که یک وضعیت بالینی است، عوامل عاطفی و روحی دیگری نیز وجود دارد که مانع از خواب خوب و استراحت کامل می شود. استرس، دغدغه های روزمره یا اضطراب باعث تغییر کیفیت خواب می شود. افراد زیادی هستند که شب ها دیر می خواند و صبح زود از خواب بیدار می شوند. در واقع به مدت 8 ساعت منظم نمی خوابند. این مسائل به طور مستقیم روی کیفیت خواب تاثیر می گذارند.

سردرد صبحگاهی

برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان سردرد صبحگاهی

سردرد های صبح زود ممکن است ناشی از شرایط منحصر به فرد باشد که باعث کمبود کیفیت خواب برای یک دوره زمانی محدود می شود. باید عادت های سالم خواب را تمرین کنید خواب کافی (حدود هفت یا هشت ساعت برای بزرگسالان) رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان های معین خواب در محیط مناسب خواب کاهش زمان استفاده از گوشی و لپ تاپ قبل از خواب دوش آب سرد بگیرید برخی سردرد ها به دلیل رگ های خونی موجود درد سر ایجاد می شوند. آب سرد قابلیت منقبض کننده دارد که باعث می وشد رگ ها تنگ شوند. ابتدا با دوش آب گرم شروع کنید و به تدریج دما را کاهش دهید تا بدنتان عادت کند. اجازه دهید دمای کم رگ هایتان را تنگ کند و علائم تان را تسکین دهد.گاهی اوقات سردرد خود را می توانید با یک کاسه خوب از غلات، به خصوص اگر گرسنگی و یا قند خون مقصر است درمان کنید. اگر شما خود را زیاد در معرض سردرد های مرتبط با گرسنگی و قند خون می بینید، سعی کنید عادت های غذا خوردن هنگام شب خود را تغییر دهید. بعد از شستن یک شام یک ساعت یا حتی داشتن چیزی کوچک برای خوردن (مانند یک کاسه غلات) درست قبل از خوابیدن می توانید بدن خود را تا صبح حفظ کنید.

علائم سردرد صبحگاهی

دکتر محمد روحانی، متخصص مغز و اعصاب بیان می کند: بر خلاف باور رایج، بیشتر سردردها به علت تومور مغزی نیست. بعلاوه همه تومورهای مغزی نیز با سردرد بروز نمی‌کنند. سردردی که به تازگی شروع شده و شدتی داشته باشد که فرد را از خواب بیدار کند یا همراه با استفراغ و علائم عصبی مانند دوبینی، تاری دید، افت سطح هوشیاری، تشنج و ضعف اندام‌ها باشد، باید دقیقا بررسی شود. در بیماری که سرطان دارد نیز باید سردرد ناشی از تومور مد نظر قرار گیرد و تصویربرداری مناسب مغزی انجام شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، بیمار باید بسرعت به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند، زیرا خطرناک هستند: – سردرد شدید با شروع ناگهانی و برق‌آسا، طوری که در کمتر از یک دقیقه به حداکثر شدت خود برسد. – سردردی که بتازگی شروع شده باشد، بویژه در افراد بالای 50 سال – سردرد جدید در بیمار مبتلا به هر نوع سرطان یا نقص ایمنی بدن، تب و سفتی گردن – سردرد همراه با علائمی مانند دوبینی، تاری دید، افت سطح هوشیاری، تشنج و ضعف اندام‌ها – سردردی که شدت آن به صورت روزافزون در حال افزایش است. – تغییر در شدت و کیفیت سردرد در بیماری که قبلا سردرد داشته است. – سردرد همراه با حساسیت پوست ناحیه گیجگاه در افراد بالای 50 سال

رفع سردرد صبحگاهی

بدن شما به طور معمول به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. بنابراین وقتی کم تر بخوابید فرض می کند اشتباهی وجود دارد و به حالت اضطراب می رود. به گفته دکتر سالواتور ناپولی Salvatore Napoli از مرکز نورولوژیست نیوانگلند ” هورمون های جنگ و گریز fight-or-flight hormones شما شروع به ترشح می کنند در نتیجه نرخ ضربان قلب بالا رفته، فشار خون افزایش پیدا کرده و دچار استرس می شوید. ” و تمام این ها می توانند موجب سردرد شوند. به گفته ناپولی، یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن ibuprofen یا ناپروکسن naproxen می تواند شما را از این سردرد صبحگاهی راحت کند. این مسکن ها با کاهش التهاب، درد را کاهش می دهند. و اگر هنوز احساس ناراحتی دارد یک چرت 20 تا 30 دقیقه ای بزنید تا زمان استراحت بیشتری به بدنتان برای انجام عملکردهای معمول خود داده باشید. ( چرت زدن شما نباید بیشتر شود چون چرت طولانی تر احتمالا شما را کسل کرده و سردردتان بدتر خواهد شد. ) و از این به بعد به چرخه طبیعی خواب برگردید تا صبح روز بعد هم با سردرد بیدار نشوید.

تهوع و سردرد صبحگاهی

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند .سردرد برخی سردردها اختصاصی تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد. سردرد انواع متفاوتی دارد و اگر شدید باشد، زندگی بیمار و حتی اطرافیان او را مختل می کند.سردرد اغلب به علت ایجاد تغییر در ترکیب ماده شیمیایی خون بر اثر رها شدن پروتئین از سلول های عصبی به وجود می آید. برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب شما را با عوامل سردرد صبحگاهی بیشتر آشنا می کنیم. سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می کنید، حالت تهوع دارید یا نمی توانید چشمان تان را باز کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت سردرد صبحگاهی در بارداری

من تازه وارد ماه هشتم شدم، تا الان هیچ مشکلی نداشتم، هم مقدار قندخونم خوب بوده و هم اینکه عفونت ادراری نداشتم، فقط در آزمایش آخر مقدار هموگلوبینم 10.5 بوده، من هر روز از خواب بیدار می شوم سر درد دارم، می خواستم علتش را بدونم چیه؟ پاسخ دکتر سمیه یگانه،‌ جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: سر درد شما در دوران بارداری می تواند به دلیل کم خونی و فقر آهن باشد و باید برای رفع این مشکل قرص آهن مصرف کنید چرا که در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول بارداری اسید فولیک زیر نظر متخصص زنان و زایمان برای شما تجویز می شود و بعد از 3 ماهه دوم قرص آهن باید برای شما تجویز شود. یکی از دلایل تجویز قرص آهن در بارداری هم این است که خانم های باردار بعد از زایمان خود خون زیادی را از دست می دهند و باید این کمبود خون در آنها جبران شود. به شما پیشنهاد می کنم که برای رفع سر درد خود آب زیادی در این دوران بنوشید تا گردش خون در بدن شما نرمال شود و حتما به متخصص زنان مراجعه کنید تا این قرص را با دوز مناسبی دریافت کنید.

سردرد صبحگاهی یک طرفه

سر درد یک‌طرفه همانطور که از اسم آن مشخص است، یک نوع سر درد است که فقط یک طرف سر را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند برای فرد درد و ناراحتی زیاد به همراه داشته باشد. این شرایط معمولاً مشابه درد به صورت قلب زدن در یک طرف سر احساس شده و نیز می‌تواند علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و حساسیت به نور را ایجاد کند. این نوع از سر درد در موارد ابتلا به میگرن و سر درد خوشه‌ای بسیار عادی است. هر دوی این موارد با درد و ناراحتی به نسبت شدید و علائم طولانی مدت همراه است. علت سردرد در ناحیه یک طرفه سر چیست؟

سردرد صبحگاهی نشانه چیست

اگر خواب کافی نداشته باشید دچار سردرد صبحگاهی خواهید شد بنابراین شاید فکر می کنید اگر بیشتر بخوابید به این مشکل دچار نخواهید شد، درست است؟ خیلی تند نروید: خوابیدن بیش از 9 ساعت در شب باعث کاهش سطح هورمون سروتونین serotonin (هورمون جاری کننده احساس خوب)در مغز می شود. و پایین بودن سطح سروتونین می تواند منجر به کاهش جریان خون به مغز شده و باعث ایجاد سردرد شود. این نوع سردرد معمولا در تعطیلات آخر هفته ایجاد می شد زمانی که بیشتر تمایل به خوابیدن دارید – این مساله فقط یکی از دلایلی است که وقتی دیرتر از حد معمول به خواب می روید احساس بدی دارید. ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند درد شما را از بین ببرد ولی بهترین راه برای جلوگیری از بازگشت این دردها بیدار شدن بعد از 7 تا 8 ساعت خواب است. تنظیم زنگ ساعت در آخر هفته ها می تواند در این زمینه به شما کمک کند. تولید اندورفین endorphin که هورمون احساس خوب است در صبح در پایین ترین سطح خود است. و برای برخی افراد همین مساله می تواند باعث میگرن شود.دکتر مارک خرسندی Mark Khorsandi از مرکز درمانی میگرن در دالاس Dallas و فورت ورث Fort Worth توضیح می دهد: سطوح پایین اندورفین می تواند سطح دیگر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین را تحت تاثیر قرار دهد که موجب کاهش جریان خون به رگ های مغز می شود. این کاهش جریان خون به مغز می تواند عامل ایجاد سردرد شود. خبر بد این است که کارشناسان نمی دانند چرا این مکانیسم فقط در برخی افراد باعث ایجاد سردرد می شود. ولی ورزش صبحگاهی بلافاصله بعد از بیدار شدن می تواند راهی برای توقف این درد باشد چون ورزش باعث ترشح اندورفین می شود.

سردرد صبحگاهی و بارداری

سردرد بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی یا پشت سر مادر بروز کند و با علایم فشاری، ضربانی یا در موارد شدید همراه تهوع و استفراغ باشد.سردرد از مشکلات شایع مادران باردار است که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. سردرد بارداری در سه ماهه اول حاملگی شیوع بیشتری دارد. سردرد بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی و یا پشت سر مادر بروز کند و با علایم فشاری، ضربانی و یا در موارد شدید همراه با تهوع و استفراغ باشد. در بعضی خانم‌ها این سردردها معمولا صبحگاهی‌اند و در برخی دیگر بعدازظهر‌ها شروع می‌شوند.

سردرد صبحگاهی در کودکان

دکتر منصوره تقاء متخصص مغز و اعصاب،بیان کرد: سردرد شدید ناگهانی بدون سابقه مشابه، سردرد به همراه یک نقص عصبی مثل کاهش بینایی یا اختلال تعادلی یا حرکتی، سردردهای تشدید یابنده، سردرد پیشرونده در بارداری و یا هفته های اول پس از زایمان، سردرد در سن زیر ۵ سال یا بالای ۵۰ سال، سردرد در کسانی که سابقه بدخیمی در هرجای بدن دارند و یا داروهایی که ایمنی را کاهش می دهند مثل کورتیکواستروئید ها باید جدی گرفته شوند و ممکن است در صورت بی توجهی به آنها به طور بالقوه خطرناک باشند.گرچه معمولا کودکان به‌دلیل شدید یا طولانی نبودن سردرد به مراکز درمانی آورده نمی‌شوند، اما مواردی از سردرد نیز وجود دارد که بسیار شدید بوده و منجر به مراجعه کودکان به مراکز درمانی می‌شود. کودکان کم سن نمی‌توانند سردرد خود را ابراز کنند و علائم دیگری مانند گریه مکرر یا استفراغ را از خود نشان می‌دهند. سردرد کودک مشکل مهمی است و لازم است از سوی پزشک مورد بررسی دقیق قرار گیرد و از طرف دیگر، تشخیص آن با کمتر شدن سن کودک مشکل تر خواهد شد. 

علت سردرد صبحگاهی در کودکان

در کودکی که دچار سردرد شدید صبحگاهی به‌صورت جهنده می‌‌شود و سردردش نیز با سرفه شدت می‌یابد، لازم است مورد بررسی پزشکان متخصص اعصاب کودکان قرار بگیرد. سردردهای مزمن نیز در کودکان مشاهده می‌شود. از این گروه می‌توان سردردهای تنشی و میگرن را نام برد. شیوع سردرد مکرر و شدید با سن افزایش می‌یابد. به‌خاطر داشته باشید سردردهای میگرنی منشا ارثی دارند و در صورت وجود این نوع سردرد در پدر و مادر و دیگر افراد خانواده، احتمال وقوع آن در کودک بیشتر می‌شود.در صورتی که کودکی از سردرد شدید شاکی است، گهگاهی استفراغ می‌کند، علائم بینایی و مشکلات حسی و حرکتی دارد و به علت سردرد از بازی و فعالیت‌های روزانه دست می‌کشد، این مساله را باید جدی گرفت و کودک را برای بررسی بیشتر نزد پزشک برد

بیشتر بخوانید : سردرد تنشی یا هیجانی ♥ سردرد عصبی عروقی ♥ سردرد خوشه ای چیست

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.