راههای ساده درمان اضطراب و استرس عصبی و اجتماعی

درمان اضطراب,درمان اضطراب و استرس,درمان اضطراب اجتماعی,درمان اضطراب جدایی کودکان,درمان اضطراب عصبی,درمان اضطراب و افسردگی,درمان اضطراب جدایی در بزرگسالان,درمان اضطراب فراگیر,درمان اضطراب کودکان,درمان اضطراب در کودکان,درمان اضطراب و استرس در کودکان,درمان اضطراب و استرس کودکان,درمان اضطراب و استرس با ورزش,درمان اضطراب و استرس با طب سنتی ,درمان اضطراب و استرس در طب سنتی,راههای درمان اضطراب و استرس,درمان گیاهی اضطراب و استرس,داروهای درمان اضطراب و استرس,درمان بیماری اضطراب و استرس,درمان اضطراب اجتماعی در کودکان,درمان اضطراب اجتماعی با هیپنوتیزم,درمان اضطراب اجتماعی کودک,درمان اضطراب اجتماعی کودکان,درمان اضطراب اجتماعی در نوجوانان,متخصص درمان اضطراب اجتماعی,درمان اضطراب اجتماعی,درمان اختلال اضطراب اجتماعی,درمان دارویی اضطراب اجتماعی,درمان اضطراب جدایی در کودکان,درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان,درمان اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی,درمان اضطراب و افسردگی با طب سنتی,درمان اضطراب و افسردگی بدون دارو,درمان اضطراب و افسردگی در طب سنتی,درمان اضطراب و افسردگی در بارداری,درمان اضطراب و افسردگی با طب سوزنی,درمان اضطراب و افسردگی شدید,درمان گیاهی اضطراب و افسردگی,راههای درمان اضطراب و افسردگی,درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی,درمان اختلال اضطراب جدایی در بزرگسالان,درمان اضطراب فراگیر و وسواس فکری,درمان اختلال اضطراب فراگیر,روشهای درمان اضطراب فراگیر,درمان دارویی اضطراب فراگیر,راههای درمان اضطراب فراگیر,روش درمان اضطراب فراگیر,درمان قطعی اضطراب فراگیر,درمان شناختی اضطراب فراگیر,راه درمان اضطراب فراگیر,درمان اضطراب کودکان در طب سنتی,درمان اضطراب کودکان و نوجوانان,درمان اضطراب کودک,درمان اضطراب کودک,راههای درمان اضطراب کودکان,بازی درمانی اضطراب کودکان,درمان اضطراب در کودکان دبستانی,درمان اضطراب در کودکان,راههای درمان اضطراب در کودکان,روشهای درمان اضطراب در کودکان,درمان اضطراب شدید در کودکان,درمان دارویی اضطراب در کودکان

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

در این مطلب از سایت جسارت به راههای ساده درمان اضطراب و استرس عصبی و اجتماعی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

اگر دچار دلشوره و اضطراب هستید، دمنوش بابونه می تواند باعث آرام شدن شما بشود. برخی از مواد تشکیل دهنده بابونه دقیقا همان کاری را با مغز می کنند که داروهای آرام بخش همچون والیوم انجام می دهند. تحقیقات نشان داده است، افراد مضطربی که 8 هفته پشت سر هم چای بانونه مصرف می کردند، بسیار بیشتر از بیمارانی که دارو می خوردند، اضطرابشان کاهش پیدا کرده است.

درمان اضطراب

از نظر فنی، اضطراب، دلهره و هراسی است که به خاطر یک رویداد پیشِ رو، به انسان دست می‌دهد. ما آینده را به شکلی ترسناک برای خود پیش‌بینی می‌کنیم به طوری که این پیش‌بینی‌ها در کل بی‌پایه و اساس هستند. در زندگی روزمره، علائم جسمی و روانی اضطراب را می‌توان در مواردی مانند بالا رفتن تپش قلب، عدم تمرکز در کار و تحصیل، اختلالات خواب و بدخُلقی با خانواده، دوستان و همکاران یافت. اضطراب و استرس، واکنشی جسمی و احساسی به خطرات درک شده است. (که همیشه واقعی نیستند) و از آنجا که بسیاری از ما در جنگل زندگی نمی‌کنیم که از ترس حیوانات وحشی از آنها فرار کنیم، بیشتر این خطرات و ترس‌ها چیزهای کوچکی هستند که به خاطر آنها ما کنترل‌مان را از دست می‌دهیم: پُر شدن ظرفیت ایمیل‌های دریافتی، ساعات شلوغی صبح یا گم کردن دسته‌ کلید پیش از خروج از خانه. خوشبختانه، با ایجاد تغییراتی کوچک در زندگی روزمره می‌توان بر این نوع از استرس‌ها غلبه کرد. توجه داشته باشید که اگر به یک اختلال اضطراب جدی دچار شده‌اید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای کنترل علائم اضطراب راه‌های زیادی وجود دارد. اما اگر به دنبال کاهش اضطراب روزانه‌ی خود هستید، با به‌کارگیری ۱۵ نکته‌ای که در ادامه‌ی مقاله به آن اشاره می‌کنیم، تا حد زیادی آرامش و آسودگی را به دست خواهید آورد.

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

گفته می شود راهب های بودایی ژاپنی می توانند برای ساعت ها بسیار ریلکس و آرام مراقبه کنند. یکی از دلایل آرامش آنها اسیدآمینه موجود در چای سبز آنها به نام اِل- تیانین است. محققان ثابت کرده اند اِل- تیانین موجب کنترل تپش قلب و فشار خون و در نتیجه کاهش اضطراب می شود. بیشترین میزان اِل- تیانین را می توانید در چای سبز پیدا کنید –البته برای تاثیر این ماده باید فنجان های زیادی چای سبز بنوشید.

درمان اضطراب و استرس

برای درمان اضطراب باید خوب بخوابید. خواب نامناسب می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد. کمبود خواب نه تنها بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه اضطراب و استرس را تشدید می‌کند. گاهی اوقات خواب ناکافی می‌تواند به یک چرخه‌ی معیوب تبدیل شود چرا که اضطراب غالبا به اختلال در خواب منجر می‌شود. علی‌الخصوص در مواقعی که اضطراب دارید، برای خواب کامل ۷ تا ۹ ساعته برنامه‌ریزی کنید. آن موقع خواهید دید که چطور داشتن خواب شیرین در چند شب، بر میزان اضطراب شما در طول روز تأثیر مثبت می‌گذارد. یکی از راه‌های درمان اضطراب لبخند زدن است. وقتی کار ما را خسته و کوفته می‌کند، یک راه خوب برای استراحت سریع، پیدا کردن چیزی جهت خندیدن است. تحقیقات نشان می‌دهند که خنده می‌تواند عوارض افسردگی و اضطراب را کاهش دهد، پس به دنبال یک کلیپ بامزه در اینترنت بگردید که حالت عصبی را از شما دور کند.

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

برخی از گیاه های دارویی باعث آرامش بدون خواب آلودگی می شوند (همچون اِل- تیانین) و برخی دیگر خاصیت آرام بخش و مسکن دارند. سنبل الطیب (والرین) در دسته دوم جای می گیرد. این گیاه باعث خواب راحت به خصوص برای آن دسته از افرادی می شود که دچار کم خوابی و بی خوابی هستند. این گیاه خواب آور حاوی مواد آرامش بخش است و دولت آلمان آن را به عنوان دارویی برای بی خوابی تایید کرده است. سنبل الطیب بوی بدی دارد و بیشتر مردم کپسول یا قرص آن را به چای آن ترجیح می دهند. ترجیحا این گیاه را بعدازظهر مصرف کنید. سنبل الطیب را اصولا همراه با دیگر گیاهان آرام بخش همچون رازک، بابونه و بادرنجبویه دم می کنند.

درمان اضطراب اجتماعی

به‌هم‌ریختگی جسمی برابر است با به‌هم‌ریختگی روانی و ذهنی. فضای کاری درهم‌ریخته و نامرتب آسایش را مختل می‌کند و این حس، که کارمان هیچ‌وقت تمام نخواهد شد را به ما القا می‌کند. بنابراین ۱۵ دقیقه از وقت خود را صرف مرتب کردن محل زندگی یا کار خود نمایید و سپس عادت کنید که همه چیز را تمیز و عاری از هرگونه عنصر اضطراب‌زا نگاه دارید. این کار به شما کمک خواهد کرد منطقی فکر کنید و در نتیجه هیچ جای اضطرابی برای شما باقی نخواهد ماند. یکی از راه‌های درمان اضطراب، سپاس‌گزاری است. در طی مطالعات علمی مشخص شده است که سپاس‌گزاری به کاهش اضطراب کمک می‌کند، به خصوص زمانی که خوب استراحت کرده باشیم. با نوشتن نامه‌ یا ساختن کارت‌پُستال سپاس‌گزاری کنید، تا حس قدردانی در تفکرات شما نهادینه شود، در نتیجه با این کار غرق شدن در افکار منفی را از خود دور نمایید

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

این گیاه دارویی نیز در کاهش استرس و داشتن خواب راحت موثر است. افرادی که حدود 600 میلی گرم از این گیاه را روزانه مصرف می کنند، آرام تر از افرادی هستند که قرص های آرام بخش مصرف می کنند. با اینکه این گیاه خاصیت آرامش بخش دارد اما تحقیقاتی نشان داده است مصرف بیش از حد آن باعث افزیش اضطراب می شود. بنابراین، بر اساس دستور مصرف آن را به میزان کم مصرف کنید. این گیاه را می توانید از عطاری ها به صورت دم نوش، کپسول یا قرص تهیه کنید. این دارو نیز با دیگر گیاهان آرام بخش همچون رازک، بابونه و سنبل الطیب ترکیب می شود.

درمان اضطراب جدایی کودکان

تغذیه‌ی مناسب یکی دیگر از راه‌های درمان اضطراب است. اضطراب می‌تواند به طور کل فعالیت بدن را دچار اختلال کند به طوری که اشتهای ما تغییر یابد یا فقط بتوانیم مواد غذایی خاصی بخوریم. اما برای تأمین نیازهای بدن، سعی کنید بیشتر غذاهایی را مصرف کنید که دارای مواد مغذی از قبیل ویتامین B و اُمگا۳ به علاوه‌ی برخی غلات کربوهیدرات‌دار باشند. مطالعات نشان داده‌اند که میان ویتامین B و سلامت روان ارتباط مستقیمی وجود دارد و اُمگا۳ به کاهش عوارض افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. غلات کربوهیدرات‌دار نیز به تنظیم میزان سروتونین (پیام‌رسان‌های عصبی “حس خوب” که به حفظ آرامش کمک می‌کند) می‌پردازد. اگرچه ممکن است ما چیزی غیر از این مواد غذایی را هوس کنیم، اما تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن غذاهای شیرین و فرآوری‌شده می‌تواند عوارض اضطراب را افزایش دهد.

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

ورزش برای ذهن و جسم بسیار مفید است. با انجام تمرینات ورزشی می توانید اضطراب خود را در لحظه از بین ببرید. اگر بر اساس یک برنامه مشخص و منظم ورزش کنید، اعتماد به نفستان افزایش می یابد و احساس سلامت بیشتری می کنید. از جمله دلایل اضطراب، بیماری و چاقی است که در اثر ورزش کردن هر دو آنها از بین می روند.

درمان اضطراب عصبی

یک ابزار مفید برای درمان اضطراب و جلوگیری از حملات اضطرابی و ترس شدید، تنفس است. تنفس نشان‌گر بسیار خوبی است که میزان اضطراب شما را در طول روز نشان می‌دهد. نفس‌های کوتاه و سطحی نشان‌دهنده‌ی وجود استرس و اضطراب در مغز و بدن است. اما در مقابل، نفس کشیدن آگاهانه به همراه تنفس بلند و عمیق کمک میکند تا پیام‌هایی به مغز فرستاده شود که مغز را از تشویش و اضطراب دور کند. خیلی از ما شنیده‌ایم که تمرکز ذهن آرامش‌بخش است اما چیزی که دانشمندان علاوه بر این کشف کرده‌اند این است که، تمرکز ذهن در واقع میزان ماده‌ی خاکستری مغز را افزایش می‌دهد که همین به بدن کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشد. تعداد زیادی از مطالعات اخیر آثار مثبت تمرکز ذهن را بر روی اضطراب، خلق‌و‌خو و استرس به اثبات رسانده است. تمرکز ذهن هم‌چنین روشی برای مشاهده‌ی مغز است و به ما امکان می‌دهد که بفهمیم ذهن ما چگونه افکار اضطراب‌آور را به وجود می‌آورد. شناخت الگوهای فکری مغز می‌تواند کمک کند که ما از افکار منفی فاصله بگیریم.

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

21 دقیقه: این زمان نشان می دهد چقدر ورزش کمک می کند تا اضطراب خود را کاهش دهید. هنگامی که واقعا مضطرب هستید روی تردمیل بدوید تا پس از ورزش آرامش خود را به دست بیاورید. بهتر است روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش هایی انجام دهید که تپش قلب شما را افزایش می دهند – همچون تردمیل، دویدن، بالا رفتن از پله ها یا … . اگر اهل ورزش نیستید حداقل روزانه مسافتی را با سرعت بالا پیاده روی کنید.

درمان اضطراب و افسردگی

اگر آینده در نظرتان بزرگ و ترسناک است، سعی کنید افکار خود در خصوص اتفاقات آینده را تغییر دهید. گاهی‌ اوقات تعیین اهداف واقعی می‌تواند ما را از اضطراب در خصوص آینده‌ی ناشناخته دور کند. یک ساعت از وقت خود را برای ساختن یک تخته‌ی چشم‌انداز کنار بگذارید و در این تخته هیجانات خود درباره‌ی پروژه‌ها و اتفاقات احتمالی پیشِ رو را وارد کنید. کسانی که نمی‌توانند این تخته را به صورت دستی تهیه کنند، می‌توانند با استفاده از شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest) برای خودشان تخته‌ی چشم‌انداز الکترونیکی بسازند. هنگام ساختن این تخته، سعی کنید از ابزار فکر (T.H.I.N.K) استفاده کنید: آیا این فکر من درست (True)، مفید (Helpful)، الهام‌ بخش (Inspirational)، ضروری (Necessary) و مهربانانه (Kind) است؟ اگر این‌طور نیست، این فکر را دور بریزید. به نظر می‌آید کودکان و حیوانات دارای یک قابلیت درونی به نام تفریح هستند بدون اینکه نگران سرریز شدن صندوق نامه‌ها یا ایمیل‌های دریافتی خود باشند. وقتی که شرکت‌ها به ما زمان استراحت می‌دهند، باید مسئولانه از آن برای تفریح و سرگرمی استفاده کنیم. برای اینکه ذهن خود را خالی کنید یک عصر را با یک کودک یا یک حیوان وقت بگذرانید تا از این مخلوقات بی‌خیال الگو بگیرید!

بیشتر بخوانید :

نشانه ها و علائم افسردگی در مردان و زنان

افسردگی چیست

استرس‌ چیست؟

اختلال‌ هراس‌ و راههای درمان

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

ویژگی مست کننده (نه همچون مشروبات الکلی) اسطوقدوس از نظر روانی باعث آرامش می شود. یک تحقیق یونانی ثابت کرده است بیمارانی که در مطب در انتظار نوبت خود هستند با استشمام رایحه اسطوقدوس راحت تر این زمان را تحمل می کنند. برخی از دانشجویان نیز اعلام کرده اند این رایحه در طول امتحان به آنها آرامش می دهد.   در یک تحقق آلمانی، قرص های اسطوقدوس (شاید در ایران نباشد) باعث کاهش نشانه های اضطراب می شود و بسیار موثرتر از لورازپام و دیگر والیوم ها است.

درمان اضطراب جدایی در بزرگسالان

زمانی را برای جدا کردن خود از پیرامون‌تان کنار بگذارید. این کار را در مدت زمانی آغاز کنید که به نظرتان قابل اجرا و قابل تحمل است، حتی اگر ۵ دقیقه باشد. برای انجام این کار تلفن خود را خاموش کنید و به سراغ ایمیل، تلویزیون، اخبار یا هر چیز دیگر نروید. بگذارید دیگران متوجه شوند که نمی‌توانند به شما دسترسی پیدا کنند تا بتوانید بدون هیچ نگرانی تمدد اعصاب کنید. شواهد موجود نشان‌گر این مطلب است که سر و صدای فراوان می‌تواند میزان استرس را بالا ببرد، پس زمانی از زندگی روزمره‌ی پُرهیاهوی خود را برای یک سکوت مقدس و الهام‌بخش اختصاص دهید. بله، ما می‌توانیم خودمان نگرانی را برای خود ایجاد کنیم، اما فقط برای مدت زمان مشخص. وقتی چیزی در ذهن شما سنگینی می‌کند یا اعتقاد دارید که قطعا اتفاق ناخوشایندی خواهد افتاد، تنها برای ۲۰ دقیقه برای خود نگرانی ایجاد کنید. به تمامی پیامدهای ممکن سناریو فکر کنید، به استراتژی‌های مقابله بیاندیشید و بعد از آن ۲۰ دقیقه، فکر و خیال را کنار بگذارید. سپس با یکی از دوستان‌تان تماس بگیرید تا از وسوسه‌ی فکر و خیال بیشتر و در نتیجه تجاوز کردن از محدوده‌ی ۲۰ دقیقه جلوگیری کنید. یا روش دیگر این است که برای یکی از استراتژی‌های مورد نظر خود برنامه‌ریزی کنید.

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

نفس خود را بگیرید و رها کنید. البته لازم نیست این کار را تا حدی که کبود شوید ادامه دهید. فقط کافیست همچون تمرینات یوگا با تنفس های عمیق روح خود را آرام کنید. یکی از بهترین تنفس های عمیق روش 4-7-8یوگا است. برای این منظور به طور کامل از طریق دهان هوا را بیرون بدهید، سپس از طریق بینی هوا را به داخل بکشید و تا 4 بشمارید. نفس خود را تا 7 بشمارید و نگه دارید و سپس اجازه دهید از دهان شما با شمارش تا عدد 8 خارج شود. این کار را دست کم دوبار در روز انجام دهید.

درمان اضطراب فراگیر

با آماده نمودن خود برای روزهای پیشِ رو، با افکار اضطراب‌آور مبارزه کنید. سعی کنید یک برنامه‌ی زمان‌بندی یا یک لیست فعالیت‌ها درست کنید و عاداتی را در خود ایجاد نمایید که به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود. به جای صرف روزانه ۱۰ دقیقه‌‌ بیشتر برای پیدا کردن دسته‌ کلید، عادت کنید که هر روز هنگام ورود به خانه آن را در جایی مشخص بگذارید. شب قبل لباس‌های خود را در جایی کنار بگذارید، ساک ورزشی خود را جمع کنید و آن را پشت در قرار دهید یا زودتر به فکر تهیه‌ی ناهار بیافتید. بر این تمرکز داشته باشید که چگونه با کسب آمادگی پیش از موعد، باورهای اضطراب‌آور را از ذهن خود دور بریزید. هنگام مواجهه با افکار اضطراب‌آور، برای زمانی محدود این‌طور تصور کنید که با حفظ آرامش تمام در حال رسیدگی به وضعیت پیش آمده هستید. سعی کنید به شرایط روانی کنونی توجهی نداشته باشید؛ تنها بر این احساس متمرکز باشید که با آرامش خیال از دل طوفان گذر می‌کنید. به این تکنیک «هدایت تصورات» گفته می‌شود و به کاهش احساس استرس کمک شایانی می‌کند.

درمان اضطراب , درمان اضطراب و استرس , درمان اضطراب اجتماعی , درمان اضطراب جدایی کودکان

برخی از مواقع مردم در نتیجه گرسنگی مضطرب و عصبی می شوند. بنابراین، هنگامی که دچار اضطراب شدید یعنی قند خون شما کاهش پیدا کرده است و بهترین کار خوردن یک میان وعده سبک همچون گردو یا یک تکه شکلات تلخ به همراه یک لیون آب یا چای گرم است. رژیم غذایی مناسب در طولانی مدت موجب کاهش استرس می شود. سعی کنید از گیاهان همچون کلم، غذاهای دریایی و گوشت در وعده های غذایی خود استفاده کنید. این نوع مواد اسید فولیک و فیتونوترین دارند که به کاهش اضطراب کمک شایانی می کنند.

درمان اضطراب کودکان

سعی کنید رایحه‌ای آرام‌کننده را استشمام کنید. ریحان، رازیانه و بابونه گزینه‌های بسیاری خوبی هستند؛ آنها باعث کاهش تنش در بدن می‌شوند و به بالا بردن وضوح و پاک بودن ذهن کمک می‌کنند. افرادی که دارای حمایت اجتماعی بیشتری هستند، احتمال واکنش منفی‌ِشان به استرس از افراد تک‌گذران بسیار کمتر است. احتمالا به این دلیل که معاشرت، بدن را به تولید هورمون کاهنده‌ی اضطراب به نام اکسی‌توسین تحریک می‌کند. پس برای دفعه‌ی بعدی که احساس کردید افکار اضطراب‌آور به سراغ‌تان می‌آید، با دوستان خود قرار بگذارید و برای قدم‌زدن و صحبت کردن با آنها بیرون بروید. در دنیای ایده‌آل، ما با افکار استرس‌زا و اضطراب‌آور مواجه نمی‌شویم. اما بالاخره ما انسان هستیم و به ناچار نگران چیزهای مختلف می‌شویم. بنابراین وقتی مضطرب هستیم، راه‌های کوچک بسیاری وجود دارند که می‌توانند افکار ما را تغییر دهند، به ذهن ما آرامش بدهند، بدن ما را آرام کنند و ما را به شرایط عادی بازگردانند. اگر این روش‌ها نتوانستند به شما کمکی کنند، به یک روان‌درمان‌گر مراجعه نمایید تا به کمک او مشکل جدیِ اضطراب خود را بر طرف کنید.

درمان اضطراب

بیشتر بخوانید :

اضطراب چیست؟

گلچین زیباترین شعر در مورد اضطراب

اختلال کم توجهی – بیش فعالی و راههای درمان